AIK bästa publiklaget i Skandinavien

18 900 åskådare i publiksnitt, bäst i Skandinavien. Det gillar AIK-arna. Mindre roligt är resultatet för tredje kvartalet i räkenskaperna. Såväl vinst som intäkter och rörelseresultat minskade för AIK Fotboll AB har haft bättre siffror, ja, sämre också för den delen.
En lycklig AIK-are. Säsongen har ställt fansen på många prov, men slutligen blev det en anadraplats i allsvenskan och dessutom har laget lockat fler åskådare än något annat lag i Skandinavien. Foto: Janerik Henriksson, TT Nyheter

 

Men det tredje kvartalet 2013 tillhör inte de bästa. Vid en jämförelse med siffror vid motsvarande tidpunkt i fjol är det en klar försämring.  Vinst före skatt gav 144 000 kronor, mot 3,1 miljoner kronor i fjol. Intäkterna kom  upp i 32,7 miljoner kronor, mot 43,6 miljoner i fjol.

Och rörelseresultatet redovisas till 221 000 kronor mot 3,4 miljoner kronor i fjol.

Bäst i Skandinavien

Desto mer belåtna känner sig AIK-arna med publiksiffrorna. Det finns faktiskt ingen klubb i Skandinavien som lockar fler åskådare. Det innebär att AIK toppar både den allsvenska publikligan och den skandinaviska.

- Ja, jag såg det, kul. Som det ska vara, säger AIK:s vd Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.

Det är sajten ecst.se fotboll som redovisar siffrorna.  AIK har också marginal till näst bästa lag som ör Bröndby med 16 753. Med tillägget att danska ligan bara har kommit till halvtid i antal spelomgångar.

MFF trea i publikligan

Tredje publikbäst är Malmö FF på 16 093, sedan följer FC Köpenhamn och Rosenborg. Tolv skandinaviska klubbar kommer över 10 000 åskådare i hemmasnitt.

- Vi hade så klart koll på att vi toppade i allsvenskan, men det här var en nyhet. Självklart jättepositivt att ha mycket folk på matcherna, det drar ännu mer publik. Det är en enkel ekvation, säger Edselius till FotbollDirekt.se.

- Störst i Skandinavien, det går ju att mäta på flera sätt. Man kan ha störst framgångar i Europa, bäst ekonomi och så vidare. Nu får vi ha som mål att klara det här varje år.

Hur mycket draghjälp har ni haft av den nya arenan?

- Det har förstås bidragit. Nu ska vi jobba hårt med arrangemangen och vara lyhörda inför feedback från besökare.

20 000 personer kom ändå

- Det har varit ett prövoår med nya arenan och det är mycket som kommer vara bättre till nästa år. Vi ska få ordning på gräset och på akustiken. Området häromkring arenan kommer också att bli bättre hela tiden.

Stor betydelse för publiksnittet hade premiären på Friends Arena mot Syrianska med över 43 000 åskådare. Avslutningen med 20 000 åskådare mot Helsingborg imponerar.

- Det var ändå en betydelselös sista match, det var kul och överraskande. Jag tror det beror lite grann på den konstiga säsongen som varit, med allt snack, alla skriverier och Ivans död så klart. Många kom nog för att visa sin kärlek efter allt som har hänt.

Fakta

Topp 12 i Skandinavien, publiksnitt

1. AIK, Sverige: 18 900.
2. Bröndby, Danmark: 16 753.
3. Malmö FF, Sverige: 16 093.
4. FC Köpenhamn, Danmark: 14 763.
5. Rosenborg, Norge: 14 538.
6. Djurgården, Sverige: 12 475.
7. Hammarby, Sverige: 12 101.
8. IFK Göteborg, Sverige: 11 589.
9. Brann, Norge: 11 270.
10. Viking, Norge: 10 338.
11. Helsingborg, Sverige: 10 284.
12. Vålerenga, Norge: 10 020.

Källa: ecst.se.

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Söndag 3 juli startar Gotland Runt och föregås av tre dagars festligheter vid Wasahamnen på Djurgården, där 75 000 besökare väntas. Tävlingsarrangören KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, ser behovet av fler gästhamnsplatser i centrala Stockholm och framför allt på Djurgården. Klubben är beredd att investera långsiktigt i en ny gästhamn. 

– Drömmen är invigning lagom till vårt 200-årsjubileum år 2030, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.