Se så ren han är....

Brynäs IF blir första hockeylag i Sverige med en reklamfri matchdräkt. Klubbemblemet, det klassiska Brynäsoket plus reklam föreningens nya verksamhet ”En bra start” och Unicef ska finnas på dräkten.
Niclas Andersén, lagkapten i Brynäs, tycker att den nya reklamfria dräkten är mycket snygg.

 

Till grund för allt ligger ett samarbetsavtal med Gävle kommun som ursprungligen var värt 25 miljoner kronor. Nu har andra föreningar i Gävle väckt opinion, men den kommer ett beslut i kommunfullmäktige.

Står för "Det nya Brynäs"

Dräkten som är alltså helt reklamfri kommer att bäras av både föreningens herrlag och damlag. 

- Det känns fantastiskt bra att vi nu äntligen kan offentliggöra att matchdräkten blir reklamfri. Dräkten är en markering för det nya Brynäs som växer fram, och den utvecklingsresa som vi påbörjat tillsammans med Unicef, våra partners, medarbetare, spelare, medlemmar och fans, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör och marknadschef i Brynäs IF. 

Den reklamfria matchdräkten blir en symbol för alla barns rättigheter, och det arbete som Brynäs IF ska göra tillsammans med Unicef och som ska ske regionalt via En bra start, nationellt via klubbens bortamatcher, och globalt via Unicef.

- Brynäs hjärta klappar för barnen, och därför vill vi bidra till att stärka deras rättigheter samt ge stöd till de som behöver. Vi tror och hoppas att dräkten skapar en signal som kan öka uppmärksamheten för barns rättigheter, och bidra till att fler engagerar sig i det arbetet, säger Johan Cahling.

Gavlerinken kommer tillbaka

Samtidigt lanseras Gavlerinken, det gamla hedervärda namnet, och det innebär att Läkerol arena försvinner. Här kommer dock reklamplatserna att finnas kvar.

En av de som fick testa den nya tröjan var lagkaptenen Niclas Andersén.

- Det känns väldigt bra att vi nu får en ren och riktigt snygg tröja, säger Niclas Andersén. 

- Vår tröja har alltid varit snygg, men nu blir den ännu snyggare. Det känns också väldigt bra att ha Unicef på vår nya matchdräkt eftersom Unicef är en världsorganisation som står för en bra sak. Det tror jag också att alla företag som tidigare varit på dräkten kan hålla med om. 

Den nya matchtröjan kommer också att finnas till försäljning som replica i Brynässhopen, och för varje såld tröja går 10 procent av intäkterna till Unicef:s arbete för alla barns rättigheter.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.