Sponsring omsatte mer än TV-reklam
- Annonsörerna hittar nya vägar att nå konsumenterna för att bryta igenom reklambruset. Att skapa emotionella kopplingar till varumärket är ett sådant, förklarar IRM:s analyschef Tobias Hedström.
En tillväxt uppstod på många områden. Sponsring ökade med 7,6 procent och kundtidningar med 10,2 procent och ökningar påvisades också för TV, internetmarknadsföring, radio, presentreklam, event och mobil.
3,3 miljarder i investeringar
Institutet för reklam- och mediestatistik undersöker, sammanställer och publicerar kontinuerligt nettoinvesteringarna i reklam och media.
Nu är Investeringarna i marknadskommunikation 2011 aktuella och där påvisas en ökning på 3,3 miljarder kronor jämfört med 2010.
Investeringarna i medieutrymme ökade med 5,3 procent medan investeringarna i övrig marknadskommunikation ökade med 8,2 procent. Reklamproduktionen ökade med 3 procent.
Event växer inom idrotten
Sponsring och kundtidningar hör till de kommunikationsformer som växte mest under året.
Sponsring nådde totalt 5,8 miljarder kronor och det betyder att den branschen omsatte mer än tv-reklam med 5,7 miljarder.
Noterbart är att eventmarknadsföring är överlägset störst och ökade med 28,4 procent. Och just event vid idrottsevenemang är något som diskuteras mycket bland många föreningar och förbund. Åskådaren värdesätter sin tid och det krävs mer än bara själva idrotten numera för att locka människor.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.