Zlatan till Malmö för 9 miljoner kr

Zlatan Ibrahimovic kommer hem till sitt Malmö. Det kostar 9 miljoner kronor eftersom han har sällskap av hela sitt Milan-gäng. Nu avslöjas ekonomin runt söndagens match på Swedbank Stadion, en match som aldrig hade kommit till utan huvudsponsorn Ica.

MFF tjänar 11 miljoner kronor på entréer, publikintäkter, sponsorer och TV-rättigheter.

"Gör det för goodwill"

9 miljoner kronor går till gästerna för diverse omkostnader och rent gage.

- Vi gör det här för goodwill, säger Malmö FF:s vd Per Nilsson.

Huvudsaken är att matchen inte innebär en ekonomisk förlust, med andra ord.

Ica har del av överskottet

Arrangemanget tillkom tack vare att huvudsponsorn Ica gick in med ett stort stöd. Företagets varumärkesdirektör Teddy Falkenek säger till Kvällsposten:

- Det blir inte mycket pengar över.

Ändå, netto delas mellan MFF och Ica. På fredagen fanns biljetter fortfarande att köpa och hos MFF och Ica är förhoppningen att det ska vara slutsålt på söndag.

TV-sändning till flera länder

Biljetterna fanns först att köpa via Ticnet, men MFF har nu också beslutat om försäljning vid entréerna på söndag.

- Vi gör det här för uppmärksamheten och för att det ska vara en positiv upplevelse för alla. Vi sponsrar ju många små lag och tjej- och killag och det här är förebilder för dem så vi hoppas på en positiv upplevelse, säger Falkenek.

Milan har supporters över hela världen och därför kommer matchen att sändas i TV i, förutom SVT, även Italien, Mellanösten, Nordafrika, Brasilien, Filippinerna och eventuellt ytterligare länder.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.