H&M i ny stor sponsoraffär

H&M går in i en mångmiljonaffär med svenska olympiarörelsen. Satsningen ingår i koncernens egen lansering av en ny sportkollektion. Nu ska H&M leverera kläder till samtliga OS-trupper till och med 2016.
Anja Pärson och Viktoria Helgesson diskuterar en jackas form och utseende.


H&M har sagt ja och inlett ett mycket stort sponsoråtagande och avtalen omfattar samtliga aktiva och ledare under fyra år.

Det gäller SOK och vinterspelen i Sotji 2014 och sommarspelen i Rio 2016. Och det gäller också Lag Paralympics till vinter-OS samt Paralympics i Sotji 2014 för sommar-OS och Paralympics i Rio de Janeiro 2016.

"Viktigaste, mest spännande avtalet"

- Det här är ett av de viktigaste och mest spännande samarbetsavtal som SOK tecknat någonsin, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

Hans Säfström, sportchef för Sveriges Paralympiska Kommitté, uppskattar avtalet, men betonar också:

- Det känns samtidigt väldigt roligt att vi i denna spännande situation bygger vidare på våra goda relationer med SOK.

Gynna H&M:s egen kollektion

H&M ska skapa de kläder som de aktiva bär vid invignings- och avslutningsceremonierna samt en komplett garderob av fritids- och träningskläder.

Kollektionen designas i nära samarbete med SOK:s Aktivas kommitté som leds av Anja Pärson. Hon och övriga ska bidra med synpunkter och även testa plaggen för bästa resultat.

I sponsoravtalet ingår också att olympier ska bidra med idéer för att utveckla H&M:s nya sportkollektion.

Helsvensk lansering

- Det är innovativt och spännande att låta en grupp olympier vara med i designprocessen, säger Stefan Lindeberg.

I  början av 2014 lanserar H&M sitt nya utökade sportkoncept. Det är en kollektion av trendiga sportplagg som har testats av olympiska elitidrottare med höga krav på prestanda och funktion.

- Att representera vårt land i kläder från ett svenskt företag kommer att stärka truppen. Speciellt när det är ett internationellt känt märke som H&M, säger Anja Pärson.

Alshammar delaktig

Simmerskan Therese Alshammar är en av olympierna som ska delta i formgivningen av OS-kläderna.

- Redan under våra första möten med H&M kände jag att vi kommer att skapa plagg som den svenska truppen kan bära med stolthet.

H&M:s designteam för OS-kollektionen leder Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef.

SOK mot rekordhöjder

- Kollektionen ska spegla vårt skandinaviska designsignum i en kombination av mode, sport och funktion, säger Ann-Sofie Johansson.

Samarbetsavtalet med H&M är ett i raden av avtal som gör att SOK redan under 2014 når målet att  på 80 miljoner kronor i sponsorintäkter per år. En fördubbling av sponsorintäkterna sedan 2012.

- Utrymme finns nu för att stegvis ge dubbelt så många talanger möjligheten att satsa fullt ut. Och de närmaste åren kan vi ge förbunden stöd för nästa våg av talanger i ett ”Utmanarstöd”, säger Stefan Lindeberg.

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Äntligen blir det rejäla tag mot svenskar som inte har vaccinerat sig. Till större evenemang är de inte välkomna.

”De bör stanna hemma”, meddelar Folkhälsomyndigheten och generaldirektör Johan Carlson och är rak i sitt budskap:

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Tillsammans med Svenska Spel gör Svenska Ishockeyförbundet nu en flick- och damsatsning som bland annat innehåller utökat stöd för Damkronorna, riktat stöd till DamEttan, ett juniorslutspel samt en satsning på målvaktstalanger.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Nu skruvar SVT upp hockeybevakningen ytterligare. Den 18 november är det premiär för ett nytt direktsänt program med fullt fokus på SHL, Svenska Hockeyligan.

SHL är en av världens bästa hockeyligor som engagerar hela Sverige, från norr till söder. Här blandas hockey på högsta nivå med stort lokalt intresse, rivaliteter och känslor och allt detta ska vi ta fasta på i vårt nya program, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.