Serneke, en rekordbyggare

Ola Serneke ser möjligheter överallt och när som helst. Det är entreprenören som bygger Nordens högsta hus, Göteborgs största byggnad - och nu också Frölunda Hockey.
Ola Serneke står bakom Frölundas satsning på att utveckla ungdomar och finansierar den så kallade Rookiefemman.

 

Entreprenören startade sitt företag för tio år sedan. Resultatet i dag – ja, bara i fjol anställde han 180 nya medarbetare och köpte ett annat byggbolag med 122 anställda. Han har gått från noll till en miljard på tio år. Målet i år är att nå 3 miljarder.

En idrottsentusiast

Företaget som hette Sefa, men som på personalens initiativ skiftade till Serneke har en lång rad projekt i västra Sverige, men expanderar åt olika håll och kanter. 

Inte minst märks det att han själva är en idrottsentusiast.

2011 stod Ola Serneke bakom nya Kamratgården, IFK Göteborgs anläggning om 2000 kvm. I sommar invigs Göteborgs Nya Arena till vilken han själv fick idéer för cirka tio år sedan.

Första multiarenan i landet

Sveriges första egentliga multiarena om 45 300 kvm med fullstor fotbollsplan (läktare för 3 300 åskådare), skidspår inomhus, handbollsplaner, två stora skolor, gym, handbollsplaner, boende mm. 

Det är en gigantisk anläggning. Och vad ska man då säga om det som sker i stadsdelen Lindholmen i Göteborg. 15 kvarter förvandlas och mitt i ska en byggnad resas om 230 meters höjd. Högst i Nordens till en kostnad om 8 miljarder. 

Initiativtagare, ja, ni begriper ju redan, är Ola Serneke. Där fick han också en idé, en av hur många som helst. Han hinner uppenbarligen med mer än andra, är snabbare än andra och tänker på annat sätt än andra. 

Han har jätteprojekt i Polen och siktar mot USA. Och så är han en göteborgare med förkärlek till idrott och anser att det är en plikt att vara sponsor.

Tar ansvar för en proffsfemma

Han har investerat i IFK Göteborg och Frölunda där han nu går in med större belopp. Så pass att klubben ser målet om 50 sponsormiljoner kronor uppfyllas. 

- Jag känner ett samhällsengagemang, jag vill bidra, säger Ola Serneke.

Bläcket har knappt torkat på ett tre-årigt nytt avtal med en något annorlunda utformning – det är liksom hans stil. Serneke ska bygga en så kallad Rookie-femma med sex spelare som han tar ansvar för.

Målvakten Fredrik Bergvik samt John Nyberg, Jacob Larsson, Anton Karlsson, Christoffer Ehn och en hemlig spelare ska få möjlighet att träna mera och utvecklas mera.

Gillar talangutvecklingen

- Vi vil utveckla egna talanger och det gillade Serneke. Rookie-femman består av killar födda 1995-96, berättar Robert Jonsson, försäljnings- och marknadschef i Frölunda. 

- Det känns extra inspirerande att öka vårt engagemang i Frölunda. Klubben har bevisat att deras verksamhet verkligen satsar på sina egna spelare från början. Att köpa spelare är mycket ‘plånbok och tur’, men att skapa egna talanger det är äkta föreningstänk, säger Ola Serneke.

Han blir klubbens åttonde huvudsponsor. Sedan tidigare finns Volvo Cars,Input Interiör, Bohus, Intersport, Cashbuddy, Ehrenborg och Bjurfors.

Arenasponsor hos Djurgården

I går syntes också Serneke som  framträdande arenasponsor vid Djurgårdens premiär mot Elfsborg på Tele2 Arena. Här har Nils Wiberg, hans affärskollega och partner i bygget av Göteborgs Nya Arena, varit stor sponsor sedan förra året. Två framträdande göteborgare har etablerat sig i Djurgårdens affärsnätverk.

Tidigare i år har Serneke också blivit en partner till skidskyttelandslaget.

- Jag säger det igen, idrotten är viktig, den tillför samhället och folkhälsa så mycket, framhåller Ola Serneke. 

- Valet att bli sponsor till skidskyttelandslaget har givetvis en koppling till att vi utvecklar och bygger multisportarenan med skidspår inomhus.

Åker själv Vasaloppet

Han är själv en entusiastisk skidåkare och försöker hinna med att starta i både Vasaloppet och Marcialonga varje år. 

- Jag älskar skidåkning och vet att bara i Göteborg finns det 6 000 personer som deltar i något lopp under Vasaloppsperioden. Och tittar man här i väst-Sverige finns det mer än 15 000 personer som inte önskar annat än att träna på snö. De kan de snart få göra i Göteborgs Nya Arena.

- Just skidåkningen tror jag kommer bli arenans stora dragplåster, säger Ola Serneke. 

Nu återstår bara ett par månader till invigningen.

- Med de här möjligheterna kommer vi snart att få en ny Charlotte Kalla från Göteborg. När jag tar upp att det kan bli verklighet tittar folk på mig och skakar på huvudet. Men jag är helt övertygad om att vi inom 15 år kan få uppleva det, säger Ola Serneke.

Thomas Ejderhov

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.