Damlandslaget bakom rekord

Här står fotbollsförbundets generalsekreterare Håkan Sjöstrand och Got Events vd Lotta Nibell och håller om varandra på Gamla Ullevi. Skälet är att 11 244 åskådare kom för att se damlandslaget möta och vinna mot Danmark i EM-kvalet.
Håkan Sjöstrand och Lotta Nibell gillade vad de såg. Dels den svenska segern och dels publikrekordet. Foto: Natalie Greppi/Got Event

 

Damlandslaget i fotboll är folkkärt och ett nytt bevis fick vi på tisdagskvällen när Sverige mötte Danmark inför en rekordpublik på Nationalarenan Gamla Ullevi. 11 244 fantastiska supportrar såg Sverige vinna med 1-0.

Gamla Ullevi en Nationalarena

Lotta Nibell, vd på Göteborgs evenemangs- och arenabolag Got Event:

- Fantastiskt, vilken känsla! För vår del ser vi detta som ett kvitto på den långsiktiga investering och grund som lagts sedan 2009 då Gamla Ullevi invigdes och fick status som damernas nationalarena. En av höjdpunkterna sedan dess är självklart Dam-EM 2013 som gjorde att många göteborgare tog damfotbollen till sitt hjärta.

Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet:

- Det här är ett kvitto på att våra tjejer är ett av Europas mest populära damlandslag. Det är också ett bevis på det goda samarbete vi har med Göteborg om damlandslagets Nationalarena.

Mer rekord

Publiksiffran 11 244 är den högsta någonsin för en EM-kvalmatch. Den tidigare rekordnoteringen var 8 839 åskådare vid EM-kvalet mot Italien på Råsunda 2003.

Men inte nog med det, kvällens publiksiffra är den tredje högsta i historien för en enskild landskamp (mästerskap borträknade). Tidigare hade bara två landskamper lockat över 10 000 åskådare. Här de tre tidigare bästa noteringarna:

Sverige-Schweiz (Råsunda, 2002), 20 302

Sverige-Brasilien (Gamla Ullevi, 2009), 12 257

Sverige-Skottland (Gamla Ullevi, 2014), 9 104

Publiksiffran är också den klart bästa hittills i hela EM-kvalet, där 46 matcher har spelats.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.