Sponsorchefen bytte sida

Claes Fagerström har bytt sida. Den förre sponsorchefen på Swedbank är nu sin egen med olika uppdrag. Ett är som utvecklare av Blodomloppet som siktar på 120 000 deltagare.
Blodomloppet samlar allt flera deltagarna runt om i Sverige. Inte minst för att överskottet går till att gynna blodgivning. Foto: Håkan Erwert

 

Claes Fagerström har lång erfarenhet från sponsringsbranschen, bland annat via 36 år inom Swedbank och tidigare Sparbankerna.

- Nu får jag dra nytta av alla mina år som sponsorköpare och skapa rättigheter som matchar sponsorernas behov.

Ny ordförande

Han har uppdrag för musikfestivalen Putte i Parken i Karlstad och till sommaren också i Kungsträdgården. Han har även arbetat med Cancerfonden och nu senast har Blodomloppet tillkommit.

- Så här i början av mitt uppdrag har jag lagt mycket tid på att besöka alla våra arrangörer runt om i landet, både föreningarna och blodcentralerna, berättar han. 

- Det känns viktigt att lyssna och förstå hur man arbetar och se med egna ögon vilka enorma ideella insatser som görs.

Han är ny ordförande för Blodomloppet och ska utveckla arrangemangets koncept inom PR, sponsring och event.

Ett unikt lopp

Allt fler människor vill delta i motionslopp och företagen vill göra gott. Med de två trenderna ser Blodomloppet ljust på framtiden och på måndagskvällen började säsongen med lopp på 13 orter runt om i landet. Alla med syftet att uppmärksamma vikten av blodgivning.

- Blodomloppet har en unik position bland landets alla motionslopp i och med den starka koppling till blodgivningen.

Claes Fagerström ser fram mot att sätta ännu mer fokus på Blodomloppets koppling till blodgivning, något som särskiljer loppen från den våg av motionslopp som svept in över Sverige.

- Vi är 13 orter i år och tillsammans siktar vi på att slå deltagarrekord, och kanske når vi totalt 120 000 deltagare. Men framförallt hoppas jag vi blir ännu bättre på att uppmärksamma vikten av blodgivning och att blodcentralerna får många nya blodgivare. Det är därför loppet finns, poängterar han.

Friskvård lockar företagen

Från tidigare år ser man att en klar majoritet av deltagarna kommer från företag som anmäler lag om 5 personer.

- Loppet lockar många företag som ser Blodomloppet som en del av deras friskvårdssatsning där alla kan vara med, man måste inte vara blodgivare, berättar Bengt Rosberg från arrangörsklubben Heleneholms IF, som arrangerar loppet i Malmö.

För blodcentralerna är Blodomloppet viktigt för att göra behovet av blodgivning mer känt. Skåne har till exempel idag omkring 30 000 blodgivare, men det behövs fler.

- I Skåne behöves 7 000 nya blodgivare per år för att täcka upp behovet, berättar Ingrid Johansson, Blodcentralen Skåne.  

Claes Fagerström menar att det goda syftet i kombination med att loppen finns på så många orter gör att man har en bra förutsättning på sponsormarknaden.

- Ser man på vad företag efterfrågar från rättighetsinnehavare nu för tiden så ryms både motionstrenden och CSR inom ramarna för vad Blodomloppet erbjuder. Vi har märkt av ett intresse från flera stora företag, så visst finns det potential, menar Claes Fagerström. 

Fakta

Blodomloppet Sverige

• Ett av Sveriges största motionslopp: 113 000 löpare sprang och gick 5 eller 10 km 2014

• 14 600 blodgivare deltog i loppen och det registrerades över 1 500 nya blodgivare

• Arrangeras 2015 i Karlskrona, Malmö, Hudiksvall, Uppsala, Linköping, Borlänge, Umeå, Göteborg, Stockholm, Jönköping, Örebro, Visby och Västerås

• Blodomloppets överskott går tillbaka till arrangörsföreningarnas ungdomsverksamhet och till att främja blodgivning.

Hugo Larsson räddade MFF från ekonomisk förlust. Malmö FF: s ordförande, Anders Pålsson, går nu ut och öppet medger:

– Tack vare försäljningen av Hugo Larsson gick ekonomin ihop även 2023 och vi fick ett plus på 1 miljon kr. Det egna kapitalet är oförändrat, men samtidigt har likviditeten minskat.

– Det är varken oroande eller överraskande. Vi har fortsatt att investera i både spelare och anläggning, utan Uefaintäkter, men det är klart att vi inte kan göra det för evigt, säger Pålsson i Sydsvenska Dagbladet. 

Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.

Racingserien STCC  åtyerkommer i Göteborg och det innebär att en 625  meter lång bana ska byggas mitt inne i stan till premiären den 8-9 juni.. I dag  avslöjas att ett stort tävlingsområde ska anläggas vid sidan av Ullevi för premiären av världens första 100- procentiga elektriska nationella mästerskap.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

De är fyra stjärnor inom parasport och nu ska de profilerasDen 28 augusti 2024 går startskottet för Paralympics i Paris, och lagom till sommarspelen släpps den nya serien ”Drömmen om Paralympics" på  TV4 Play. Här får tittarna på nära håll följa fyra av Sveriges främsta elitidrottare genom tuffa träningspass och vardag.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.