Ny vd och miljonsponsor i AIK

AIK Ishockey presenterar nyheter. Peter Birath, 54, blir ny VD och klubben har klart med en ny guldkantat sponsoravtal. Herbalife Ltd. är ett globalt friskvårdsföretag som nu går in med 2 miljoner kronor.
AIK Hockey stärker klubbkassan införkommande säsong på Hovet i Stockholm. Samtidigt har klubben fått en ny vd i Peter Birath. Foto: Maja Susalin, Scanpix


- AIK Ishockey är ett av Sveriges finaste och starkaste varumärken. Det är en dröm att få arbeta i den här miljön, säger Peter Birath.

Den 1 september börjar den 54-åriga smålänningen som kommer från finanssektorn där han de senaste tio åren drivit flera bolag. När möjligheten att få leda AIK Ishockey dök upp fanns det inget att tveka om.

- I tio år har jag jobbat med motorsportsfrågor både på nationell och internationell nivå. Fokus där har varit att skapa finansiella förutsättningar för unga killar att komma ut i världen och sätta svensk motorsport på kartan, säger Birath.

Van att leda företag

Peter Birath har en gedigen ledarskapsbakgrund i flera stora företag och lång erfarenhet av att leda arbeten inom försäljning- och marknadsfrågor.

AIK:s fokus har varit att hitta en försäljnings- och marknadsdriven VD.

- Peter uppfyller de högt ställda krav vi har och kommer att vara en förträfflig representant att föra AIK Ishockey in i en ny epok, säger AIK Ishockey AB:s ordförande Peter Mellqvist.

Ny miljonsponsor

Efter två framgångsrika år som exklusiv leveran¬tör av näringstillskott till AIK:s A-lag utökar Herbalife sin satsning på klubben. Parterna har tecknat ett tvåårsavtal värt nära 2 miljoner kronor.

AIK Ishockey är Herbalifes enda samarbetsklubb på den svenska marknaden och en av 40 utvalda idrottsklubbar i företagets globala sponsringsprogram.

Företaget har exklusiva samarbeten med storklubbar som LA  Galaxy, FC Barcelona och Spartak Moskva samt med en rad framgångsrika atleter inom allt¬ifrån friidrott till tennis.

- Sedan vi inledde vår satsning på AIK har intresset för klubben och varumärket ökat kraftigt. Med 120 miljoner TV-tittare och en bred pressbevakning i hela Sverige har vi fått mycket god utdelning på våra investeringar, säger Herbalifes Nordenchef Børre Gjersvik.

Det nya avtalet innehåller både exponering och annan aktiver¬ing, bland annat reklam på både A-lagets och J20-lagets matchdräkter, digital LED-reklam, isreklam på AIK:s tränings¬anläggning Ritorp, event med spelare, hospitality samt förmånliga rabatter på matchbiljetter för Herbalifes 7 000 distributörer i Sverige.

Örebro Hockey Koncern, med SHL-laget Örebro HK, redovisar ett ekonomiskt plus på tre miljoner kronor för säsongen 2023-2024.  Nettoomsättning uppgick till 153,5 miljoner, nytt rekord, att jämföras med säsongen 2022-2023, 143 miljoner kronor.

Säsongen var, milt uttryckt, jobbig för föreningen. I play off föll laget mot Luleå i åttondelsfinal, 1-2 i matcher, men det var inte på isen som laget skapade rubriker. 

Huvudtränaren Johan Hedberg, ny för säsongen, sparkades tidigt och sportchefen Niklas Eriksson klev ned i båset. Vd. Mikael Johansson föll i onåd hos styrelsen och skickades brutalt iväg efter sju års arbete.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Rafael Nadal har gett klartecken! Han kommer till Båstad och ska medverka i Nordea Open i sommar. På torsdagen kom klartecknet från den spanska tenniskungen.  Båstad-generalen Christer Hult är lyrisk:

-Det härär väldigt stort förstås En av de bästa tennisspelarna genom tiderna spelar Nordea Open! Vi har sedan många år en bra relation och en löpande kontakt. I år passade det bra med hans förberedelser inför OS i Paris, berättar Christer Hult.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.