Kraftsamlar för ett jämställt idrottssverige
Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) sjösätter ett innovationsråd tillsammans med framträdande personer från näringslivet för att öka attraktionskraften för flick– och damidrotten.
Det första steget är att var fjärde spelare ska kunna leva på sin hockey 2025. Det andra steget är att samtliga spelare ska leva på sin hockey.
Rådet ska tillsammans utveckla strategiunderlag som gynnar den kommersiella utvecklingen av damhockey – och i sin tur svensk damidrott.
– Ska vi lyckas öka den kommersiella dragningskraften för damhockeyn så måste vi ta andra vägar än andra, tänka i nya banor och vara innovativa. Det gör vi på bästa sätt genom att ta hjälp av duktiga personer i näringslivet med spetskompetens som vill vara med att ändra spelplanen för framtidens hockeytjejer, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL.
Rreaktion på hur samhället ser ut
Resan SDHL har inlett med Den Nya spelplanen är en reaktion på en samhällsutmaning.
Ddet långsiktiga målet är en betydligt starkare damhockey och därmed ett mer jämlikt och jämställt samhälle.
– Vi måste hitta andra marknadsvärden och ett annorlunda erbjudande än exponering som herridrotten vilar tungt på. Därför bjuder vi in vassa innovatörer från näringslivet som vill vara med på resan. Och lite längre fram vill vi skapa en kunskapsportal där övriga förbund, ligor och klubbar kan lära sig av vår resa, säger Angelica Lindeberg.
Innovationsrådet ska fungera som en tankesmedja som bidrar med strategisk höjd i resan mot att förändra förutsättningarna för framtidens damidrott. Medlemmarna är framgångsrika inom sin bransch och är rekryterade av den anledningen att de ska bidra med en rad olika kompetenser.
– Då idrott i allmänhet och jämställdhet i synnerhet är en hjärtefråga för mig var det lätt att tacka ja till det här initiativet. Hockeyn är, trots sin storlek och nationella genomslag, långt ifrån progressi. Det krävs stora omställningar snabbt för att både förändra nuläge och för framtiden. Jag hoppas och tror att innovationsrådet med sin samlade erfarenhet bidrar, säger Emma Stjernlöf, VD på Rönisch.
"Bli ledande som herrarna"
Som huvudsponsor för SDHL har Svenska Spels VD och koncernchef, Patrik Hofbauer, en plats i rådet. Svenska Spel har genom huvudsponsorskapet med SDHL inte bara tagit på sig ledartröjan för en mer jämlik idrott utan bolaget vill också vara en inspiration till andra sponsorer.
– Det är viktigt för oss på Svenska Spel att bidra till en jämlik idrott och därmed ett bättre samhälle. Vi vill vara med och utveckla damhockeyn så att både tjejer och killar får samma förutsättningar att lyckas med sin idrott. Innovationsrådet är ett viktigt initiativ så att vi kan bli en ledande nation precis som vi är på herrsidan, säger Patrik Hofbauer, VD och koncernchef för Svenska Spel.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar