H&M i ny stor sponsoraffär

H&M går in i en mångmiljonaffär med svenska olympiarörelsen. Satsningen ingår i koncernens egen lansering av en ny sportkollektion. Nu ska H&M leverera kläder till samtliga OS-trupper till och med 2016.
Anja Pärson och Viktoria Helgesson diskuterar en jackas form och utseende.


H&M har sagt ja och inlett ett mycket stort sponsoråtagande och avtalen omfattar samtliga aktiva och ledare under fyra år.

Det gäller SOK och vinterspelen i Sotji 2014 och sommarspelen i Rio 2016. Och det gäller också Lag Paralympics till vinter-OS samt Paralympics i Sotji 2014 för sommar-OS och Paralympics i Rio de Janeiro 2016.

"Viktigaste, mest spännande avtalet"

- Det här är ett av de viktigaste och mest spännande samarbetsavtal som SOK tecknat någonsin, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.

Hans Säfström, sportchef för Sveriges Paralympiska Kommitté, uppskattar avtalet, men betonar också:

- Det känns samtidigt väldigt roligt att vi i denna spännande situation bygger vidare på våra goda relationer med SOK.

Gynna H&M:s egen kollektion

H&M ska skapa de kläder som de aktiva bär vid invignings- och avslutningsceremonierna samt en komplett garderob av fritids- och träningskläder.

Kollektionen designas i nära samarbete med SOK:s Aktivas kommitté som leds av Anja Pärson. Hon och övriga ska bidra med synpunkter och även testa plaggen för bästa resultat.

I sponsoravtalet ingår också att olympier ska bidra med idéer för att utveckla H&M:s nya sportkollektion.

Helsvensk lansering

- Det är innovativt och spännande att låta en grupp olympier vara med i designprocessen, säger Stefan Lindeberg.

I  början av 2014 lanserar H&M sitt nya utökade sportkoncept. Det är en kollektion av trendiga sportplagg som har testats av olympiska elitidrottare med höga krav på prestanda och funktion.

- Att representera vårt land i kläder från ett svenskt företag kommer att stärka truppen. Speciellt när det är ett internationellt känt märke som H&M, säger Anja Pärson.

Alshammar delaktig

Simmerskan Therese Alshammar är en av olympierna som ska delta i formgivningen av OS-kläderna.

- Redan under våra första möten med H&M kände jag att vi kommer att skapa plagg som den svenska truppen kan bära med stolthet.

H&M:s designteam för OS-kollektionen leder Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef.

SOK mot rekordhöjder

- Kollektionen ska spegla vårt skandinaviska designsignum i en kombination av mode, sport och funktion, säger Ann-Sofie Johansson.

Samarbetsavtalet med H&M är ett i raden av avtal som gör att SOK redan under 2014 når målet att  på 80 miljoner kronor i sponsorintäkter per år. En fördubbling av sponsorintäkterna sedan 2012.

- Utrymme finns nu för att stegvis ge dubbelt så många talanger möjligheten att satsa fullt ut. Och de närmaste åren kan vi ge förbunden stöd för nästa våg av talanger i ett ”Utmanarstöd”, säger Stefan Lindeberg.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.