Kraftsamlar för ett jämställt idrottssverige
Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) sjösätter ett innovationsråd tillsammans med framträdande personer från näringslivet för att öka attraktionskraften för flick– och damidrotten.
Det första steget är att var fjärde spelare ska kunna leva på sin hockey 2025. Det andra steget är att samtliga spelare ska leva på sin hockey.
Rådet ska tillsammans utveckla strategiunderlag som gynnar den kommersiella utvecklingen av damhockey – och i sin tur svensk damidrott.
– Ska vi lyckas öka den kommersiella dragningskraften för damhockeyn så måste vi ta andra vägar än andra, tänka i nya banor och vara innovativa. Det gör vi på bästa sätt genom att ta hjälp av duktiga personer i näringslivet med spetskompetens som vill vara med att ändra spelplanen för framtidens hockeytjejer, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL.
Rreaktion på hur samhället ser ut
Resan SDHL har inlett med Den Nya spelplanen är en reaktion på en samhällsutmaning.
Ddet långsiktiga målet är en betydligt starkare damhockey och därmed ett mer jämlikt och jämställt samhälle.
– Vi måste hitta andra marknadsvärden och ett annorlunda erbjudande än exponering som herridrotten vilar tungt på. Därför bjuder vi in vassa innovatörer från näringslivet som vill vara med på resan. Och lite längre fram vill vi skapa en kunskapsportal där övriga förbund, ligor och klubbar kan lära sig av vår resa, säger Angelica Lindeberg.
Innovationsrådet ska fungera som en tankesmedja som bidrar med strategisk höjd i resan mot att förändra förutsättningarna för framtidens damidrott. Medlemmarna är framgångsrika inom sin bransch och är rekryterade av den anledningen att de ska bidra med en rad olika kompetenser.
– Då idrott i allmänhet och jämställdhet i synnerhet är en hjärtefråga för mig var det lätt att tacka ja till det här initiativet. Hockeyn är, trots sin storlek och nationella genomslag, långt ifrån progressi. Det krävs stora omställningar snabbt för att både förändra nuläge och för framtiden. Jag hoppas och tror att innovationsrådet med sin samlade erfarenhet bidrar, säger Emma Stjernlöf, VD på Rönisch.
"Bli ledande som herrarna"
Som huvudsponsor för SDHL har Svenska Spels VD och koncernchef, Patrik Hofbauer, en plats i rådet. Svenska Spel har genom huvudsponsorskapet med SDHL inte bara tagit på sig ledartröjan för en mer jämlik idrott utan bolaget vill också vara en inspiration till andra sponsorer.
– Det är viktigt för oss på Svenska Spel att bidra till en jämlik idrott och därmed ett bättre samhälle. Vi vill vara med och utveckla damhockeyn så att både tjejer och killar får samma förutsättningar att lyckas med sin idrott. Innovationsrådet är ett viktigt initiativ så att vi kan bli en ledande nation precis som vi är på herrsidan, säger Patrik Hofbauer, VD och koncernchef för Svenska Spel.
Mest lästa just nu
IfK Göteborg utlyste medlemsmöte oh de ansvariga kände att det kunde hända mycket. Det gjorde det inte. Mötet på Elite Park Avenue lockade över 300 medlemmar medan ytterligare 975 följde händelserna via sändning . Det blev överraskande lugnt med tanke på en svajig säsong. Men slutet blev bra, och det tjänade som lugnande medel i klubben. Blåvitt hängde kvar och ordförande Rickard Berkling kunde knäppa upp västknapparna och andas ut. Både efter sista matchen och Medlemsmötet.
Då hade han ställt sig inför alla och varit mycket uppriktig.
Gamla Ullevi i Göteborg förbereds för en ny hybridgräsmatta (Carpet-hybrid) inför nästa säsong. Innan nyanläggningen påbörjas kommer den gamla gräsmattan att fräsas bort och underlaget förberedas.
”Konstgräset är framtiden i Sverige”, det kommer att öka spelarnas teknik och tempo, alla får bättre möjligheter att träna”, har det hetat i några år, men nu gäller ett annat resonemang bland arenaägare
Mellandag i VM i handboll – då är det väl lugnt i Scandinavium? Absolut inte! Nästan hundra barn från Göteborgs förorter, Orust och Borås samlades för att vara landslagsstjärnor för en dag. Och en tidigare världsstjärna dök upp och bjöd både på sig själv och på sina bästa tips: Ljubomir Vranjes.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk
Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela
överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett
led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett i ett pressmeddelande och berättar att notan för att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Skriv kommentar