Skoda har investerat 40 miljoner euro i VM
För att göra något alldeles extra av 20-årsjubiléet som sponsor lät Skoda skapa en gigantisk formation av bilar i form av en jättelik ishockeyklubba i Hammarbybacken.
En flotta av vita fordon
- När vi nu lämnade över bilarna så ville vi uppmärksamma världens längsta sponsorsamarbete med världens största hockeyklubba, säger Mikael Sandberg, press- och pr-chef på Skoda Sverige.
Vid i synnerhet hotell och arenor ses de officiella VM-bilarna och den flottan av vita fordon formades som en klubba, allt återgivit via fotografer i en helikopter.
Under de här 20 åren har Skoda fått bevis för att marknadsföringen och alla event har gett resultat och därför fortsätter satsningen. Den stora och långsiktiga satsning på ishockey hänger ihop med företagets tillväxtstrategi – att fördubbla försäljningen globalt till 1,5 miljoner bilar år 2018.
Längsta samarbetet
- Numera finns det en stark koppling mellan ishockey och Skoda. Dessutom finns det många värdeord inom ishockey som vi vill associeras med, säger Mikael Sandberg.
Under VM syns inte bara företaget i samband med TV-sända matcher, Skoda arrangerar även event på olika platser i Stockholm, genomför provkörning av en ny bilmodell och lanserar en hockey-app för fansen.
20 år som stadig partner visar både en uthållighet och ett affärsubyte. Sandberg hävdar också att enligt Guiness rekordbok är äktenskapet VM – Skoda det längsta någonsin mellan ett företag och ett världsmästerskap.
Samarbetet får också en fortsättning. Nyligen skrevs ett nytt avtal som gäller till och med 2017.
Hockeyfonden blir kvar
Det innebär också att satsningen på Hockeyfonden består. Här reserverade Skoda 1 miljoner kronor förra hösten.
En första del av projektet pågick fram till just VM. Nu ska Skoda fylla på med ytterligare pengar och öppna för nya ansökningar.
Här kan föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn söka pengar. Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.