Experter vill dela med sig via ny bok

De har tillsammans 40 års bakgrund inom kommersiell idrott. Jonas Persson, 47, och Anders Ericsson, 45, ger nu ut boken Sportmarketing.
Konsten att utveckla kommersiella intressen vid bl a matcher och evenemang vill nu Anders Ericsson och Jonas Persson lära ut. Foto: TT Nyheter

 

De var kurskamrater vid Lunds universitet där de studerade internationell ekonomi från 1988 till 1992. 

I dag har de en samlad kompetens som få andra. De har erfarenhet från många branscher inom sport marketing, dvs konsten att utveckla affärer inom idrotten.

Mycket att lära

Där har svenska klubbar och förbund med alla dess ledare ett behov av att lära sig mera, mycket mera. Nu vill Jonas Persson och Anders Ericsson dela med sig av sitt kunnande..

- Det finns en brist på ny kunskap. Men vi tänker absolut inte kritisera eller slå ned på vad andra har gjort i branschen, betonar de båda.

- Däremot pekar vi på alternativa möjligheter.

- Svensk idrott kan utvecklas mycket bara genom att ta intryck av vad som sker utomlands.

Finns en efterfrågan

Under arbetet med boken har de mött många företrädande för idrotten och förhandsintresset är stort. Åtskilliga har viljan att utveckla de kommersiella möjligheterna, helt enkelt.

- Nu vet vi att det finns en efterfrågan . Det känns roligt att erbjuda marknaden lite inspiration genom att skriva om olika case.

De har en hel del att peka på. Efter de där åren i Lund har de upplevt åtskilligt.

Har lämnat IEC

Jonas Persson startade IEC in Sports och har en bred erfarenhet från framför allt internationella uppgörelser runt TV-rättigheter och paketering av evenemang.

Två gånger har han sålt bolaget med god förtjänst och har avgått som vd i IEC som han var knuten till fram till sommaren 2013.

- Nu kan jag syssla med annat, till exempel jobba som senior advisor hos investmentbanken Stella. I den grupperingen bir det även en del direktinvesteringar i mediabranschen. Nu senaste i Readly.com.

Med start 2014 har Jonas även investerat i start-upbolaget Sportway samt tagit plats i styrelsen i Mediatec Broadcast där Stena är huvudägare. Han har också ideella intressen i Svensk Elitfotbolls bolag, Sportomedia.

Med fotbollsintresserade barn har Jonas engagerat sig som ledare i FC Djursholm och IFK Stocksund, men är också styrelseledamot i favoritklubben sedan barnsben, Kalmar FF.

Ofta anlitad

Anders Ericsson har också sysslat med rättigheter på sportmarknaden. Han har anlitats av förbund, klubbar, arenaägare och arrangörer och jobbat mycket med affärskoncept.

Under åren har duon stundtals jobbat tillsammans, till exempel när TV-kanalen SPORT-Expressen lanserades 2005.

- Ja, nog har vi haft ett stort antal uppdrag och allt vad vi själva har upplevt kommer fram i boken. Både plus och minus, ska vi väl säga.

- Vi har skrivit något som berör allt inom sport och pengar, från en kommunal simhall med sina villkor till Malmö FF som har mest kapital av alla svenska idrottsföreningar.

Omfattande satsning

Jonas Persson och Anders Ericsson började att prata om boken för ett och ett halvt år sedan. Och från och med i dag finns Sport Marketing tryckt och färdig.

Nu tänker de anslå tid för en satsning som innebär att de bland annat ska göra konsult- och utbildningsuppdrag, få kontakt med läsarna via en blogg och genomföra seminarium.

Sten Söderman, professor vid Stockholms universitet, har varit mycket behjälplig i tillverkningen av boken:

- Här framkommer på ett övertygande sätt att klubbar och evenemangsansvariga måste skapa mer tid, resurser och struktur för att stärka konkurrensförmågan, menar Söderman som i förordet anser att det är en spännande läsning och en guldgruva för de flesta inom sportindustrin.

Thomas Ejderhov

Jonas Person och Anders Ericsson kan påvisa en genuin kompetens inom sport marketing och både tror och vet att många aktörer är inntresserade av att lära sig mer.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

lasse b (inte verifierad)

tis, 2014-02-18 10:48

1. intressant, tvivels utan -

intressant, tvivels utan - men idrottens samhällsvärde handlar förstledes om breddidrott och ideellt ledarskap; notera skillnaden mellan BNP och MNP !

Patrik Johansson (inte verifierad)

tis, 2014-02-18 12:03

2. Vart kan man köpa boken?

Äntligen en sådan bok, det är efterlängtat. Vart kan man köpa den?

Åke Björkman (inte verifierad)

tors, 2014-02-20 18:31

3. Elitidrott

Visst breddidrott är jätteviktigt, särskilt för åldrar för barn/ungdom 7-15 år. Gällande Elitidrott är en helt annan sak. Särskilt om man vill tävla EM/VM/OS. Kraven ökas, sponsorer är viktiga för att Utövaren helt kan 100% satsa på sin idrott. Sverige bör följa med i tiden när andra länder satsar så hårt som de gör, för vi i framtiden kan konkurrera med nationer för att kriga om medaljerna. Skulle gärna vilja ha boken

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

 Ett historiskt Frölunda-guld fick ordföranden Mats Grauers att till och med gråta.

 Inför säsongen 2022-2023 startade Frölunda upp föreningens damishockey. Som sportchef anlände Damkronornas målvaktsikon Kim Martin och som tränare anställdes Erika Holst med  300 matcher för Damkronorna, och som första kvinna invald i svensk ishockeys Hall of Fame..

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.