H&M i ny stor sponsoraffär
H&M har sagt ja och inlett ett mycket stort sponsoråtagande och avtalen omfattar samtliga aktiva och ledare under fyra år.
Det gäller SOK och vinterspelen i Sotji 2014 och sommarspelen i Rio 2016. Och det gäller också Lag Paralympics till vinter-OS samt Paralympics i Sotji 2014 för sommar-OS och Paralympics i Rio de Janeiro 2016.
"Viktigaste, mest spännande avtalet"
- Det här är ett av de viktigaste och mest spännande samarbetsavtal som SOK tecknat någonsin, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg.
Hans Säfström, sportchef för Sveriges Paralympiska Kommitté, uppskattar avtalet, men betonar också:
- Det känns samtidigt väldigt roligt att vi i denna spännande situation bygger vidare på våra goda relationer med SOK.
Gynna H&M:s egen kollektion
H&M ska skapa de kläder som de aktiva bär vid invignings- och avslutningsceremonierna samt en komplett garderob av fritids- och träningskläder.
Kollektionen designas i nära samarbete med SOK:s Aktivas kommitté som leds av Anja Pärson. Hon och övriga ska bidra med synpunkter och även testa plaggen för bästa resultat.
I sponsoravtalet ingår också att olympier ska bidra med idéer för att utveckla H&M:s nya sportkollektion.
Helsvensk lansering
- Det är innovativt och spännande att låta en grupp olympier vara med i designprocessen, säger Stefan Lindeberg.
I början av 2014 lanserar H&M sitt nya utökade sportkoncept. Det är en kollektion av trendiga sportplagg som har testats av olympiska elitidrottare med höga krav på prestanda och funktion.
- Att representera vårt land i kläder från ett svenskt företag kommer att stärka truppen. Speciellt när det är ett internationellt känt märke som H&M, säger Anja Pärson.
Alshammar delaktig
Simmerskan Therese Alshammar är en av olympierna som ska delta i formgivningen av OS-kläderna.
- Redan under våra första möten med H&M kände jag att vi kommer att skapa plagg som den svenska truppen kan bära med stolthet.
H&M:s designteam för OS-kollektionen leder Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef.
SOK mot rekordhöjder
- Kollektionen ska spegla vårt skandinaviska designsignum i en kombination av mode, sport och funktion, säger Ann-Sofie Johansson.
Samarbetsavtalet med H&M är ett i raden av avtal som gör att SOK redan under 2014 når målet att på 80 miljoner kronor i sponsorintäkter per år. En fördubbling av sponsorintäkterna sedan 2012.
- Utrymme finns nu för att stegvis ge dubbelt så många talanger möjligheten att satsa fullt ut. Och de närmaste åren kan vi ge förbunden stöd för nästa våg av talanger i ett ”Utmanarstöd”, säger Stefan Lindeberg.
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Kokainservetter gav tydliga utslag på flera av toaletterna i VIP-området under Elitloppshelgen, det visar en undersökning av Betting.se.
Vid Elitloppet var en reporter från Betting.se på plats för att undersöka eventuellt missbruk av kokain. Ett flertal av VIP-toaletterna gav tydliga positiva utslag vid undersökningen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.