Du behöver inte missa något
- Som åskådare kan du själv bestämma hur eventet ska se ut. Vi ser det här som ett kommande affärsområde som vi håller på att bygga upp just nu, säger Mikael Sundström, chef för Networked Events på Ericsson.
Du ser inget - och allt
Den nya tekniken togs i bruk i samband med Faluns arrangemang av Skid-VM i våras. Som en del av sponsorskapet lanserade Ericsson appen med ambitionen att skapa nya möjligheter för besökarna att följa tävlingarna på närmare håll.
- För publiken ute i spåren kan det vara svårt att hålla sig uppdaterad då man ser en så liten del av banan. Med hjälp av appen ”Live Results Falun2015” kunde man hålla sig ständigt uppdaterad även när åkarna inte var i närheten, säger Mikael Sundström.
För folk som inte besökte evenemanget skapades ”Live Arena Falun2015”. Genom att ladda hem denna app kunde publiken hemma i soffan vara sin egen bildproducent.
Du själv växlar melan kameror
- Applikationen erbjöd bland annat möjlighet för tittaren att själv växla mellan kamerorna utsatta längs spåret. Med en virtuell karta kan man se vart favoritåkaren befinner sig och välja kamera efter det, menar Sundström.
Tekniken användes även under damernas tennisvecka I Båstad. Då komprimerades allt i en och samma applikation.
- I samband med Båstad hade vi fyra olika kameravinklar och möjliggjorde även för tittaren att kunna se alla kameror på en och samma skärm.
Utöver livebilder och tävlingsresultat fylls apparna med annan relevant information. Som virtuella kartor av den aktuella orten med uppdateringar om väder, badtemperatur, restauranger och annan väsentlig information.
- Vi samlar in all typ av data som är intressant i sammanhanget. Det kan handla om allt från historisk tävlingsdata till vart man enklast kan parkera bilen.
Erbjudanden från sponsorn
Applikationerna skräddarsys för respektive event. Ericsson tillhandahåller det teknologiska innehållet medan själva appen tas fram på annat håll.
- Vi ser till så att innehållet och datan fungerar. Då kan apptillverkarna fokusera helt på att göra applikationerna så intressanta och innovativa som möjligt.
På virtuella kartor över tävlingsområdet placeras även sponsortälten ut. Användaren kan klicka sig in i tältet och uppleva samma visuella intryck och information som besökarna på plats. Mikael Sundström menar att denna ”sponsor activation” skapar nya möjligheter för eventet, sponsorerna och besökarna.
- Det gör så att sponsorerna kan få till en annan typ av interaktion med potentiella kunder.
Mikael Sundström menar att tekniken underlättar för det enskilda eventet att sprida sig globalt. Under VM i Falun laddades appen ner i 167 länder och var under tävlingsveckan den mest nedladdade i Sverige.
- Även fast skidåkning är en nisch-sport internationellt sett så lyckades vi att med en ganska begränsad marknadsföring få 200 000 nerladdningar.
Lockar yngre
Med apparna kan man även förlänga eventet, menar Sundström.
- Arrangören kan upprätthålla en dialog med sina besökare och intressenter både före, under och efter eventet.
Under VM i Falun ville arrangören nå ut till nya målgrupper. Mikael Sundström tror att ny teknologi är ett effektivt hjälpmedel för att attrahera en yngre publik.
- Snittåldern på skidpubliken är ganska hög. Med teknikens hjälp når man ut till yngre målgrupper och blir konkurrenskraftiga mot allt annat intressant som händer i dagens samhälle.
Taggar i skorna
Sundström menar att Ericssons teknik även kan bidra till att utveckla utövarnas träning.
- Vi har bland annat gjort uppskattade tester med Hammarby Handboll där vi satt taggar i skorna och i bollen för att mäta hastigheten. Det är samma teknik som vi använder för att följa skidåkarna i spåret under tävling.
Under evenemangen i Falun och i Båstad har applikationen varit gratis att ladda hem till sin telefon eller läsplatta. Hur det blir i framöver är oklart.
- Det bestäms av respektive eventarrangör. Även om det än så länge har varit gratis så är det en potentiell intäktsström att börja ta betalt för den.
Kommande affärsområde
På vilket sätt Ericsson tar betalt för sin teknologi varierar beroende på event.
- Våra intäkter kan komma från olika håll beroende på eventets attraktionskraft och vilken datamängd som behövs. I Falun var det en del av vårt sponsorskap men i andra fall kan det vara själva eventet eller dess sponsorer som står för notan.
Visionen med projektet är att skapa något nytt som kan lyfta eventupplevelsen oavsett om du är på plats eller hemma, enligt Mikael Sundström.
- Vi vill skapa en ny plattform att interagera på för alla inblandade. Tekniken ger även ett litet event möjligheten att nå ut till en global publik.
Än så länge är man dock bara i ett inledande skede av projektet.
- Vi ser det här som ett kommande affärsområde som vi håller på att bygga upp just nu.
Henrik Fagerstedt
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Arvfonden fortsätter att berika föreningar. Vid Arvsfondsdelegationens sista möte för i år tillkom en rad beslut om lokalstöd som att gynnar en rad föreningar som hade ansökt och som nu kommer att tilldelas pengar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.
Raden av f d landslagåkare som greppar mikrofonen blir allt längre.
– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,
Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.
Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.
Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien. SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.




















