Experter vill dela med sig via ny bok
De var kurskamrater vid Lunds universitet där de studerade internationell ekonomi från 1988 till 1992.
I dag har de en samlad kompetens som få andra. De har erfarenhet från många branscher inom sport marketing, dvs konsten att utveckla affärer inom idrotten.
Mycket att lära
Där har svenska klubbar och förbund med alla dess ledare ett behov av att lära sig mera, mycket mera. Nu vill Jonas Persson och Anders Ericsson dela med sig av sitt kunnande..
- Det finns en brist på ny kunskap. Men vi tänker absolut inte kritisera eller slå ned på vad andra har gjort i branschen, betonar de båda.
- Däremot pekar vi på alternativa möjligheter.
- Svensk idrott kan utvecklas mycket bara genom att ta intryck av vad som sker utomlands.
Finns en efterfrågan
Under arbetet med boken har de mött många företrädande för idrotten och förhandsintresset är stort. Åtskilliga har viljan att utveckla de kommersiella möjligheterna, helt enkelt.
- Nu vet vi att det finns en efterfrågan . Det känns roligt att erbjuda marknaden lite inspiration genom att skriva om olika case.
De har en hel del att peka på. Efter de där åren i Lund har de upplevt åtskilligt.
Har lämnat IEC
Jonas Persson startade IEC in Sports och har en bred erfarenhet från framför allt internationella uppgörelser runt TV-rättigheter och paketering av evenemang.
Två gånger har han sålt bolaget med god förtjänst och har avgått som vd i IEC som han var knuten till fram till sommaren 2013.
- Nu kan jag syssla med annat, till exempel jobba som senior advisor hos investmentbanken Stella. I den grupperingen bir det även en del direktinvesteringar i mediabranschen. Nu senaste i Readly.com.
Med start 2014 har Jonas även investerat i start-upbolaget Sportway samt tagit plats i styrelsen i Mediatec Broadcast där Stena är huvudägare. Han har också ideella intressen i Svensk Elitfotbolls bolag, Sportomedia.
Med fotbollsintresserade barn har Jonas engagerat sig som ledare i FC Djursholm och IFK Stocksund, men är också styrelseledamot i favoritklubben sedan barnsben, Kalmar FF.
Ofta anlitad
Anders Ericsson har också sysslat med rättigheter på sportmarknaden. Han har anlitats av förbund, klubbar, arenaägare och arrangörer och jobbat mycket med affärskoncept.
Under åren har duon stundtals jobbat tillsammans, till exempel när TV-kanalen SPORT-Expressen lanserades 2005.
- Ja, nog har vi haft ett stort antal uppdrag och allt vad vi själva har upplevt kommer fram i boken. Både plus och minus, ska vi väl säga.
- Vi har skrivit något som berör allt inom sport och pengar, från en kommunal simhall med sina villkor till Malmö FF som har mest kapital av alla svenska idrottsföreningar.
Omfattande satsning
Jonas Persson och Anders Ericsson började att prata om boken för ett och ett halvt år sedan. Och från och med i dag finns Sport Marketing tryckt och färdig.
Nu tänker de anslå tid för en satsning som innebär att de bland annat ska göra konsult- och utbildningsuppdrag, få kontakt med läsarna via en blogg och genomföra seminarium.
Sten Söderman, professor vid Stockholms universitet, har varit mycket behjälplig i tillverkningen av boken:
- Här framkommer på ett övertygande sätt att klubbar och evenemangsansvariga måste skapa mer tid, resurser och struktur för att stärka konkurrensförmågan, menar Söderman som i förordet anser att det är en spännande läsning och en guldgruva för de flesta inom sportindustrin.
Thomas Ejderhov
Jonas Person och Anders Ericsson kan påvisa en genuin kompetens inom sport marketing och både tror och vet att många aktörer är inntresserade av att lära sig mer.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
2. Vart kan man köpa boken?
Äntligen en sådan bok, det är efterlängtat. Vart kan man köpa den?3. Elitidrott
Visst breddidrott är jätteviktigt, särskilt för åldrar för barn/ungdom 7-15 år. Gällande Elitidrott är en helt annan sak. Särskilt om man vill tävla EM/VM/OS. Kraven ökas, sponsorer är viktiga för att Utövaren helt kan 100% satsa på sin idrott. Sverige bör följa med i tiden när andra länder satsar så hårt som de gör, för vi i framtiden kan konkurrera med nationer för att kriga om medaljerna. Skulle gärna vilja ha bokenMest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.
Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.
lasse b (inte verifierad)
tis, 2014-02-18 11:48
1. intressant, tvivels utan -
intressant, tvivels utan - men idrottens samhällsvärde handlar förstledes om breddidrott och ideellt ledarskap; notera skillnaden mellan BNP och MNP !