Idrott enligt nya tidens önskan

Stavhoppskarnevalen i köpcentret Nordstan är ett event enligt nya tidens måtto att flytta evenemang dit åskådarna finns. För femte året i rad arrangerades galan som har blivit en folkfest.
Med en specialbyggd ramp där ansatsbanan placerade, med sedvanlig ställning och matta samt en stor resultattavla och speakers byggdes en friidrottsarena mitt inne i köpcentret.

 

- Stavhoppskarnevalen är ett nytt sätt att nå ut med friidrott till en bredare publik med mottot från det gamla ordspråket ”Om inte berget kommer till Mohammed får Mohammed komma till berget”, säger Anders Larsson, marknadschef vid Nordstan.

Använda sociala medier

Sociala media med hemsida och Facebook-grupp används som marknadsföringskanaler med syftet har varit att skapa en mötesplats för stavhoppare i olika åldrar med Göteborg som gemensam nämnare.

Det har resulterat i att man når långt utanför det egna distriktet och utgör ett etablerat forum inte bara i Sverige utan i hela Norden.

Från starten 2009 har arrangemanget byggts upp kring hemsidan där allting sker digitalt. De aktiva anmäler sig själva, det finns information kring tävlingen, korta artiklar om klubbverksamhet och hoppare.

Spekatakulärt

Under själva tävlingen sker resultatrapportering i realtid med över 1 000 träffar per dag. Totalt hade hemsidan över 2 000 unika träffar under hela tävlingsveckan och med engelska som språk hittades Stavhoppskarnevalen av internetanvändare i 32 länder, däribland stavhoppsnationer som USA, Brasilien, Japan och Australien.

En storbildsskärm pumpade ut friidrottsbilder och EM-information till de ca 100 000 göteborgare och tillresta som passerade genom affärscentret Nordstan varje dag.

Stavhopp inomhus är spektakulärt och Stavhoppskarnevalen ett skyltfönster inte bara för Inomhus-EM utan för hela friidrotten och chansen att visa upp tävlandet live, något som göteborgaren annars bara ser på TV vid stora mästerskap som VM, EM och Finnkampen.

Örebro Hockey Koncern, med SHL-laget Örebro HK, redovisar ett ekonomiskt plus på tre miljoner kronor för säsongen 2023-2024.  Nettoomsättning uppgick till 153,5 miljoner, nytt rekord, att jämföras med säsongen 2022-2023, 143 miljoner kronor.

Säsongen var, milt uttryckt, jobbig för föreningen. I play off föll laget mot Luleå i åttondelsfinal, 1-2 i matcher, men det var inte på isen som laget skapade rubriker. 

Huvudtränaren Johan Hedberg, ny för säsongen, sparkades tidigt och sportchefen Niklas Eriksson klev ned i båset. Vd. Mikael Johansson föll i onåd hos styrelsen och skickades brutalt iväg efter sju års arbete.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Rafael Nadal har gett klartecken! Han kommer till Båstad och ska medverka i Nordea Open i sommar. På torsdagen kom klartecknet från den spanska tenniskungen.  Båstad-generalen Christer Hult är lyrisk:

-Det härär väldigt stort förstås En av de bästa tennisspelarna genom tiderna spelar Nordea Open! Vi har sedan många år en bra relation och en löpande kontakt. I år passade det bra med hans förberedelser inför OS i Paris, berättar Christer Hult.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.