Lönande att synas i TV

Att synas i TV är bra, det vet ni – och Danijela Rundqvist. Exponeringen via vinsten i Mästarnas mästare blev lönande. Nu har hon fått ett lukrativt sponsoravtal.
Danijela Rundqvist blev vinnaren i den senaste upplagan av Mästarnas mästare och nu har hon också sett bevis på vad exponeringen i TV betyder.

 

Samarbetet mellan Danijela Rundqvist och Adecco är inte det första. Redan 2009-2010 då Rundqvist spelade ishockey i AIK hade hon ett sponsoravtal som gjorde att hon kunde ägna sig åt ishockeyn på heltid. Hon har även haft anställning i företagets uthyrningsverksamhet. 

Föreläsa runt om i Sverige

Nu har hon kommit överens om ett nytt samarbete som omfattar en föreläsningsturné där Rundqvist ska agera moderator och inspirationsföreläsare för Adeccos kunder och konsulter på tio orter runt om i hela Sverige under hösten 2015 och våren 2016.

- Det här ska bli kul. Jag ska berätta min historia, bland annat vad som fått mig att jobba hårt när andra har slutat. Och vad som har motiverat mig i både med- och motgång, säger Danijela Rundqvist.

- Adecco har under ett antal år jobbat med passion och arbetsglädje. Danijela med sin härliga vinnarskalle i kombination med ödmjukhet förkroppsligar många av våra värderingar, säger Charlotte Nordén, informations- och marknadschef på Adecco. 

Välmeriterad

Danijela Rundqvist, 31 år, började spela ishockey i Kälvesta HF när hon var 13 år och fortsatte sedan i Djurgården och AIK i Riksserien och dessutom i Burlington i Canadian Women's Hockey League 2010-2011.

Hon deltog i OS 2002 i Salt Lake City, OS 2006 i Turin och OS 2010 i Vancouver. Säsongen 2011-2012 gjorde hon ett gästspel i Ryssland för HK Tornado och vann ryska mästerskapen samtidigt som klubben blev bäst i Europa.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.