Se så ren han är....

Brynäs IF blir första hockeylag i Sverige med en reklamfri matchdräkt. Klubbemblemet, det klassiska Brynäsoket plus reklam föreningens nya verksamhet ”En bra start” och Unicef ska finnas på dräkten.
Niclas Andersén, lagkapten i Brynäs, tycker att den nya reklamfria dräkten är mycket snygg.

 

Till grund för allt ligger ett samarbetsavtal med Gävle kommun som ursprungligen var värt 25 miljoner kronor. Nu har andra föreningar i Gävle väckt opinion, men den kommer ett beslut i kommunfullmäktige.

Står för "Det nya Brynäs"

Dräkten som är alltså helt reklamfri kommer att bäras av både föreningens herrlag och damlag. 

- Det känns fantastiskt bra att vi nu äntligen kan offentliggöra att matchdräkten blir reklamfri. Dräkten är en markering för det nya Brynäs som växer fram, och den utvecklingsresa som vi påbörjat tillsammans med Unicef, våra partners, medarbetare, spelare, medlemmar och fans, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör och marknadschef i Brynäs IF. 

Den reklamfria matchdräkten blir en symbol för alla barns rättigheter, och det arbete som Brynäs IF ska göra tillsammans med Unicef och som ska ske regionalt via En bra start, nationellt via klubbens bortamatcher, och globalt via Unicef.

- Brynäs hjärta klappar för barnen, och därför vill vi bidra till att stärka deras rättigheter samt ge stöd till de som behöver. Vi tror och hoppas att dräkten skapar en signal som kan öka uppmärksamheten för barns rättigheter, och bidra till att fler engagerar sig i det arbetet, säger Johan Cahling.

Gavlerinken kommer tillbaka

Samtidigt lanseras Gavlerinken, det gamla hedervärda namnet, och det innebär att Läkerol arena försvinner. Här kommer dock reklamplatserna att finnas kvar.

En av de som fick testa den nya tröjan var lagkaptenen Niclas Andersén.

- Det känns väldigt bra att vi nu får en ren och riktigt snygg tröja, säger Niclas Andersén. 

- Vår tröja har alltid varit snygg, men nu blir den ännu snyggare. Det känns också väldigt bra att ha Unicef på vår nya matchdräkt eftersom Unicef är en världsorganisation som står för en bra sak. Det tror jag också att alla företag som tidigare varit på dräkten kan hålla med om. 

Den nya matchtröjan kommer också att finnas till försäljning som replica i Brynässhopen, och för varje såld tröja går 10 procent av intäkterna till Unicef:s arbete för alla barns rättigheter.

Tillväxtverket svarar nu på idrottsrörelsens skarpa kritik avseende den statliga myndighetens återbetalningskrav på svenskt föreningsliv, totalt 72,6 miljoner i utbetalat stöd vid korttidsarbete under pandemin, med början i mars 2020.

Kommunen ger Växjös föreningar 45 miljoner till energibesparande åtgärder. När Arenastaden tillkom i Växjö för cirka tio år sedan var det en investering på 700 miljoner. Vissa hävdar att med allt kom det upp i miljarden. Med 15 minuters gångväg från centrum finns 14 olika arenor. Kostnaderna hölls nere erftersom föreningarna själva gjorde upphandlingen. Då var det en trendbrott i Sverige.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Förre statsministern Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för att bli ordförande  i Svenska Fotbollförbundet, kunde på måndagen räkna in 18 tunga röster.

 Det största distriktet, Stockholm, har vid årsmöte beslutat att stödja valberedningens förslag, det vill säga Fredrik Reinfeldt, som har föreslagits av allsvenska BP.

-Vi har tidigt sagt att vi stödjer valberedningen i den här processen, något som bekräftades vid vårt årsmöte.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Under ishockeyns SM-slutspel, ångestkvalet mellan Brynäs och Malmö samt hockeyallsvenskans play off kan lagens supporters vakna upp med programmet ”Hockeymorgon” måndag-fredag 8.00-9,00. 

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.