Experten varnar för flygplats i Sälen

Ett svårt slag mot idrottsturismen i norra Dalarna. Arne Karyd, framträdande flygexpert kritiserar satsningen på en flygplats i Sälen och hans varningar varslar EU-kommissionen.
Entusiasmen är fortfarande stor och entusiasterna tror på 350 000 gäster om året inom tio år.

 

Det är från EU som miljonerna ska komma och göra en efterlängtad flygplats möjlig i Sälen som har en omfattande turism året om.

Skistar är en stark aktör i den här frågan och där tvingas man nu ta del av ett kraftigt ifrågasättande.

För och emot flygplats

Planerna har varit stora: ”Scandinavian Mountains är en världsdestination. Sveriges och Norges största alpina destinationer, Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal. Genom att skapa tillgänglighet ”rakt in i hjärtat” av regionen med förbättrad infrastruktur tar vi ytterligare ett steg i utvecklingen av den nya storregionen som växer fram, i Sverige och Norge” 

Så har planerna presenterats. Området sägs ta emot ”6 400 000 gästnätter.  100 000 bäddar.  3 300 000 skiddagar” i dag.

En flygplats skulle/ska öka möjligheterna avsevärt. En utbyggnad av det befintliga sportflygfältet vid Mobergskölen intill Rörbäcksnäs, 9 km från Hundfjället i Dalarna, öppnar för betydligt flera gäster.

Nu heter det att att projektet är försenat opch inte stoppat... Men flygexperten Arne Karyd är hård i sin dom:

- De här pengarna gör mer nytta på andra håll.

Experten mycket tveksam

Arne Karyd har utrett hela satsningen i Sälen för Trafikverket och menar att alla seriösa experter sågar flygbolagets prognoser. 

- Så många nya skidturister kommer inte bara för att man bygger en flygplats, menar han.

- Det är ju möjligt att Scandinavian Mountains har rätt och att alla andra har fel och att den här marknaden finns. Men det går ju inte att testa den hypotesen med ett sådant här 700-miljonersförsök. Vad ska vi med en oanvänd flygplats i Sälen om de har fel. De här pengarna hade då gjort betydligt större nytta på annat håll, säger Arne Karyd till Radio Dalarna.

EU-kommissionen ska ge sitt klartecken till alla statliga pengar till bygget, men där uppstår nu ett tvivel om det verkligen finns skäl att satsa så mycket pengar.

Då kan en satsning sker

Karyd hänvisar till den stora fraktflygplatsen i Luleå - kallad Kallax Cargo som byggdes 1999 för framför allt fraktflyg, men trafiken kom aldrig igång.

- Ett fullständigt fiasko där man gjorde på samma sätt; man frågade flygbranschen om de kommer och de svarar alltid ja. Sen kommer de inte, säger Arne Karyd som är rädd för att det kan bli en upprepning i Sälen.

Hos Scandinavian Mountains säger vd Brett Weihart så här 

- Vi räknar med 60 000 resenärer från början och runt 350 000 om året inom tio år.

Arne Karyd tycker i intervjun hos Radio Dalarnas att besöksnäringen i norr Dalarna ska satsa på charterflyg till Mora flygplats som ligger runt 10 mil från Sälenfjällen.

- Om man tror på 300 000 i Sälen så borde man i alla fall få ihop 100 000 årsresenärer till Mora flygplats inom några år. Om det går där och expanderar väldigt kraftigt så kan man ju sedan bygga i Sälen.

- Men min gissning är att EU-kommissionen säger nej med tanke på hur de behandlat andra flygplatser i Sverige, säger Arne Karyd. 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.