Idrott enligt nya tidens önskan

Stavhoppskarnevalen i köpcentret Nordstan är ett event enligt nya tidens måtto att flytta evenemang dit åskådarna finns. För femte året i rad arrangerades galan som har blivit en folkfest.
Med en specialbyggd ramp där ansatsbanan placerade, med sedvanlig ställning och matta samt en stor resultattavla och speakers byggdes en friidrottsarena mitt inne i köpcentret.

 

- Stavhoppskarnevalen är ett nytt sätt att nå ut med friidrott till en bredare publik med mottot från det gamla ordspråket ”Om inte berget kommer till Mohammed får Mohammed komma till berget”, säger Anders Larsson, marknadschef vid Nordstan.

Använda sociala medier

Sociala media med hemsida och Facebook-grupp används som marknadsföringskanaler med syftet har varit att skapa en mötesplats för stavhoppare i olika åldrar med Göteborg som gemensam nämnare.

Det har resulterat i att man når långt utanför det egna distriktet och utgör ett etablerat forum inte bara i Sverige utan i hela Norden.

Från starten 2009 har arrangemanget byggts upp kring hemsidan där allting sker digitalt. De aktiva anmäler sig själva, det finns information kring tävlingen, korta artiklar om klubbverksamhet och hoppare.

Spekatakulärt

Under själva tävlingen sker resultatrapportering i realtid med över 1 000 träffar per dag. Totalt hade hemsidan över 2 000 unika träffar under hela tävlingsveckan och med engelska som språk hittades Stavhoppskarnevalen av internetanvändare i 32 länder, däribland stavhoppsnationer som USA, Brasilien, Japan och Australien.

En storbildsskärm pumpade ut friidrottsbilder och EM-information till de ca 100 000 göteborgare och tillresta som passerade genom affärscentret Nordstan varje dag.

Stavhopp inomhus är spektakulärt och Stavhoppskarnevalen ett skyltfönster inte bara för Inomhus-EM utan för hela friidrotten och chansen att visa upp tävlandet live, något som göteborgaren annars bara ser på TV vid stora mästerskap som VM, EM och Finnkampen.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.