H&M i ny stor sponsoraffär

H&M går in i en mångmiljonaffär med svenska olympiarörelsen. Satsningen ingår i koncernens egen lansering av en ny sportkollektion. Nu ska H&M leverera kläder till samtliga OS-trupper till och med 2016.
Anja Pärson och Viktoria Helgesson diskuterar en jackas form och utseende.


H&M har sagt ja och inlett ett mycket stort sponsoråtagande och avtalen omfattar samtliga aktiva och ledare under fyra år.

Det gäller SOK och vinterspelen i Sotji 2014 och sommarspelen i Rio 2016. Och det gäller också Lag Paralympics till vinter-OS samt Paralympics i Sotji 2014 för sommar-OS och Paralympics i Rio de Janeiro 2016.

"Viktigaste, mest spännande avtalet"

- Det här är ett av de viktigaste och mest spännande samarbetsavtal som SOK tecknat någonsin, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

Hans Säfström, sportchef för Sveriges Paralympiska Kommitté, uppskattar avtalet, men betonar också:

- Det känns samtidigt väldigt roligt att vi i denna spännande situation bygger vidare på våra goda relationer med SOK.

Gynna H&M:s egen kollektion

H&M ska skapa de kläder som de aktiva bär vid invignings- och avslutningsceremonierna samt en komplett garderob av fritids- och träningskläder.

Kollektionen designas i nära samarbete med SOK:s Aktivas kommitté som leds av Anja Pärson. Hon och övriga ska bidra med synpunkter och även testa plaggen för bästa resultat.

I sponsoravtalet ingår också att olympier ska bidra med idéer för att utveckla H&M:s nya sportkollektion.

Helsvensk lansering

- Det är innovativt och spännande att låta en grupp olympier vara med i designprocessen, säger Stefan Lindeberg.

I  början av 2014 lanserar H&M sitt nya utökade sportkoncept. Det är en kollektion av trendiga sportplagg som har testats av olympiska elitidrottare med höga krav på prestanda och funktion.

- Att representera vårt land i kläder från ett svenskt företag kommer att stärka truppen. Speciellt när det är ett internationellt känt märke som H&M, säger Anja Pärson.

Alshammar delaktig

Simmerskan Therese Alshammar är en av olympierna som ska delta i formgivningen av OS-kläderna.

- Redan under våra första möten med H&M kände jag att vi kommer att skapa plagg som den svenska truppen kan bära med stolthet.

H&M:s designteam för OS-kollektionen leder Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef.

SOK mot rekordhöjder

- Kollektionen ska spegla vårt skandinaviska designsignum i en kombination av mode, sport och funktion, säger Ann-Sofie Johansson.

Samarbetsavtalet med H&M är ett i raden av avtal som gör att SOK redan under 2014 når målet att  på 80 miljoner kronor i sponsorintäkter per år. En fördubbling av sponsorintäkterna sedan 2012.

- Utrymme finns nu för att stegvis ge dubbelt så många talanger möjligheten att satsa fullt ut. Och de närmaste åren kan vi ge förbunden stöd för nästa våg av talanger i ett ”Utmanarstöd”, säger Stefan Lindeberg.

Eskilstuna United tog ledningen i matchstarten, Umeå kvitterade, men när åtta minuter återstod avgjorde Elina Rombing och Eskilstuna gick upp i serieledning på damallsvenskan, en poäng mer än Rosengård, dock med en match mera spelad.

Men hemma i Eskilstuna väntar problem. Klubben saknar intäkter och situationen är hotfull.

Äntligen ska det bli stil och ordning på den annorlunda och vackra idrottsplatsen Ruddalen i sydvästra Göteborg. En stor idrottsplats som förtjänar riktig profilering. Här har det arrangerats VM såväl på skridsko och i bandy och ambitionen var hög en gång ett brett utbud och möjligheter för många idrotter på bergknallarna ovanför Frölunda Torg.

Ett av svensk idrotts största och mest spektakulära evenemang är tillbaka. Invigningen av ungdomsfotbollens Gothia Cup, med runt 50 000, främst ungdomar på läktarna och även på innerplanen via en musikfest, toppat med ett fantastiskt fyrverkeri,  i flera timmar och manifesterar världens största fotbollsturnering för ungdomar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Internationella fotbollsförbundet Fifa lanserar en egen strömningstjänst, Fifa+. Det är ett jättepaket som slår alla rekord.

I kampen om intresset för damfotboll via streamade matcher spjärnar nu Fifa emot. Och gör det rejält.  Som motvikt till Netflix och Amazon Prime upprättar Fifa med en egen tjänst, vid namn Fifa+.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.