Fansen ska dra in 7 miljoner till AIK
Den 5 mars lanserades 3712 – en kampanj från AIK-supportrarnas paraplyorganisation AIK-alliansen, för att öka publiksnittet till nya rekordnivåer och samtidigt hylla Råsunda.
De två första siffrorna i namnet 3712 står för 1937, året då klubben började spela på Råsunda och 12 för 2012, året då klubben lämnar stadion, 75 år efter premiäråret.
Målet är 14 000 sålda årskort
AIK Fotboll AB hade innan kampanjlanseringen räknat med 10 000 sålda årskort. Men sedan dess har försäljningssiffrorna accelerat och supportrarna själva satsar på 14 000 sålda årskort.
Det skulle inbringa cirka 7 miljoner extra till AIK:s kassa. Därtill satsar fansen på att höja publiksnittet, vilket skulle öka den siffran med ytterligare ett antal miljoner. Jämförelsevis hade AIK Fotboll AB, som är noterat på NGM Equity-listan, en helårsomsättning för 2011 på 115,6 miljoner.
Med 10 000 säljsamtal över telefon, 110 000 flygblad, 50 000 klistermärken och banderoller till en sammanlagd längd av två kilometer som kommer sättas upp längs vältrafikerade vägar, kampanjar AIK:arna fram till 1 april - då AIK möter Mjällby i Allsvenskans första omgång.Det är första steget i kampanjen som kommer löpa över hela året.
10 000 ideella timmar
Initiativtagarna beräknar att AIK-supportrarna tillsammans kommer att ha lagt ned över 10 000 ideella timmar på arbetet fram till premiären.
Bland annat får man ideell hjälp av AIK:aren och telemarketing-företagaren Björn Jacobsen som anordnar tillfällen där supportrarna säljer kort över telefon. Den aktiviteten förväntas generera 1 000 årskort. Vid de första två tillfällena överträffades försäljningsmålen.
- Det är ett kvitto på att klubbarna har stora möjligheter att öka publikunderlaget om man börjar jobba lika strategiskt mot publiken som man redan gör i affärslivet. Bearbetar man publiken med direktförsäljning och PR så ger det resultat, säger Björn Jacobsen.
Sista året på Råsunda
Råsunda rankas av internationella fotbollsförbundet FIFA som en av världens tio mest klassiska fotbollsarenor. Efter säsongen rivs den och ersätts av nya nationalarenan Swedbank Arena.
- Det är det sista året på Råsunda. Varje match kommer att vara speciell. Det blir sista gången vi spelar derby på Råsunda, sista gången vi möter IFK Göteborg, Malmö, Helsingborg och alla andra, säger Magnus Hultman, en av initiativtagarna till kampanjen.
- Vi uppmanar alla AIK:are att köpa årskort och gå på matcherna, för möjligheten att se Gnaget på Råsunda kommer aldrig komma tillbaka
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.
Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.
Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner. Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.
Nisse (inte verifierad)
tors, 2012-03-15 15:57
1. NR #1
AIK är unika i Skandinavien med sina supporter aktioner när det blåser positiva vindar är de helt enkelt störst och bäst det finns ingen som kan mäta sig med dem. Bara att ge grabbarna och tjejer en eloge.