Nu vill Annika betala tillbaka

Alltid lika målmedveten, alltid i jakt på det perfekta, alltid med sikte på seger i varje tävling. Hon har tjänat mer än en halv miljard kronor. Nu vill hon betala tillbaka lite. Och tvåbarnsmamman Annika Sörenstam gör det rejält.
Annika Sörenstam befinner sig i Landskrona och är som en mentor för åtskilliga unga golftjejer. Foto Johannes Cleris, Scanpix

 

Då, ett liv i golfens makt. Från bana till bana och var det inte tävling så ville hon träna.

Nu, en tvåbarnsmamma och i Landskrona är Ava Madelyn, 3 år, och William Nicholas, 2 år, med, men samtidigt är hon en affärskvinna som inte vill lämna något åt slumpen.

Som en mentor för allihopa

Annika Invitational Europe på Landskrona Golfklubb är ett sätt för henne att ge något tillbaka till golfen.

Den andra europeiska upplagan av Annika Invitational, en internationell flicktävling för spelare till och med 18 år, spelas där.

72 tjejer deltar. Dessutom har 47 flickjuniorer från Skåne bjudits in. Alla tar del av vad Annika Sörenstam vill förmedla. Hon är som en mentor för allihopa.

Krävs uthållighet

Hon berättar om den gången hon noterade 59 slag, om extrema slag och händelser, och en massa annat, men hela tiden återkommer hon till kravet på träning och uthållighet.

- Var beredda på hårt arbete, säger hon skarpt.

Efter 72 LPGA-segrar och tio majortitlar var tävlingskarriären slut 2008.

Nu berättar Annika om hur hon förberedde sig inför tävling.

- En timme och en kvart. Alltid.

Träffar makens handske

Hon visar också upp några slag. Hon är imponerande i sin perfektionism och kan säkert gå in i vilken tourtävling som helst i dag och göra sig gällande.

Uppvisningen där hon träffar maken Mikes basebollhandske ute på träningsfältet får alla åskådare att sucka av beundran.

Tonårstjejerna får se vad massor av träning kan innebära. Men hon varnar också:

- Många tröttnar eftersom de har satsat på en idrott sedan de var bara 7 år och därför slutar de tio år senare. 

Själv är hon på gränsen till för extrem tävlingsmänniska, erkänner hon, men hon blev också Sveriges solklart mest framgångsrika golfspelare. 

Vill missionera

Nu vill hon missionera och inspirera andra. Just den rollen och att ägna sig åt välgörenhet var något som hon tidigt bestämde sig för.

Och hon påpekar:

- Jag vill inte vara någon liten spelare i välgörenhet. Antingen ställer du upp till hundra procent eller också behöver du inte visa dig.

Det är hennes måtto.

Det här är andra gången som Annika Invitational genomförs i Sverige, men projektet pågår också i USA och Kina.

- Nu vill jag lyckas med det här, jag jobbar hårt med mitt varumärke. 

Som alltid. Egentligen kunde hon luta sig tillbaka med en dryg halv miljard i behållning.

Många affärsintressen

Annika Sörenstam har flera projekt i gång. Som Annika Invitational, som TV-kommentator och lite golfdesign.

Annika Sörenstam har alltid haft ett stort intresse för sin aktieportfölj och velat ha koll på alla placeringar. 

Hon har också investerat i en egen smyckeskollektion, egen parfym och egen klädkollektion. Har har stått bakom banprojekt i Kina, USA, Sydafrika, Kanada, Malaysia och Korea.

Däremot blev det ingen fortsättning av hennes egen tävling, "Scandinavian TPC by Annika”.

Pratar svenska med barnen

Men det mest väsentliga i dag är rollen – som mamma. Ava Madelyn, 3 år, och William Nicholas, 2 år, kallar på uppmärksamhet ständigt.

- Barnen ska få känna mammas kultur och se hur jag växte upp. Vi är måna om en svensk tradition hemma i USA. Jag pratar svenska med barnen och vi försöker få det till att bli en svensk/amerikansk familj, säger Annika som tycker att en svensk sommar är det bästa som finns.

1992 gjorde hon debut som golfproffs. Det tog fart direkt. 250 000 kr var målet, då skulle pengarna räcka. Hon överträffade det fyra gånger om.

Företaget Annika framgångsrikt

IMG uppvaktade henne, de enades om ett kontrakt och antal kontrakt och storleken på ersättningen bara ökade. De gjorde också segrarna.

Det ekonomiska hjulet snurrade allt fortare. Än i dag gäller flera kontrakt och miljonerna fortsätter att strömma in.

Företaget Annika är lönsamt.

Bengt S (inte verifierad)

fre, 2013-08-09 11:02

1. Hur man ger tillbaka

Ingen ska tro att Annika agerar mentor gratis. Hon tar bra betalat bara för att synas.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.