Rosengård tog elfte SM-guldet

Rosengård är tillbaka på guldtronen i svensk damfotboll. På söndagen tog klubben den elfte uppsättningen guldmedaljer. Och storsponsorn, miljardären Dan Olofsson stod för guldfesten på restaurang på Lilla Torg i Malmö  i går kväll.

Rosengårds guldlag firar och har ännu inte hunnit få guldtröjorna.

 

Pengar och därmed resurser är också som en spegel av klubbens agerande i år 

Värvningen i somras av landslagsmässiga Anna Anvegård var en tydlig  markering - FC Rosengård hade sikte mot förstaplatsen, något annat tolererades inte.

Men damfotbollens framtid i Malmö omges nu av frågetecken.

Historien säger en hel del. Stora, starka MFF styr händelseutvecklingen

Rosengård uppstod 2007 ur MFF:s damsektion och fick namnet LdB FC Malmö (med en sponsor som garanterade 24 miljoner kronor över åtta år) och blev FC Rosengård 2013.

Nu erövrades sålunda tredje SM-titeln under en annan flagga, det är unikt i svensk fotboll.

Men nyligen presenterades planerna på en fusion mellan Malmö FF och LB07.

’nu när allt och alla visar ett nyvaket intresse för damfotboll ska Malmö få två elitlag…MFF har intressen både i nutid och framtid. Hur går det, frågar sig supporters, publik och sponsorer.

Rosengård ska visa kraften i kamp mot jätten MFF - det är väl ändå inte möjligt..

– Jag har ingen kommentar till deras planer, säger FC Rosengårds vice ordförande Karolina Westberg till Kvälls-Posten. Hon som fick sitt genombrott i MFF och blev landslagsspelare 

Och apropå resurser framhåller hon:

– Jobbar ett företag  med oss så har man väldigt tydliga värderingar. Man sponsrar oss för att man tror på det vi gör och vill vara med och göra det ännu bättre, säger Karolina Westberg.

Att det FC Rosengård uppskattas återspeglas i att klubben har många och långvariga sponsorer.

–Man sponsrar oss för att man vill vara med och göra det ännu bättre.

Sportchefen Therese Sjögran har också upplevt hela resan. Hon inledde karriären i Harlösa IF. Som 22-åring gick hon till Malmö FF, där hon spelade tio säsonger innan hon provade på ett år i USA. Sedan dess har hon varit en av förutsättningarna för FC Rosengårds tillväxt.

Och apropå sin gamla klubb,Malmö FF:s planer på att starta ett damlag har hon sagt:

– Det är bra för svensk damfotboll. Sveriges bästa klubb ska ha ett damlag också, det är på tiden.

– Jag tror att det finns plats för två storklubbar, Malmö är en stor stad. Men det är svårt att spekulera så långt fram. Jag är positiv till att MFF har bestämt sig för att satsa, mer än så kan jag inte sia om just nu. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.