Experten varnar för flygplats i Sälen

Ett svårt slag mot idrottsturismen i norra Dalarna. Arne Karyd, framträdande flygexpert kritiserar satsningen på en flygplats i Sälen och hans varningar varslar EU-kommissionen.
Entusiasmen är fortfarande stor och entusiasterna tror på 350 000 gäster om året inom tio år.

 

Det är från EU som miljonerna ska komma och göra en efterlängtad flygplats möjlig i Sälen som har en omfattande turism året om.

Skistar är en stark aktör i den här frågan och där tvingas man nu ta del av ett kraftigt ifrågasättande.

För och emot flygplats

Planerna har varit stora: ”Scandinavian Mountains är en världsdestination. Sveriges och Norges största alpina destinationer, Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal. Genom att skapa tillgänglighet ”rakt in i hjärtat” av regionen med förbättrad infrastruktur tar vi ytterligare ett steg i utvecklingen av den nya storregionen som växer fram, i Sverige och Norge” 

Så har planerna presenterats. Området sägs ta emot ”6 400 000 gästnätter.  100 000 bäddar.  3 300 000 skiddagar” i dag.

En flygplats skulle/ska öka möjligheterna avsevärt. En utbyggnad av det befintliga sportflygfältet vid Mobergskölen intill Rörbäcksnäs, 9 km från Hundfjället i Dalarna, öppnar för betydligt flera gäster.

Nu heter det att att projektet är försenat opch inte stoppat... Men flygexperten Arne Karyd är hård i sin dom:

- De här pengarna gör mer nytta på andra håll.

Experten mycket tveksam

Arne Karyd har utrett hela satsningen i Sälen för Trafikverket och menar att alla seriösa experter sågar flygbolagets prognoser. 

- Så många nya skidturister kommer inte bara för att man bygger en flygplats, menar han.

- Det är ju möjligt att Scandinavian Mountains har rätt och att alla andra har fel och att den här marknaden finns. Men det går ju inte att testa den hypotesen med ett sådant här 700-miljonersförsök. Vad ska vi med en oanvänd flygplats i Sälen om de har fel. De här pengarna hade då gjort betydligt större nytta på annat håll, säger Arne Karyd till Radio Dalarna.

EU-kommissionen ska ge sitt klartecken till alla statliga pengar till bygget, men där uppstår nu ett tvivel om det verkligen finns skäl att satsa så mycket pengar.

Då kan en satsning sker

Karyd hänvisar till den stora fraktflygplatsen i Luleå - kallad Kallax Cargo som byggdes 1999 för framför allt fraktflyg, men trafiken kom aldrig igång.

- Ett fullständigt fiasko där man gjorde på samma sätt; man frågade flygbranschen om de kommer och de svarar alltid ja. Sen kommer de inte, säger Arne Karyd som är rädd för att det kan bli en upprepning i Sälen.

Hos Scandinavian Mountains säger vd Brett Weihart så här 

- Vi räknar med 60 000 resenärer från början och runt 350 000 om året inom tio år.

Arne Karyd tycker i intervjun hos Radio Dalarnas att besöksnäringen i norr Dalarna ska satsa på charterflyg till Mora flygplats som ligger runt 10 mil från Sälenfjällen.

- Om man tror på 300 000 i Sälen så borde man i alla fall få ihop 100 000 årsresenärer till Mora flygplats inom några år. Om det går där och expanderar väldigt kraftigt så kan man ju sedan bygga i Sälen.

- Men min gissning är att EU-kommissionen säger nej med tanke på hur de behandlat andra flygplatser i Sverige, säger Arne Karyd. 

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.