Båstadtennisen omsätter 282 miljoner

190 000 tennisbesökare och 282 miljoner i omsättning. Nu är analysen i turistekonomiska termer klar för Båstad och Skåne i samband med Swedish Open-turneringarna i tennis. 95 procent av besökarna beskriver dessutom besöket som ”mycket bra” eller ”bra”.
Båstadstennisen utgör en motor för hela regionen. Inte mindre än 282 miljoner genereras via tennisveckorna. Foto: Pontus Lundahl, Scanpix



Det här visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Event in Skåne, Båstad Kommun, Båstad Turism och Båstad Näringsliv AB.

Håller Båstad vid liv

Swedish Open är ett klassiskt evenemang och tennisveckorna har blivit ett begrepp även ur turist- och nöjessynpunkt, och många svenskar, vanliga Svenssons och inte minst kändisar, passar på att besöka Laholmsbukten för att uppleva tennis och nöjesliv.

Besökarna, varav de allra flesta kommer från Sverige, ger regionen högt betyg som besöksmål. 95 procent av de tillfrågade beskriver destinationen som ”mycket bra” eller ”bra”, och medelbetyget blir 4,4 på en femgradig skala.

- Eventet har mycket stor betydelse för näringslivet och hela regionen. Det sätter Båstad, Skåne och Sverige på världskartan, säger Karin Bengtsson, turistchef i Båstad.

26 procent av de svarande anger att de i första hand är på Bjärehalvön för att titta på tennis. Även nöjeslivet och att mer allmänt fira semester är vanliga anledningar till vistelsen, med vardera ungefär 15 procent av svaren.

Vill återkomma

Besökarnas positiva inställning speglas också av att 72 procent av de svarande anger det som ”mycket troligt” att de återkommer nästa sommar.

- Swedish Open är viktigt för Skåne som eventregion, och stort även i ett nationellt perspektiv. Det är ett av Sveriges tre största årligen återkommande evenemangen räknat i turismomsättning, säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.

55 procent av de svarande har tittat på tennis. Enligt den officiella statistiken såldes omkring 73 000 biljetter till de båda turneringarna, 51 000 till herrarnas och 22 000 till damernas Swedish Open.

Det är undersökningsföretaget Rubin Research som har utvärderat de ekonomiska effekterna av Swedish Open-turneringarna.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Ola H (inte verifierad)

tis, 2012-12-04 13:03

1. Respektera idrotten

Tänk om alla sponsorer men framförallt festfolk och B-kändisar i deras följe kunde förstå orak och verkan. Det är idrotten som under 100 år gjort Båstad till vad det är idag. Därför skall man aldrig negligera dess värde, gnälla på svensk tennis osv om man vill ha en trivsam kväll i Båstad i juli. Tacka alla tennisarbetare och visa dem respekt. Utan dem kunde pappas pojkar lika gärna checka in och hälla skumpa i Markaryd...

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Klippet med ny storsponsor och därmed bytet till ny titel, Al Shira'aa Falsterbo Horse Show, väckte reaktion vid avslöjandet.Nu kommer  protester i form av avhopp.  Sponsorer vill inte vara med längre. Som mångåriga partnern, foderföretaget St. Hippolyt där företagets vd Line R. Kofod  säger i Sydsvenska Dagbladet:

– Vi har våra principer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.