Nu får David Nilsson starta eget

David Nilsson skapade Ski Classic, i allt från idé till genomförande, marknadsföring och TV-sändningar. Nu startar han eget, W sportsmedia, och har som mål att bli ledande inom sport business i Sverige.
David Nilsson brinner för att skapa idrottsevent och ansvara för hela värdekedjan runt ett arrangemang.

 

- Redan för ett år sedan kom signaler om att Lagardere ville skifta bolagskod med  inriktning mot att att köpa och sälja sändningsrättigheter och stå för TV-produktion. Då erbjöds vi möjligheten att knoppa av vår del av företaget, berättar David Nilsson.

Fem medarbetare

Sedan dess har han vid sidan av främst produktionen av vinterns Ski Classic jobbat för att bilda det företag som han nu kan presentera.

I W sportsmedia ingår fem medarbetare från start, med David Nilsson som vd, Mari Haugli som head of sponsorships, Erik Nilsson, head of W Events, Oskar Svärd, head of W Athletes och Karel Jonas, head of W Productions.

De har jobbat tillsammans inom den innovationsdel inom IEC som uppstod för fyra år sedan och som har växt i omgångar och i dag har en omsättning på nära 30 miljoner kronor. Då inkluderas Ski Classic, Team Coop, Team Coop Talent, Årefjällsloppet samt Gärdets skidspår I Stockholm.  

Entreprenörsanda

En entreprenörsanda präglar David Nilsson och hans medarbetare som vill jobba med hela kedjan.

- I vilken sport som helst och för vilken enskild sportutövare gäller i dag så mycket mera. Där vill vi vara med och vi har bevisat att vi behärskar sport business.

- Vi vill ta ett helhetsansvar, säger han och räknar upp områden som event, tour, TV-produktion, distribution, marknadsföring, internet, tv och inte minst fansen.

- Det är hela värdekedjan som gäller alla och alltid. 

Har vuxit snabbt

Ski Classic och tillväxten från starten 2008 visar också på utbudet i gruppen:

  • 18 länder direktsänder varje lopp, 73 länder totalt visade bilder.
  • Proffsteam tillkommer varje säsong.
  • Sponsorinsatserna blir allt större och är uppe i mångmiljonbelopp.
  • Samtidigt har Årefjällsloppet utvecklats och inte minst Gärdets skidspår som stockholmarna uppskattade och där det registrerades 100 000 varv på tre veckor. 

Men planerna är långt fler och större än så, men den expansionen vill man tala tyst om än så länge.

Stark styrelse

David Nilsson har också rekryterat en stark styrelse med Lars Friberg, från Swedbank, Lars Spongberg, tidigare vd för flera börsbolag, Jannica Westling, vice president Eklund Sthlm-New York (och Davids syster) och Sten Söderman, professor Stockholms universitet.

- Precis de personer som jag önskade, framhåller David Nilsson som är majoritetsägare men alla anställda har också ett visst ägande.

Inom sport business hade Sverige länge en stark aktör i IMG, innan verksamheten minskade avsevärt för cirka tio år sedan. Nu kommer en aktör med avsikt att bli en efterföljare och behovet är stort bland förbund, föreningar, idrottare och företag.

Thomas Ejderhov

19-årige SHL-spelaren Felix Nilsson,  uppvuxen i Stockholms norra förorter och sedan 2021 i Rögles organisation är huvudperson i minst sagt udda hockeyaffär.

I en osannolik miljon affär har Rögle tvingats köpa loss sin egen spelare från IK Oskarshamn för 1,3 miljoner kronor.  Dit han var utlånad – från Rögle.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg!  I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.