Fansen ska dra in 7 miljoner till AIK
Den 5 mars lanserades 3712 – en kampanj från AIK-supportrarnas paraplyorganisation AIK-alliansen, för att öka publiksnittet till nya rekordnivåer och samtidigt hylla Råsunda.
De två första siffrorna i namnet 3712 står för 1937, året då klubben började spela på Råsunda och 12 för 2012, året då klubben lämnar stadion, 75 år efter premiäråret.
Målet är 14 000 sålda årskort
AIK Fotboll AB hade innan kampanjlanseringen räknat med 10 000 sålda årskort. Men sedan dess har försäljningssiffrorna accelerat och supportrarna själva satsar på 14 000 sålda årskort.
Det skulle inbringa cirka 7 miljoner extra till AIK:s kassa. Därtill satsar fansen på att höja publiksnittet, vilket skulle öka den siffran med ytterligare ett antal miljoner. Jämförelsevis hade AIK Fotboll AB, som är noterat på NGM Equity-listan, en helårsomsättning för 2011 på 115,6 miljoner.
Med 10 000 säljsamtal över telefon, 110 000 flygblad, 50 000 klistermärken och banderoller till en sammanlagd längd av två kilometer som kommer sättas upp längs vältrafikerade vägar, kampanjar AIK:arna fram till 1 april - då AIK möter Mjällby i Allsvenskans första omgång.Det är första steget i kampanjen som kommer löpa över hela året.
10 000 ideella timmar
Initiativtagarna beräknar att AIK-supportrarna tillsammans kommer att ha lagt ned över 10 000 ideella timmar på arbetet fram till premiären.
Bland annat får man ideell hjälp av AIK:aren och telemarketing-företagaren Björn Jacobsen som anordnar tillfällen där supportrarna säljer kort över telefon. Den aktiviteten förväntas generera 1 000 årskort. Vid de första två tillfällena överträffades försäljningsmålen.
- Det är ett kvitto på att klubbarna har stora möjligheter att öka publikunderlaget om man börjar jobba lika strategiskt mot publiken som man redan gör i affärslivet. Bearbetar man publiken med direktförsäljning och PR så ger det resultat, säger Björn Jacobsen.
Sista året på Råsunda
Råsunda rankas av internationella fotbollsförbundet FIFA som en av världens tio mest klassiska fotbollsarenor. Efter säsongen rivs den och ersätts av nya nationalarenan Swedbank Arena.
- Det är det sista året på Råsunda. Varje match kommer att vara speciell. Det blir sista gången vi spelar derby på Råsunda, sista gången vi möter IFK Göteborg, Malmö, Helsingborg och alla andra, säger Magnus Hultman, en av initiativtagarna till kampanjen.
- Vi uppmanar alla AIK:are att köpa årskort och gå på matcherna, för möjligheten att se Gnaget på Råsunda kommer aldrig komma tillbaka
Mest lästa just nu
Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Nisse (inte verifierad)
tors, 2012-03-15 14:57
1. NR #1
AIK är unika i Skandinavien med sina supporter aktioner när det blåser positiva vindar är de helt enkelt störst och bäst det finns ingen som kan mäta sig med dem. Bara att ge grabbarna och tjejer en eloge.