H&M i ny stor sponsoraffär

H&M går in i en mångmiljonaffär med svenska olympiarörelsen. Satsningen ingår i koncernens egen lansering av en ny sportkollektion. Nu ska H&M leverera kläder till samtliga OS-trupper till och med 2016.
Anja Pärson och Viktoria Helgesson diskuterar en jackas form och utseende.


H&M har sagt ja och inlett ett mycket stort sponsoråtagande och avtalen omfattar samtliga aktiva och ledare under fyra år.

Det gäller SOK och vinterspelen i Sotji 2014 och sommarspelen i Rio 2016. Och det gäller också Lag Paralympics till vinter-OS samt Paralympics i Sotji 2014 för sommar-OS och Paralympics i Rio de Janeiro 2016.

"Viktigaste, mest spännande avtalet"

- Det här är ett av de viktigaste och mest spännande samarbetsavtal som SOK tecknat någonsin, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

Hans Säfström, sportchef för Sveriges Paralympiska Kommitté, uppskattar avtalet, men betonar också:

- Det känns samtidigt väldigt roligt att vi i denna spännande situation bygger vidare på våra goda relationer med SOK.

Gynna H&M:s egen kollektion

H&M ska skapa de kläder som de aktiva bär vid invignings- och avslutningsceremonierna samt en komplett garderob av fritids- och träningskläder.

Kollektionen designas i nära samarbete med SOK:s Aktivas kommitté som leds av Anja Pärson. Hon och övriga ska bidra med synpunkter och även testa plaggen för bästa resultat.

I sponsoravtalet ingår också att olympier ska bidra med idéer för att utveckla H&M:s nya sportkollektion.

Helsvensk lansering

- Det är innovativt och spännande att låta en grupp olympier vara med i designprocessen, säger Stefan Lindeberg.

I  början av 2014 lanserar H&M sitt nya utökade sportkoncept. Det är en kollektion av trendiga sportplagg som har testats av olympiska elitidrottare med höga krav på prestanda och funktion.

- Att representera vårt land i kläder från ett svenskt företag kommer att stärka truppen. Speciellt när det är ett internationellt känt märke som H&M, säger Anja Pärson.

Alshammar delaktig

Simmerskan Therese Alshammar är en av olympierna som ska delta i formgivningen av OS-kläderna.

- Redan under våra första möten med H&M kände jag att vi kommer att skapa plagg som den svenska truppen kan bära med stolthet.

H&M:s designteam för OS-kollektionen leder Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef.

SOK mot rekordhöjder

- Kollektionen ska spegla vårt skandinaviska designsignum i en kombination av mode, sport och funktion, säger Ann-Sofie Johansson.

Samarbetsavtalet med H&M är ett i raden av avtal som gör att SOK redan under 2014 når målet att  på 80 miljoner kronor i sponsorintäkter per år. En fördubbling av sponsorintäkterna sedan 2012.

- Utrymme finns nu för att stegvis ge dubbelt så många talanger möjligheten att satsa fullt ut. Och de närmaste åren kan vi ge förbunden stöd för nästa våg av talanger i ett ”Utmanarstöd”, säger Stefan Lindeberg.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.