AIK-rapporten som styr miljoner

15 sidor A4, så omfattande är Arenagruppens rapport i AIK. Det är dokumentet som ska skapa förutsättningar för ett beslut om kommande hemmaplan vid AIK Fotbollsförenings årsmöte den 8 mars. Ett beslut som styr ett stort antal miljoner kronor och ett flertal aktörer.

Frågan är och blir allt mera brännande ju närmare beslutet kommer. Byggandet av Stockholmsarenan och Swedbank Arena omsätter över en miljard och här kan man verkligen tala om vinnare och förlorar den dagen AIK-arna bestämmer sig.

Granskat alla fakta

Förutsättningarna är annorlunda. Swedbank Arena riskerar att stå utan ett hemmalag medan Stockholmsarenan får två hemmalag, Hammarby och AIK. Bara det är en omständighet av format.

AIK har inte sparat någon möda för att utreda frågan, ja, verkligen granska alla fakta och inte minst betonat vikten av att medlemmarnas åsikt är avgörande.

Nu är rapporten offentlig och finns tillgänglig på AIK:s hemsida.

Avslutas med Rekommendation

Slutdelen behandlar en s k Rekommendation i huvudfrågan.

Där står det skrivet: ”I tidsperspektivet från 2013, och åtminstone fram till 2016, finns det realistiskt två multieventarenor i Stockholmsområdet som tänkbara hyresvärdar för AIK Fotboll. Arenagruppen bedömer att dessa multieventarenor erbjuder något bättre ekonomiska villkor än dagens villkor på Råsunda bl. a finns bättre möjligheter att skapa intäkter från premiumplatser och olika paket.

Stockholmsarenan erbjuder idag bättre ekonomiska villkor och bättre kontroll över de egna arrangemangen för AIK än Swedbank arena. Samtidigt är skillnaderna ej av tillräckligt avgörande karaktär för att arenagruppen med detta preliminära underlag och dessa skattningar skulle kunna avge en definitiv rekommendation”.

Frågan inte avgjord

Arenagruppen vill alltså betona att frågan om kommande hemmaplan ingalunda är avgjord. Som en följd föreslår gruppen:

”a) Därför föreslår vi, vid en tidpunkt som styrelsen i AIK Fotboll AB närmare bestämmer, att AIK Fotboll AB initierar en formell upphandling i syfte att inhämta bindande anbud från Stockholmsarenan och Swedbank arena. Själva processen och huvudpunkterna ska etablera stabila spelregler för budgivarna och vara transparent för dem. Den ska dessutom tillgodose krav på transparens och insyn för AIK:s medlemmar.

Anbudsförfrågan ska vara tillgänglig för anbudsgivarna samt medlemmar i AIK och intressenter i AIK Fotboll AB”.

Alternativet att bygga eget

Ett långt stycke behandlar frågan om AIK skulle kunna bygga en egen arena:

”Arenagruppen bedömer att det finns ett kvarvarande alternativ avseende en fotbollsarena med intresse från en kommun och andra intressenter.

Generellt sett konstaterar arenagruppen att ett eget arenaprojekt bör i huvudsak bygga på intäkter från fotboll, men att även andra intäkter, t ex från uthyrning av lokaler, är nödvändiga.

Vi bedömer det som i princip uteslutet att ett sådant projekt skulle kunna konkurrera med Stockholmsarenan och Swedbank arena om större evenemang. Vi bedömer vidare att byggkostnaden (exkl. mark) för ett eget projekt uppgår till minst 500 MSEK. Utan närmare information om exakt upplägg avseende mark, anslutande infrastruktur, arenans exakta utformning, finansiering och t ex känslighetsanalys avseende ränta och eventuella andra hyresintäkter så finns det alldeles för många osäkerhetsfaktorer avseende en ekonomisk prognos avseende eget projekt. Utfallet pendlar beroende på svaren till dessa frågor mellan orealistiskt och genomförbart.

En egen arena skulle ställa krav på bl. a förbättrad organisation och försäljning av premium- och logeplatser. Driften av arenan ger möjligheter, men den innebär även att lämpliga avtal med operatörer av restaurant, catering och annan drift måste slutas.

Organisationen AIK Fotboll AB måste förmodligen utveckla flera kompetenser innan den kan ta ett större ansvar i driften av en arena (och potentiellt större andel av intäkterna). Även mot den bakgrunden kan ej vara någon nackdel för AIK Fotboll AB att under några år samarbeta med en erfaren operatör på en färdig arena för att utveckla AIK Fotbolls egen organisation”.

Här hittar du hela Arenarapporten


Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.