Bara Vasaloppet som vågar

Vasaloppet är en massa motionärer. Men det yttersta beviset för storlek och omsättning är väl ändå Vasaloppsmässan, Sveriges största.
Runt 250 000 personer väntas komma till mässan i Mora under Vasaloppsperioden.

 

Ingen annan arrangör kan tänka sig att göra något så stort. Till det krävs just Vasaloppets omfång.

Det som började med ett enkelt tält med nummerlappsutdelning intill målområdet i Mora kompletterades med sponsorns, Stadium, egen butik varpå det tog fart och bara växte och växte.

Bara allt större

Det tycks inte finnas någon gräns, antingen tillkommer kommersiella sponsorer eller lokala intressen. I år deltar ett 60-tal utställare och den totala ytan är större än tidigare, 4 125 kvadratmeter (ifjol 3 750 kvadratmeter).

Vasaloppsmässan har blivit en given mötesplats för både deltagare och publik under vinterveckan. Under de elva dagarna beräknas 250 000 besökare komma till mässan!

Det är en galleria för shopping, nöjen och upplevelser. I mässan samlas nummerlappsutdelning, utställare, Stadiums sportbutik, vallaservice och restaurang under ett och samma tak. Här finns aktiviteter och utställare som passar både barn och vuxna.

Nytt område

I år gäller en ny placering, som är i direkt anslutning till målet i Mora. Det nya området har precis börjat byggas upp och här kommer allt samlas inom ett enda område – en mötesplats för både deltagare och besökare.

Här finns även utemässan och dess aktivitetsområde, skidinlämning, ”diplom & ramar”, och Vasaloppets bussar. På utemässan bygger Volkswagen upp en bilhall och här finns även ett dalatorg med lokala produkter.

Vasaloppet har även förlängt avtalet med O.B. Wiik som levererar tältlösningen. Samtidigt har företaget gått upp en nivå i sponsorstrukturen. Med dubbla luftfyllda takdukar blir tältet mer energisnålt än tidigare och bättre för miljön.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.