Bara Vasaloppet som vågar
Ingen annan arrangör kan tänka sig att göra något så stort. Till det krävs just Vasaloppets omfång.
Det som började med ett enkelt tält med nummerlappsutdelning intill målområdet i Mora kompletterades med sponsorns, Stadium, egen butik varpå det tog fart och bara växte och växte.
Bara allt större
Det tycks inte finnas någon gräns, antingen tillkommer kommersiella sponsorer eller lokala intressen. I år deltar ett 60-tal utställare och den totala ytan är större än tidigare, 4 125 kvadratmeter (ifjol 3 750 kvadratmeter).
Vasaloppsmässan har blivit en given mötesplats för både deltagare och publik under vinterveckan. Under de elva dagarna beräknas 250 000 besökare komma till mässan!
Det är en galleria för shopping, nöjen och upplevelser. I mässan samlas nummerlappsutdelning, utställare, Stadiums sportbutik, vallaservice och restaurang under ett och samma tak. Här finns aktiviteter och utställare som passar både barn och vuxna.
Nytt område
I år gäller en ny placering, som är i direkt anslutning till målet i Mora. Det nya området har precis börjat byggas upp och här kommer allt samlas inom ett enda område – en mötesplats för både deltagare och besökare.
Här finns även utemässan och dess aktivitetsområde, skidinlämning, ”diplom & ramar”, och Vasaloppets bussar. På utemässan bygger Volkswagen upp en bilhall och här finns även ett dalatorg med lokala produkter.
Vasaloppet har även förlängt avtalet med O.B. Wiik som levererar tältlösningen. Samtidigt har företaget gått upp en nivå i sponsorstrukturen. Med dubbla luftfyllda takdukar blir tältet mer energisnålt än tidigare och bättre för miljön.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.