Strategin bakom EM-succén
EM-generalen Göran Havik betonar:
- 7 100 biljetter är sålda till öppningsmatchen mot Danmark den 10 juli på Gamla Ullevi. Notera, det är 45 procent av kapaciteten. Och det har vi sålt på bara drygt ett dygn.
- Till finalen den 28 juli på Friends arena har vi sålt 6 000 biljetter. Det är 20 procent av fullsatt.
Jobbat i över två år
Göran Havik bubblar av glädje. Han konstaterar att totalt är 30 000 biljetter sålda och påpekar:
- All erfarenheter säger att man säljer fler biljetter ju närmare man kommer evenemanget. Vi är i februari, EM i juli...
4 oktober 2010 fick Sverige förtroendet att arrangera EM 2013 och sedan dess har Göran Havik jobbat heltid med förberedelserna.
Människor ska känna stolthet
En av de första diskussionerna inom EM-organisationen gällde frågan hur intresset skulle byggas upp.
- Nu känns det som om vi har hittat rätt, säger Havik först lite försiktigt.
- Vi insåg att det inte finns någon tradition eller vana att titta på damfotboll.
- I stället gällde det att sätta evenemanget och få människor runt om i Sverige och framför allt på spelorterna att känna en stolthet för och med evenemanget.
Ska smitta många fler
- Det är inte den enstaka matchen utan hela EM som lockar och som drar.
Därför har Göran Havik rest runt i spelstäderna och träffat massor av människor.
- Det personligt mötet skulle bana väg, det var vi övertygade om. I två år har vi ständigt gjort nya besök.
- Vi sa det, vi ska smitta människor med entusiasm, klarar vi det så smittar de andra. Så vi har träffar föreningar, politiker och företagare. Och det har uppenbarligen gett resultat.
"Annonskampanj hade inte gett något"
Havik framhåller:
- Det känns så skönt för alla som jobbar med det här att vi har lyckats beröra. Jag menar, en annonskampanj hade inte tillnärmelsevis gett samma resultat.
25 matcher ska spelas i Norrköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Göteborg, Halmstad och Solna.
- Vi vill arrangera det bästa EM någonsin. Målet är att det ska vara välfyllda läktare på alla matcher och fullsatt på Sveriges matcher.
En jämförelse säger att en tredjedel av biljetterna såldes vid de två föregående EM-turneringarna som spelades i Finland och England.
- För oss handlar det ytterst om att öka intresset för damfotboll, såväl kommersiellt, publikt och för nyrekryteringen, avslutar Göran Havik.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Zlatan Ibrahimović var 41 år gammal när han avslutade sin professionella fotbollskarriär i juni 2023 efter en sista match och avtackning med AC Milan på San Siro. Sedan dess har hans liv mera handlat om att vara familjefar och vara knuten till Milans styrelse, och delvis vara affärsman Nu avslöjar han själv att han vill vill skänka bort sina padelhallar i Sverige. På Twitter erbjuder han nu potentiella aktörer att höra av sig.
Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar. Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap
Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.





















Peter Dahlén (inte verifierad)
fre, 2013-02-15 19:49
1. ...och Pia Sundhage?
Göran Havik borde kanske ägna en tanke åt vad Pia Sundhage har betytt för biljettförsäljningen och det stora intresset i allmänhet. Jag torde inte vara ensam om att ha fått en intressekick av att hon nu leder landslaget.Benke S (inte verifierad)
lör, 2013-02-16 12:12
2. Dam-EM
Jag delar helt Peters uppfattning, att det är Pia Sundhages energi, utstrålning, mediabemötande och stora lidelse för sin damfotboll, som mest lockar till sig publikintresset för Sverige i dam-EM. Hon är den rätta drivkraften. Men bra också att EM-organisationen jobbar framgångsrikt med sitt koncept att sälja in arrangemanget till fotbollsfansen på damsidan.Johan (inte verifierad)
lör, 2013-02-16 17:29
3. Dam-EM
Skulle vara intresant att veta om sponsors- och gratisbiljetter är inräknade i de 30.000? Hur många är dessa i så fall??Oskar (inte verifierad)
sön, 2013-02-17 20:36
4. SvFF delar inte ut gratisbiljetter
Till skillnad så komemr inte SvFF att dela ut fribiljetter som ett annat förbund gör och komemr att göra till sitt hemma VM i vår. Den uppfattning som jag har fått är att man tror på sin produkt (damfotbollen) och inte delar ut fribiljetter = tror inte på sin produkt. Visst har Pia en stor del i detta, inget att sncaka om.Göran Havik (inte verifierad)
sön, 2013-02-17 21:15
5. Alla biljetter är sålda biljetter!
Till er som undrar om sponsor- och fribiljetter ingår i de som sålts till Dam-EM hittills: Nej, vi har inte räknat in biljetter som är reserverade för olika grupper (t.ex. sponsorer, de deltagande nationerna,UEFA). Den totala publikkapaciteten för turneringen är cirka 280.000. I denna försäljningsomgång finns cirka 200.000 biljetter tillgängliga. Och av dessa sålde vi alltså 30.000 på 1,5 dag. Det finns mycket riktigt heller inga fribiljetter. En sak till när jag ändå skriver: Pia-effekten är givetvis en av de stora framgångsfaktorerna, och det framhåller vi i alla sammanhang!