Båstadtennisen omsätter 282 miljoner

190 000 tennisbesökare och 282 miljoner i omsättning. Nu är analysen i turistekonomiska termer klar för Båstad och Skåne i samband med Swedish Open-turneringarna i tennis. 95 procent av besökarna beskriver dessutom besöket som ”mycket bra” eller ”bra”.
Båstadstennisen utgör en motor för hela regionen. Inte mindre än 282 miljoner genereras via tennisveckorna. Foto: Pontus Lundahl, Scanpix



Det här visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Event in Skåne, Båstad Kommun, Båstad Turism och Båstad Näringsliv AB.

Håller Båstad vid liv

Swedish Open är ett klassiskt evenemang och tennisveckorna har blivit ett begrepp även ur turist- och nöjessynpunkt, och många svenskar, vanliga Svenssons och inte minst kändisar, passar på att besöka Laholmsbukten för att uppleva tennis och nöjesliv.

Besökarna, varav de allra flesta kommer från Sverige, ger regionen högt betyg som besöksmål. 95 procent av de tillfrågade beskriver destinationen som ”mycket bra” eller ”bra”, och medelbetyget blir 4,4 på en femgradig skala.

- Eventet har mycket stor betydelse för näringslivet och hela regionen. Det sätter Båstad, Skåne och Sverige på världskartan, säger Karin Bengtsson, turistchef i Båstad.

26 procent av de svarande anger att de i första hand är på Bjärehalvön för att titta på tennis. Även nöjeslivet och att mer allmänt fira semester är vanliga anledningar till vistelsen, med vardera ungefär 15 procent av svaren.

Vill återkomma

Besökarnas positiva inställning speglas också av att 72 procent av de svarande anger det som ”mycket troligt” att de återkommer nästa sommar.

- Swedish Open är viktigt för Skåne som eventregion, och stort även i ett nationellt perspektiv. Det är ett av Sveriges tre största årligen återkommande evenemangen räknat i turismomsättning, säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.

55 procent av de svarande har tittat på tennis. Enligt den officiella statistiken såldes omkring 73 000 biljetter till de båda turneringarna, 51 000 till herrarnas och 22 000 till damernas Swedish Open.

Det är undersökningsföretaget Rubin Research som har utvärderat de ekonomiska effekterna av Swedish Open-turneringarna.

Ola H (inte verifierad)

tis, 2012-12-04 14:03

1. Respektera idrotten

Tänk om alla sponsorer men framförallt festfolk och B-kändisar i deras följe kunde förstå orak och verkan. Det är idrotten som under 100 år gjort Båstad till vad det är idag. Därför skall man aldrig negligera dess värde, gnälla på svensk tennis osv om man vill ha en trivsam kväll i Båstad i juli. Tacka alla tennisarbetare och visa dem respekt. Utan dem kunde pappas pojkar lika gärna checka in och hälla skumpa i Markaryd...

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.