Kraftsamlar för ett jämställt idrottssverige
Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) sjösätter ett innovationsråd tillsammans med framträdande personer från näringslivet för att öka attraktionskraften för flick– och damidrotten.
Det första steget är att var fjärde spelare ska kunna leva på sin hockey 2025. Det andra steget är att samtliga spelare ska leva på sin hockey.
Rådet ska tillsammans utveckla strategiunderlag som gynnar den kommersiella utvecklingen av damhockey – och i sin tur svensk damidrott.
– Ska vi lyckas öka den kommersiella dragningskraften för damhockeyn så måste vi ta andra vägar än andra, tänka i nya banor och vara innovativa. Det gör vi på bästa sätt genom att ta hjälp av duktiga personer i näringslivet med spetskompetens som vill vara med att ändra spelplanen för framtidens hockeytjejer, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL.
Rreaktion på hur samhället ser ut
Resan SDHL har inlett med Den Nya spelplanen är en reaktion på en samhällsutmaning.
Ddet långsiktiga målet är en betydligt starkare damhockey och därmed ett mer jämlikt och jämställt samhälle.
– Vi måste hitta andra marknadsvärden och ett annorlunda erbjudande än exponering som herridrotten vilar tungt på. Därför bjuder vi in vassa innovatörer från näringslivet som vill vara med på resan. Och lite längre fram vill vi skapa en kunskapsportal där övriga förbund, ligor och klubbar kan lära sig av vår resa, säger Angelica Lindeberg.
Innovationsrådet ska fungera som en tankesmedja som bidrar med strategisk höjd i resan mot att förändra förutsättningarna för framtidens damidrott. Medlemmarna är framgångsrika inom sin bransch och är rekryterade av den anledningen att de ska bidra med en rad olika kompetenser.
– Då idrott i allmänhet och jämställdhet i synnerhet är en hjärtefråga för mig var det lätt att tacka ja till det här initiativet. Hockeyn är, trots sin storlek och nationella genomslag, långt ifrån progressi. Det krävs stora omställningar snabbt för att både förändra nuläge och för framtiden. Jag hoppas och tror att innovationsrådet med sin samlade erfarenhet bidrar, säger Emma Stjernlöf, VD på Rönisch.
"Bli ledande som herrarna"
Som huvudsponsor för SDHL har Svenska Spels VD och koncernchef, Patrik Hofbauer, en plats i rådet. Svenska Spel har genom huvudsponsorskapet med SDHL inte bara tagit på sig ledartröjan för en mer jämlik idrott utan bolaget vill också vara en inspiration till andra sponsorer.
– Det är viktigt för oss på Svenska Spel att bidra till en jämlik idrott och därmed ett bättre samhälle. Vi vill vara med och utveckla damhockeyn så att både tjejer och killar får samma förutsättningar att lyckas med sin idrott. Innovationsrådet är ett viktigt initiativ så att vi kan bli en ledande nation precis som vi är på herrsidan, säger Patrik Hofbauer, VD och koncernchef för Svenska Spel.
Mest lästa just nu
AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.
Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton.
På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.
Lag ifrån ett 30-tal nationer och ett mer än ett fördubblat intresse. Så var de första timmarna när Gothia Cup öppnade anmälan.
– Vi var beredda på anstormning men det här överraskade till och med oss, säger turneringsledare Niclas Freiholtz.
Intresset för att delta i Gothia Cup fortsätter att växa och över hela världen satt lag beredda när anmälan till 2025 öppnade.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Piteå HC fick den gångna helgen ett härligt besked. Klubben tog hem veckans premiumvinst, win–win, på 100 000 kronor i senaste dragningen av Folkspels nya JOYNA-lotteri.
– Så välkommet. Vi har många hål att fylla, säger ordförande Kjell-Anders Johansson.
Nu är vi långt från Tipsextra... Premier Legaue i TV serveras vid tio supersöndagar med välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.
– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.
Skriv kommentar