Skoda har investerat 40 miljoner euro i VM

Skoda valde ishockey-VM som en av huvudkanalerna för att berätta om sina bilar. För 20:e året i rad är nu bilföretaget huvudsponsor och totalt är 40 miljoner euro investerade i marknadsaktiviteter i samband med alla VM-turneringar.
I Hammarbybacken i Stockholm skapades en jättelik hockeyklubba inför VM. Skoda är huvudsponsor sedan 20 år och ville göra något extra av det jubiléet.

 

För att göra något alldeles extra av 20-årsjubiléet som sponsor lät Skoda skapa en gigantisk formation av bilar i form av en jättelik ishockeyklubba i Hammarbybacken.

En flotta av vita fordon

- När vi nu lämnade över bilarna så ville vi uppmärksamma världens längsta sponsorsamarbete med världens största hockeyklubba, säger Mikael Sandberg, press- och pr-chef på Skoda Sverige.

Vid i synnerhet hotell och arenor ses de officiella VM-bilarna och den flottan av vita fordon formades som en klubba, allt återgivit via fotografer i en helikopter.

Under de här 20 åren har Skoda fått bevis för att marknadsföringen och alla event har gett resultat och därför fortsätter satsningen. Den stora och långsiktiga satsning på ishockey hänger ihop med företagets tillväxtstrategi – att fördubbla försäljningen globalt till 1,5 miljoner bilar år  2018.

Längsta samarbetet

- Numera finns det en stark koppling mellan ishockey och Skoda. Dessutom finns det många värdeord inom ishockey som vi vill associeras med, säger Mikael Sandberg.

Under VM syns inte bara företaget i samband med TV-sända matcher, Skoda arrangerar även event på olika platser i Stockholm, genomför provkörning av en ny bilmodell och lanserar en hockey-app för fansen.

20 år som stadig partner visar både en uthållighet och ett affärsubyte. Sandberg hävdar också att enligt Guiness rekordbok är äktenskapet VM – Skoda det längsta någonsin mellan ett företag och ett världsmästerskap.

Samarbetet får också en fortsättning. Nyligen skrevs ett nytt avtal som gäller till och med 2017.

Hockeyfonden blir kvar

Det innebär också att satsningen på Hockeyfonden består. Här reserverade Skoda 1 miljoner kronor förra hösten.

En första del av projektet pågick fram till just VM. Nu ska Skoda fylla på med ytterligare pengar och öppna för nya ansökningar.

Här kan föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn söka pengar. Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar.

Fakta

Om ishockey-VM

Ishockey-VM i Slovakien 2011 lockade över 800 000 besökare och sågs av över 735 miljoner TV-tittare i 100 länder

I 37 av 56 matcher under hockey-VM 2011 spelade landslag som bar Skodas logo på tröjor och hjälmar

I VM spelas 64 matcher som bevakas av 350 skrivande journalister, 100 fotografer per arena

Om Skoda

Skoda har investerat 40 miljoner Euro under 20 år som partner till Internationella ishockeyförbundet, IIHF

2011 sålde Skoda totalt 875 000 bilar i Världen (vilket är fler än exempelvis Volvo), i Sverige gjorde Skoda sitt bästa resultat på tio år med 13 931 registrerade bilar och har an marknadsandel på 4,6 procent (2011)

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Det låg i luften. En sommarlen junikväll, Stockholms stadion som den perfekta inramningen, Och segersugna favoriter. Och inget gick fel. Det blev en oförglömlig friidrottsgala.

Denne fantastiske Armand ”Mondo” Duplantis . Han hade utlovat en attack på världsrekordet. Sagt det uttryckligen till sin mormor.

Og han är ju så enastående att han med imponerande regelbundenhet håller vad han lovar.

Som han uttryckte det:.

- OS-guld och att slå världsrekordet här på Stockholms Stadion, de två målen hade jag antagit.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.