Från superstjärnor till Marstrand
Turkish Airlines ska vara det flygbolag som trafikerar flest länder i världen. Det är också en framträdande sponsor internationellt – och i Sverige.
Stena Match Cup Sweden vid Marstrandsön har hamnat i exklusiv samling. Turkish Airlines sponsring gäller allt från den svenska västkusten till USA och Barcelona via superstjärnorna Kobe Bryant och Lionel Messi.
Många storstjärnor
Filmen med Bryant och Messi lanserades i december och kostade bolaget runt 30 miljoner kronor.
Tidigare har det turkiska bolaget haft avtal med Manchester United och Barcelona samt Tiger Woods.
Flygbolaget har utsetts till Europas bästa flygbolag tre år i rad, och uppnådde under 2013 positionen som Sveriges näst mest bokade internationella flygbolag.
I fjol gjorde turkarna för första gången entré i seglingssporten som sponsorer för Stena Match Cup Sweden och nu har bolagets representant i Göteborg gjort upp om ett fortsatt samarbete i två år.
- Vi på Turkish Airlines är väldigt nöjda med resultatet av evenemanget i somras när vi fick visa upp oss för nya kunder och vara en del av ett sportevent i världsklass, säger Mustafa Tanriverdi, General Manager för Turkish Airlines Göteborg.
20-årsjubileum i Marstrand
Stena Match Cup Sweden arrangerades för första gången 1994 och har sedan dess vuxit till att bli en av de mest uppmärksammade regattorna. Tävlingen ingår i världscupen i matchracing för herrar och de täta seglingsduellerna lockar många besökare till Marstrandsön.
- Vi planerar just nu vårt stora 20-årsjubileum och vi kan lova att det blir en stor fest och den bästa upplagan av Stena Match Cup Sweden hittills. Evenemanget kan fortsätta växa tack vare våra sponsorer, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot AB som står som arrangör tillsammans med Göteborgs Kungliga Seglarsällskap.
I fjol noterades nytt publikrekord när 118 000 besökare kom till Marstrand under tävlingsveckan och fick se Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.