AIK bästa publiklaget i Skandinavien

18 900 åskådare i publiksnitt, bäst i Skandinavien. Det gillar AIK-arna. Mindre roligt är resultatet för tredje kvartalet i räkenskaperna. Såväl vinst som intäkter och rörelseresultat minskade för AIK Fotboll AB har haft bättre siffror, ja, sämre också för den delen.
En lycklig AIK-are. Säsongen har ställt fansen på många prov, men slutligen blev det en anadraplats i allsvenskan och dessutom har laget lockat fler åskådare än något annat lag i Skandinavien. Foto: Janerik Henriksson, TT Nyheter

 

Men det tredje kvartalet 2013 tillhör inte de bästa. Vid en jämförelse med siffror vid motsvarande tidpunkt i fjol är det en klar försämring.  Vinst före skatt gav 144 000 kronor, mot 3,1 miljoner kronor i fjol. Intäkterna kom  upp i 32,7 miljoner kronor, mot 43,6 miljoner i fjol.

Och rörelseresultatet redovisas till 221 000 kronor mot 3,4 miljoner kronor i fjol.

Bäst i Skandinavien

Desto mer belåtna känner sig AIK-arna med publiksiffrorna. Det finns faktiskt ingen klubb i Skandinavien som lockar fler åskådare. Det innebär att AIK toppar både den allsvenska publikligan och den skandinaviska.

- Ja, jag såg det, kul. Som det ska vara, säger AIK:s vd Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.

Det är sajten ecst.se fotboll som redovisar siffrorna.  AIK har också marginal till näst bästa lag som ör Bröndby med 16 753. Med tillägget att danska ligan bara har kommit till halvtid i antal spelomgångar.

MFF trea i publikligan

Tredje publikbäst är Malmö FF på 16 093, sedan följer FC Köpenhamn och Rosenborg. Tolv skandinaviska klubbar kommer över 10 000 åskådare i hemmasnitt.

- Vi hade så klart koll på att vi toppade i allsvenskan, men det här var en nyhet. Självklart jättepositivt att ha mycket folk på matcherna, det drar ännu mer publik. Det är en enkel ekvation, säger Edselius till FotbollDirekt.se.

- Störst i Skandinavien, det går ju att mäta på flera sätt. Man kan ha störst framgångar i Europa, bäst ekonomi och så vidare. Nu får vi ha som mål att klara det här varje år.

Hur mycket draghjälp har ni haft av den nya arenan?

- Det har förstås bidragit. Nu ska vi jobba hårt med arrangemangen och vara lyhörda inför feedback från besökare.

20 000 personer kom ändå

- Det har varit ett prövoår med nya arenan och det är mycket som kommer vara bättre till nästa år. Vi ska få ordning på gräset och på akustiken. Området häromkring arenan kommer också att bli bättre hela tiden.

Stor betydelse för publiksnittet hade premiären på Friends Arena mot Syrianska med över 43 000 åskådare. Avslutningen med 20 000 åskådare mot Helsingborg imponerar.

- Det var ändå en betydelselös sista match, det var kul och överraskande. Jag tror det beror lite grann på den konstiga säsongen som varit, med allt snack, alla skriverier och Ivans död så klart. Många kom nog för att visa sin kärlek efter allt som har hänt.

Fakta

Topp 12 i Skandinavien, publiksnitt

1. AIK, Sverige: 18 900.
2. Bröndby, Danmark: 16 753.
3. Malmö FF, Sverige: 16 093.
4. FC Köpenhamn, Danmark: 14 763.
5. Rosenborg, Norge: 14 538.
6. Djurgården, Sverige: 12 475.
7. Hammarby, Sverige: 12 101.
8. IFK Göteborg, Sverige: 11 589.
9. Brann, Norge: 11 270.
10. Viking, Norge: 10 338.
11. Helsingborg, Sverige: 10 284.
12. Vålerenga, Norge: 10 020.

Källa: ecst.se.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.