Håkan och Jonas bakom rekordavtal

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.
Foto: Maja Suslin / TT

Commercial Sports Media inleder jobbet inför de kommande mediaförhandlingarna för GET Ligaen, som är Norges högsta liga för ishockey Det nya mediaavtalet för GET Ligaen ska förhandlas med 2018/19 som första säsong. Ligan består av tio professionella lag och är en av de ledande ligorna för lagsport i Norge.

De senaste åren har Norge stadig avancerat på den internationella rankingen och i den senaste världsrankingen från IIHF är Norge placerat på nionde plats. Sverige ligger på tredje plats.

Under det senaste året har CSM agerat exklusiv rådgivare åt både SHL i Sverige och åt Liiga i Finland. Båda ligorna nådde nya rekordavtal på sina respektive hemmamarknader med CMore i Sverige och Telia i Finland som köpare. Det finska avtalet innebar att det var första gången en nordisk telekomoperatör steg in och köpte en premiumrättighet

– Vi är naturligtvis glada över att vårt arbete med SHL och Liiga har uppmärksammats och att fler ligor väljer att jobba ihop med oss, säger Jonas Persson, vd på Commercial Sports Media. ”Hockeyligorna är dominerande rättigheter på sina respektive hemmamarknader och har ett strategiskt värde. Samma

– Mediaaktörer som har varit intresserade av hockeyligorna i Sverige och Finland finns till stora delar även representerade i Norge, vilket innebär att vi redan från start har en bra överblick av marknaden, fortsätter Jonas Persson. GET

Ligan visas för tillfället av TV2 i Norge på dess olika plattformar och distributionskanaler. Alla matcher är producerade och direktsända, säger Håkan Södergren, vd för norsk topphockey.

Just det, förre Djurgårdaren Och Tre Kronor-spelaren som jobbar inom norsk hockey sedan några år.

– Ishockey fortsätter att växa i popularitet i Norge och sporten utvecklas i rätt riktning, vilket också återspeglas i att Norge klättrat på världsrankingen. Vi är övertygade att Commercial Sports Media kommer att kunna hjälpa oss att hitta rätt strategiska partnerskap och tillföra värden i mediaförhandlingarna, betonar Håkan.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.