Bara Vasaloppet som vågar

Vasaloppet är en massa motionärer. Men det yttersta beviset för storlek och omsättning är väl ändå Vasaloppsmässan, Sveriges största.
Runt 250 000 personer väntas komma till mässan i Mora under Vasaloppsperioden.
Annons

 

Ingen annan arrangör kan tänka sig att göra något så stort. Till det krävs just Vasaloppets omfång.

Det som började med ett enkelt tält med nummerlappsutdelning intill målområdet i Mora kompletterades med sponsorns, Stadium, egen butik varpå det tog fart och bara växte och växte.

Bara allt större

Det tycks inte finnas någon gräns, antingen tillkommer kommersiella sponsorer eller lokala intressen. I år deltar ett 60-tal utställare och den totala ytan är större än tidigare, 4 125 kvadratmeter (ifjol 3 750 kvadratmeter).

Vasaloppsmässan har blivit en given mötesplats för både deltagare och publik under vinterveckan. Under de elva dagarna beräknas 250 000 besökare komma till mässan!

Det är en galleria för shopping, nöjen och upplevelser. I mässan samlas nummerlappsutdelning, utställare, Stadiums sportbutik, vallaservice och restaurang under ett och samma tak. Här finns aktiviteter och utställare som passar både barn och vuxna.

Nytt område

I år gäller en ny placering, som är i direkt anslutning till målet i Mora. Det nya området har precis börjat byggas upp och här kommer allt samlas inom ett enda område – en mötesplats för både deltagare och besökare.

Här finns även utemässan och dess aktivitetsområde, skidinlämning, ”diplom & ramar”, och Vasaloppets bussar. På utemässan bygger Volkswagen upp en bilhall och här finns även ett dalatorg med lokala produkter.

Vasaloppet har även förlängt avtalet med O.B. Wiik som levererar tältlösningen. Samtidigt har företaget gått upp en nivå i sponsorstrukturen. Med dubbla luftfyllda takdukar blir tältet mer energisnålt än tidigare och bättre för miljön.

Mitt i bedrövelsen kommer glädjebeskedet – RF och Fotbollförbundet  har lyckats skrapa ihop 35 miljoner kronor som delas ut som stöd  i stöd till de allsvenska lagen, Klubbarna i herrallsvenskan får dela på nästan 27 miljoner och de i damallsvenskan får  knappt 3 miljoner.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

I Jens Linds hyllade TV- dokumentär om Sven Tumba berättas om  en insamlingsstiftelse till förmån för barn och ungdomar i Sydafrika. Målbilden är att utföra en samhällsnyttig insats, bland annat genom att utbilda lärare och bygga skolor i Durban-regionen.

Det officiella namnet var Sven Tumba Sport for Education Insamlingsstiftelse.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.