AIK bästa publiklaget i Skandinavien

18 900 åskådare i publiksnitt, bäst i Skandinavien. Det gillar AIK-arna. Mindre roligt är resultatet för tredje kvartalet i räkenskaperna. Såväl vinst som intäkter och rörelseresultat minskade för AIK Fotboll AB har haft bättre siffror, ja, sämre också för den delen.
En lycklig AIK-are. Säsongen har ställt fansen på många prov, men slutligen blev det en anadraplats i allsvenskan och dessutom har laget lockat fler åskådare än något annat lag i Skandinavien. Foto: Janerik Henriksson, TT Nyheter
Annons

 

Men det tredje kvartalet 2013 tillhör inte de bästa. Vid en jämförelse med siffror vid motsvarande tidpunkt i fjol är det en klar försämring.  Vinst före skatt gav 144 000 kronor, mot 3,1 miljoner kronor i fjol. Intäkterna kom  upp i 32,7 miljoner kronor, mot 43,6 miljoner i fjol.

Och rörelseresultatet redovisas till 221 000 kronor mot 3,4 miljoner kronor i fjol.

Bäst i Skandinavien

Desto mer belåtna känner sig AIK-arna med publiksiffrorna. Det finns faktiskt ingen klubb i Skandinavien som lockar fler åskådare. Det innebär att AIK toppar både den allsvenska publikligan och den skandinaviska.

- Ja, jag såg det, kul. Som det ska vara, säger AIK:s vd Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.

Det är sajten ecst.se fotboll som redovisar siffrorna.  AIK har också marginal till näst bästa lag som ör Bröndby med 16 753. Med tillägget att danska ligan bara har kommit till halvtid i antal spelomgångar.

MFF trea i publikligan

Tredje publikbäst är Malmö FF på 16 093, sedan följer FC Köpenhamn och Rosenborg. Tolv skandinaviska klubbar kommer över 10 000 åskådare i hemmasnitt.

- Vi hade så klart koll på att vi toppade i allsvenskan, men det här var en nyhet. Självklart jättepositivt att ha mycket folk på matcherna, det drar ännu mer publik. Det är en enkel ekvation, säger Edselius till FotbollDirekt.se.

- Störst i Skandinavien, det går ju att mäta på flera sätt. Man kan ha störst framgångar i Europa, bäst ekonomi och så vidare. Nu får vi ha som mål att klara det här varje år.

Hur mycket draghjälp har ni haft av den nya arenan?

- Det har förstås bidragit. Nu ska vi jobba hårt med arrangemangen och vara lyhörda inför feedback från besökare.

20 000 personer kom ändå

- Det har varit ett prövoår med nya arenan och det är mycket som kommer vara bättre till nästa år. Vi ska få ordning på gräset och på akustiken. Området häromkring arenan kommer också att bli bättre hela tiden.

Stor betydelse för publiksnittet hade premiären på Friends Arena mot Syrianska med över 43 000 åskådare. Avslutningen med 20 000 åskådare mot Helsingborg imponerar.

- Det var ändå en betydelselös sista match, det var kul och överraskande. Jag tror det beror lite grann på den konstiga säsongen som varit, med allt snack, alla skriverier och Ivans död så klart. Många kom nog för att visa sin kärlek efter allt som har hänt.

Fakta

Topp 12 i Skandinavien, publiksnitt

1. AIK, Sverige: 18 900.
2. Bröndby, Danmark: 16 753.
3. Malmö FF, Sverige: 16 093.
4. FC Köpenhamn, Danmark: 14 763.
5. Rosenborg, Norge: 14 538.
6. Djurgården, Sverige: 12 475.
7. Hammarby, Sverige: 12 101.
8. IFK Göteborg, Sverige: 11 589.
9. Brann, Norge: 11 270.
10. Viking, Norge: 10 338.
11. Helsingborg, Sverige: 10 284.
12. Vålerenga, Norge: 10 020.

Källa: ecst.se.

Nästan 130 miljoner kronor kommer nu i coronastöd till knappt 2000 föreningar och 31 specialidrottsförbund  

Det är gott nog och skänker tröst för januari och februari, men fortfarande saknas besked från regeringen om mars

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

Trots att Sveriges kvinnliga idrottare gång på gång visar framgångsrika resultat så är forskningen på området kvinnors träning starkt eftersatt i förhållande till hur mycket forskning som bedrivs på mäns idrottande. Och just i dag,på Kvinnodagen, vill SOK förstärka resurserna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Bekräftelsen från IFK Göteborg dröjer, men på onsdagseftermiddagen gick Sportbladet ut med att IFK Göteborg har klart med stjärnspelarna Marcus Berg och Oscar Wendt.

IFK Göteborg ska ha säkrat ytterligare två hemvändare som innebär att laget förstärks avsevärt.