Leksands ekonomiska succé uteblev

Från åren utan elitserien till återkomsten och till rekonstruktionen. Ni minns Leksands stålbad och återhämtningen. Det var en publiksuccé i vintras, men ekonomiskt bara så där.
Leksands supporters tillhör de mest trogna i landet. Men den sportsliga succén blev aldrig en ekonomisk succé.

 

Leksand och hockey är ett för evigt.

Ingen klubb tål sådana smällar och vägen tillbaka har varit törnrosbelagd.

Trots 30 mijoner extra

I elitserien var det en serie av publiksuccéer. Leksand lockade publik på bortaplan och i egna hallen var det ett ständigt tryck. Budgeten låg på 6 000 personer per match – verkligheten visade 6 574.

Som elitserielag fick klubben också 30 miljoner extra så det flaggades för ett strålande slutligt ekonomiskt resultat.

Det stannade vid 440 000 kronor i vinst.

Båda lämnar klubben

Och snart är de två mest framträdande personerna borta. Anders Doverskog fick lämna vd-posten tidigare i år och nu har LIF:s styrelseordförande Sven Rosén avböjt omval.

- Resultatet är positivt även om vi budgeterat en något högre nivå, var Roséns kommentar till siffrorna.

Prognoserna om runt 3 miljoner i vinst blev en halv miljon utan att medlemmarna har fått veta varför.

Från 88 till 104 miljoner

Koncernen med Leksands IF Ishockey AB samt Leksands IF Fastighets AB visade en ökning av omsättningen från 88 miljoner föregående år till 104 miljoner. Succén med biljettförsäljning samt ökad reklam-, souvenir- och kioskförsäljning ska vara de främsta skälen.

Nu pågår en viss omorganisation:

- Vi genomför en satsning på såväl den sportsliga delen som övrig organisation. Rekrytering av en ny klubbdirektör är i slutfasen och uppbyggnaden av laget till kommande säsong är i stort sett klar, fortsätter Sven Rosén.

Årsstämman hålls den 17 juni. Kanske kommer de saknade svaren då.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.