Trots allt, EM-succén överdriven

Aldrig har så många vallfärdat till ett fotbolls-EM som i Polen och Ukraina, menar Uefa. Men i själva verket tycks det som om många fans har svikit turneringen. Fotbollskanalens Olof Lundh avfärdar glädjesiffrorna.
En italiensk fotbollssupporter är givetvis nöjd efter avanemanget. Foto: Sergei Chuzavkov , AP Photo/Scanpix

 

”Min känsla att förutom ryssar, tyskar, svenskar och irländare så är det få som vallfärdat annat än från arrangörsländerna”, skriver Olof Lundh.

Mera känsla av jippo

”Trots allt så försökte Uefa sälja biljetter till engelska fans bara några dagar före söndagens kvartsfinal mot Italien och några italienska fans såg jag knappt. Likadant var det med spanska och franska fans i Donetsk, det var ont om dem också, och bilderna och känslan är mer NHL och jippo än fotbollsmatcher i ett stort mästerskap.”

Uefa anslår däremot att med två semifinaler och en final kvar att spela har 1,3 miljoner fans tagit plats på läktarna de senaste veckorna. Och enligt ett uttalande från EM-turneringens informationscenter i Ukraina har man förhoppningar om att siffran kommer att stiga till över 1,4 miljoner efter finalen.

Och så påpekas att 2008 års EM-matcher i Österrike och Schweiz besöktes av 1,14 miljoner fotbollsfans.

"Bara tramsigt"

Men Olof Lundh kommenterar så här:

”Men det var så i Österrike och Schweiz så var beläggningen 100 procent. Det vill säga att EM var utsålt, och det kunde Uefa meddela redan innan turneringen dragit i gång. Just beläggningen är det intressanta för att beskriva om det är en succé eller ej.”

Han betonar också att turneringen, som han har följt från dag ett, har positiva inslag, men skriver också:

”Visst är EM på många sätt lyckat, inte minst fotbollsmässigt, men just den typen av försköningarna är bara tramsiga. Varför kan inte Michel Platini vara ärlig och säga att allt inte fungerat, och bland annat har elementet med fans saknats? För det är väl inte något slags NHL-jippo han vill skapa?”

Ökad trafik på sajter

Och apropå gensvar rapporteras om hur kvällstidningarnas satsningar, inte minst på sina respektive sajter, har fått genomslag.

Förra veckan ökade trafiken på Expressen.se med närmare 30 procent. I klartext, 2 820 905 unika besökare.
Det var främst inslagen om landslagets rumplek och projicering av en bild av Zlatan på Big Ben som ökade trafiken hos Expressen.

Aftonbladet rapporterar också en ökning liksom dn.se, svt.se och sr.se. Däremot tappade tv4.se och svd.se enligt Sveriges annonsörers mätning.

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Klippet med ny storsponsor och därmed bytet till ny titel, Al Shira'aa Falsterbo Horse Show, väckte reaktion vid avslöjandet.Nu kommer  protester i form av avhopp.  Sponsorer vill inte vara med längre. Som mångåriga partnern, foderföretaget St. Hippolyt där företagets vd Line R. Kofod  säger i Sydsvenska Dagbladet:

– Vi har våra principer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.