Skoda har investerat 40 miljoner euro i VM

Skoda valde ishockey-VM som en av huvudkanalerna för att berätta om sina bilar. För 20:e året i rad är nu bilföretaget huvudsponsor och totalt är 40 miljoner euro investerade i marknadsaktiviteter i samband med alla VM-turneringar.
I Hammarbybacken i Stockholm skapades en jättelik hockeyklubba inför VM. Skoda är huvudsponsor sedan 20 år och ville göra något extra av det jubiléet.

 

För att göra något alldeles extra av 20-årsjubiléet som sponsor lät Skoda skapa en gigantisk formation av bilar i form av en jättelik ishockeyklubba i Hammarbybacken.

En flotta av vita fordon

- När vi nu lämnade över bilarna så ville vi uppmärksamma världens längsta sponsorsamarbete med världens största hockeyklubba, säger Mikael Sandberg, press- och pr-chef på Skoda Sverige.

Vid i synnerhet hotell och arenor ses de officiella VM-bilarna och den flottan av vita fordon formades som en klubba, allt återgivit via fotografer i en helikopter.

Under de här 20 åren har Skoda fått bevis för att marknadsföringen och alla event har gett resultat och därför fortsätter satsningen. Den stora och långsiktiga satsning på ishockey hänger ihop med företagets tillväxtstrategi – att fördubbla försäljningen globalt till 1,5 miljoner bilar år  2018.

Längsta samarbetet

- Numera finns det en stark koppling mellan ishockey och Skoda. Dessutom finns det många värdeord inom ishockey som vi vill associeras med, säger Mikael Sandberg.

Under VM syns inte bara företaget i samband med TV-sända matcher, Skoda arrangerar även event på olika platser i Stockholm, genomför provkörning av en ny bilmodell och lanserar en hockey-app för fansen.

20 år som stadig partner visar både en uthållighet och ett affärsubyte. Sandberg hävdar också att enligt Guiness rekordbok är äktenskapet VM – Skoda det längsta någonsin mellan ett företag och ett världsmästerskap.

Samarbetet får också en fortsättning. Nyligen skrevs ett nytt avtal som gäller till och med 2017.

Hockeyfonden blir kvar

Det innebär också att satsningen på Hockeyfonden består. Här reserverade Skoda 1 miljoner kronor förra hösten.

En första del av projektet pågick fram till just VM. Nu ska Skoda fylla på med ytterligare pengar och öppna för nya ansökningar.

Här kan föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn söka pengar. Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar.

Fakta

Om ishockey-VM

Ishockey-VM i Slovakien 2011 lockade över 800 000 besökare och sågs av över 735 miljoner TV-tittare i 100 länder

I 37 av 56 matcher under hockey-VM 2011 spelade landslag som bar Skodas logo på tröjor och hjälmar

I VM spelas 64 matcher som bevakas av 350 skrivande journalister, 100 fotografer per arena

Om Skoda

Skoda har investerat 40 miljoner Euro under 20 år som partner till Internationella ishockeyförbundet, IIHF

2011 sålde Skoda totalt 875 000 bilar i Världen (vilket är fler än exempelvis Volvo), i Sverige gjorde Skoda sitt bästa resultat på tio år med 13 931 registrerade bilar och har an marknadsandel på 4,6 procent (2011)

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.