Strategin bakom EM-succén
EM-generalen Göran Havik betonar:
- 7 100 biljetter är sålda till öppningsmatchen mot Danmark den 10 juli på Gamla Ullevi. Notera, det är 45 procent av kapaciteten. Och det har vi sålt på bara drygt ett dygn.
- Till finalen den 28 juli på Friends arena har vi sålt 6 000 biljetter. Det är 20 procent av fullsatt.
Jobbat i över två år
Göran Havik bubblar av glädje. Han konstaterar att totalt är 30 000 biljetter sålda och påpekar:
- All erfarenheter säger att man säljer fler biljetter ju närmare man kommer evenemanget. Vi är i februari, EM i juli...
4 oktober 2010 fick Sverige förtroendet att arrangera EM 2013 och sedan dess har Göran Havik jobbat heltid med förberedelserna.
Människor ska känna stolthet
En av de första diskussionerna inom EM-organisationen gällde frågan hur intresset skulle byggas upp.
- Nu känns det som om vi har hittat rätt, säger Havik först lite försiktigt.
- Vi insåg att det inte finns någon tradition eller vana att titta på damfotboll.
- I stället gällde det att sätta evenemanget och få människor runt om i Sverige och framför allt på spelorterna att känna en stolthet för och med evenemanget.
Ska smitta många fler
- Det är inte den enstaka matchen utan hela EM som lockar och som drar.
Därför har Göran Havik rest runt i spelstäderna och träffat massor av människor.
- Det personligt mötet skulle bana väg, det var vi övertygade om. I två år har vi ständigt gjort nya besök.
- Vi sa det, vi ska smitta människor med entusiasm, klarar vi det så smittar de andra. Så vi har träffar föreningar, politiker och företagare. Och det har uppenbarligen gett resultat.
"Annonskampanj hade inte gett något"
Havik framhåller:
- Det känns så skönt för alla som jobbar med det här att vi har lyckats beröra. Jag menar, en annonskampanj hade inte tillnärmelsevis gett samma resultat.
25 matcher ska spelas i Norrköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Göteborg, Halmstad och Solna.
- Vi vill arrangera det bästa EM någonsin. Målet är att det ska vara välfyllda läktare på alla matcher och fullsatt på Sveriges matcher.
En jämförelse säger att en tredjedel av biljetterna såldes vid de två föregående EM-turneringarna som spelades i Finland och England.
- För oss handlar det ytterst om att öka intresset för damfotboll, såväl kommersiellt, publikt och för nyrekryteringen, avslutar Göran Havik.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
2. Dam-EM
Jag delar helt Peters uppfattning, att det är Pia Sundhages energi, utstrålning, mediabemötande och stora lidelse för sin damfotboll, som mest lockar till sig publikintresset för Sverige i dam-EM. Hon är den rätta drivkraften. Men bra också att EM-organisationen jobbar framgångsrikt med sitt koncept att sälja in arrangemanget till fotbollsfansen på damsidan.3. Dam-EM
Skulle vara intresant att veta om sponsors- och gratisbiljetter är inräknade i de 30.000? Hur många är dessa i så fall??4. SvFF delar inte ut gratisbiljetter
Till skillnad så komemr inte SvFF att dela ut fribiljetter som ett annat förbund gör och komemr att göra till sitt hemma VM i vår. Den uppfattning som jag har fått är att man tror på sin produkt (damfotbollen) och inte delar ut fribiljetter = tror inte på sin produkt. Visst har Pia en stor del i detta, inget att sncaka om.5. Alla biljetter är sålda biljetter!
Till er som undrar om sponsor- och fribiljetter ingår i de som sålts till Dam-EM hittills: Nej, vi har inte räknat in biljetter som är reserverade för olika grupper (t.ex. sponsorer, de deltagande nationerna,UEFA). Den totala publikkapaciteten för turneringen är cirka 280.000. I denna försäljningsomgång finns cirka 200.000 biljetter tillgängliga. Och av dessa sålde vi alltså 30.000 på 1,5 dag. Det finns mycket riktigt heller inga fribiljetter. En sak till när jag ändå skriver: Pia-effekten är givetvis en av de stora framgångsfaktorerna, och det framhåller vi i alla sammanhang!Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.
Peter Dahlén (inte verifierad)
fre, 2013-02-15 20:49
1. ...och Pia Sundhage?
Göran Havik borde kanske ägna en tanke åt vad Pia Sundhage har betytt för biljettförsäljningen och det stora intresset i allmänhet. Jag torde inte vara ensam om att ha fått en intressekick av att hon nu leder landslaget.