Experter vill dela med sig via ny bok

De har tillsammans 40 års bakgrund inom kommersiell idrott. Jonas Persson, 47, och Anders Ericsson, 45, ger nu ut boken Sportmarketing.
Konsten att utveckla kommersiella intressen vid bl a matcher och evenemang vill nu Anders Ericsson och Jonas Persson lära ut. Foto: TT Nyheter

 

De var kurskamrater vid Lunds universitet där de studerade internationell ekonomi från 1988 till 1992. 

I dag har de en samlad kompetens som få andra. De har erfarenhet från många branscher inom sport marketing, dvs konsten att utveckla affärer inom idrotten.

Mycket att lära

Där har svenska klubbar och förbund med alla dess ledare ett behov av att lära sig mera, mycket mera. Nu vill Jonas Persson och Anders Ericsson dela med sig av sitt kunnande..

- Det finns en brist på ny kunskap. Men vi tänker absolut inte kritisera eller slå ned på vad andra har gjort i branschen, betonar de båda.

- Däremot pekar vi på alternativa möjligheter.

- Svensk idrott kan utvecklas mycket bara genom att ta intryck av vad som sker utomlands.

Finns en efterfrågan

Under arbetet med boken har de mött många företrädande för idrotten och förhandsintresset är stort. Åtskilliga har viljan att utveckla de kommersiella möjligheterna, helt enkelt.

- Nu vet vi att det finns en efterfrågan . Det känns roligt att erbjuda marknaden lite inspiration genom att skriva om olika case.

De har en hel del att peka på. Efter de där åren i Lund har de upplevt åtskilligt.

Har lämnat IEC

Jonas Persson startade IEC in Sports och har en bred erfarenhet från framför allt internationella uppgörelser runt TV-rättigheter och paketering av evenemang.

Två gånger har han sålt bolaget med god förtjänst och har avgått som vd i IEC som han var knuten till fram till sommaren 2013.

- Nu kan jag syssla med annat, till exempel jobba som senior advisor hos investmentbanken Stella. I den grupperingen bir det även en del direktinvesteringar i mediabranschen. Nu senaste i Readly.com.

Med start 2014 har Jonas även investerat i start-upbolaget Sportway samt tagit plats i styrelsen i Mediatec Broadcast där Stena är huvudägare. Han har också ideella intressen i Svensk Elitfotbolls bolag, Sportomedia.

Med fotbollsintresserade barn har Jonas engagerat sig som ledare i FC Djursholm och IFK Stocksund, men är också styrelseledamot i favoritklubben sedan barnsben, Kalmar FF.

Ofta anlitad

Anders Ericsson har också sysslat med rättigheter på sportmarknaden. Han har anlitats av förbund, klubbar, arenaägare och arrangörer och jobbat mycket med affärskoncept.

Under åren har duon stundtals jobbat tillsammans, till exempel när TV-kanalen SPORT-Expressen lanserades 2005.

- Ja, nog har vi haft ett stort antal uppdrag och allt vad vi själva har upplevt kommer fram i boken. Både plus och minus, ska vi väl säga.

- Vi har skrivit något som berör allt inom sport och pengar, från en kommunal simhall med sina villkor till Malmö FF som har mest kapital av alla svenska idrottsföreningar.

Omfattande satsning

Jonas Persson och Anders Ericsson började att prata om boken för ett och ett halvt år sedan. Och från och med i dag finns Sport Marketing tryckt och färdig.

Nu tänker de anslå tid för en satsning som innebär att de bland annat ska göra konsult- och utbildningsuppdrag, få kontakt med läsarna via en blogg och genomföra seminarium.

Sten Söderman, professor vid Stockholms universitet, har varit mycket behjälplig i tillverkningen av boken:

- Här framkommer på ett övertygande sätt att klubbar och evenemangsansvariga måste skapa mer tid, resurser och struktur för att stärka konkurrensförmågan, menar Söderman som i förordet anser att det är en spännande läsning och en guldgruva för de flesta inom sportindustrin.

Thomas Ejderhov

Jonas Person och Anders Ericsson kan påvisa en genuin kompetens inom sport marketing och både tror och vet att många aktörer är inntresserade av att lära sig mer.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

lasse b (inte verifierad)

tis, 2014-02-18 11:48

1. intressant, tvivels utan -

intressant, tvivels utan - men idrottens samhällsvärde handlar förstledes om breddidrott och ideellt ledarskap; notera skillnaden mellan BNP och MNP !

Patrik Johansson (inte verifierad)

tis, 2014-02-18 13:03

2. Vart kan man köpa boken?

Äntligen en sådan bok, det är efterlängtat. Vart kan man köpa den?

Åke Björkman (inte verifierad)

tors, 2014-02-20 19:31

3. Elitidrott

Visst breddidrott är jätteviktigt, särskilt för åldrar för barn/ungdom 7-15 år. Gällande Elitidrott är en helt annan sak. Särskilt om man vill tävla EM/VM/OS. Kraven ökas, sponsorer är viktiga för att Utövaren helt kan 100% satsa på sin idrott. Sverige bör följa med i tiden när andra länder satsar så hårt som de gör, för vi i framtiden kan konkurrera med nationer för att kriga om medaljerna. Skulle gärna vilja ha boken

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.