Skoda har investerat 40 miljoner euro i VM
För att göra något alldeles extra av 20-årsjubiléet som sponsor lät Skoda skapa en gigantisk formation av bilar i form av en jättelik ishockeyklubba i Hammarbybacken.
En flotta av vita fordon
- När vi nu lämnade över bilarna så ville vi uppmärksamma världens längsta sponsorsamarbete med världens största hockeyklubba, säger Mikael Sandberg, press- och pr-chef på Skoda Sverige.
Vid i synnerhet hotell och arenor ses de officiella VM-bilarna och den flottan av vita fordon formades som en klubba, allt återgivit via fotografer i en helikopter.
Under de här 20 åren har Skoda fått bevis för att marknadsföringen och alla event har gett resultat och därför fortsätter satsningen. Den stora och långsiktiga satsning på ishockey hänger ihop med företagets tillväxtstrategi – att fördubbla försäljningen globalt till 1,5 miljoner bilar år 2018.
Längsta samarbetet
- Numera finns det en stark koppling mellan ishockey och Skoda. Dessutom finns det många värdeord inom ishockey som vi vill associeras med, säger Mikael Sandberg.
Under VM syns inte bara företaget i samband med TV-sända matcher, Skoda arrangerar även event på olika platser i Stockholm, genomför provkörning av en ny bilmodell och lanserar en hockey-app för fansen.
20 år som stadig partner visar både en uthållighet och ett affärsubyte. Sandberg hävdar också att enligt Guiness rekordbok är äktenskapet VM – Skoda det längsta någonsin mellan ett företag och ett världsmästerskap.
Samarbetet får också en fortsättning. Nyligen skrevs ett nytt avtal som gäller till och med 2017.
Hockeyfonden blir kvar
Det innebär också att satsningen på Hockeyfonden består. Här reserverade Skoda 1 miljoner kronor förra hösten.
En första del av projektet pågick fram till just VM. Nu ska Skoda fylla på med ytterligare pengar och öppna för nya ansökningar.
Här kan föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn söka pengar. Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.
Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.