Här är mitt hem, jag älskar fansen"

En grupp journalister, ett gäng fans, några leende klubbledare och en strålande stjärna.

Scenen var Milano och klubben Milan, inte Stockholm och Hammarby. 

Zlatan landade på torsdagen i Italien och han älskar de här stunderna av exponering. Och han vet precis hur han ska charma både pressen och supportrar.

Vid de här tillfällena uttrycker han sin reservationslösa kärlek till klubben och publiken. 

Ändå har han bytt klubb så många gånger, men det är likadant vid varje entré.

Välrepeterat

Nu är han tillbaka i Italien, som 38-åring, för att fortsätta och avsluta en synnerligen märklig säsong.

Men hans alltid återkommande replik som han har repeterat väl satt där:

–  Det här är mitt hem, sa han till till Milan-TV, med tillägget:

– Jag ser fram emot att träffa fansen 

Likväl vet ingen hur det blir med spel med tanke på Corona.

Han förväntas skriva på ett halvårslångt avtal med Milan, med option på ett års förlängning.

Som sällskap från Sverige hade han uppgiften om att han fick betalt för intervjun med Discovery i fredags, pengar som han sedan ska haskänkt bort.

100 000 kr för intervjun

Vid  Hammarby internmatcher, kallade "tävling på träning"på Tele 2 Arena. Intervjuades Zlatan av Tommy Åström för DPlay (Discovery) som sände matcherna. Inför avspark gjorde Zlatan även  reklam för evenemanget på sociala medier.

Enligt Fotbollskanalen handlade det om en betalning om 100 000 kronor i utbyte mot reklamen på Instagram och en intervju,  

Tommy Åström menade själv att det inte var en kommersiell intervju.

Hammarbys kommentar

Allt ledde  till att Hammarbys ansvariga gick ut på klubbens hemsida med ett förtydligande:

"Då det florerar ivriga rykten i media vill Hammarby Fotboll komma med ett par klargöranden. I samband med att Dplay streamade herrlagets  träning i fredags marknadsförde Zlatan Ibrahimovic sändningen i sina egna sociala medier. Discovery betalade som brukligt är en ersättning för de sponsrade inlägg  som gjordes. Denna ersättning kommer Zlatan att skänka vidare till Samhällsmatchen – samlingsnamnet på Hammarby Fotbolls insatser i samhället.”– och på så sätt bidra till en positiv utveckling för barn och ungdomar i södra Stockholm".

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.