Sponsorchefen bytte sida
Claes Fagerström har lång erfarenhet från sponsringsbranschen, bland annat via 36 år inom Swedbank och tidigare Sparbankerna.
- Nu får jag dra nytta av alla mina år som sponsorköpare och skapa rättigheter som matchar sponsorernas behov.
Ny ordförande
Han har uppdrag för musikfestivalen Putte i Parken i Karlstad och till sommaren också i Kungsträdgården. Han har även arbetat med Cancerfonden och nu senast har Blodomloppet tillkommit.
- Så här i början av mitt uppdrag har jag lagt mycket tid på att besöka alla våra arrangörer runt om i landet, både föreningarna och blodcentralerna, berättar han.
- Det känns viktigt att lyssna och förstå hur man arbetar och se med egna ögon vilka enorma ideella insatser som görs.
Han är ny ordförande för Blodomloppet och ska utveckla arrangemangets koncept inom PR, sponsring och event.
Ett unikt lopp
Allt fler människor vill delta i motionslopp och företagen vill göra gott. Med de två trenderna ser Blodomloppet ljust på framtiden och på måndagskvällen började säsongen med lopp på 13 orter runt om i landet. Alla med syftet att uppmärksamma vikten av blodgivning.
- Blodomloppet har en unik position bland landets alla motionslopp i och med den starka koppling till blodgivningen.
Claes Fagerström ser fram mot att sätta ännu mer fokus på Blodomloppets koppling till blodgivning, något som särskiljer loppen från den våg av motionslopp som svept in över Sverige.
- Vi är 13 orter i år och tillsammans siktar vi på att slå deltagarrekord, och kanske når vi totalt 120 000 deltagare. Men framförallt hoppas jag vi blir ännu bättre på att uppmärksamma vikten av blodgivning och att blodcentralerna får många nya blodgivare. Det är därför loppet finns, poängterar han.
Friskvård lockar företagen
Från tidigare år ser man att en klar majoritet av deltagarna kommer från företag som anmäler lag om 5 personer.
- Loppet lockar många företag som ser Blodomloppet som en del av deras friskvårdssatsning där alla kan vara med, man måste inte vara blodgivare, berättar Bengt Rosberg från arrangörsklubben Heleneholms IF, som arrangerar loppet i Malmö.
För blodcentralerna är Blodomloppet viktigt för att göra behovet av blodgivning mer känt. Skåne har till exempel idag omkring 30 000 blodgivare, men det behövs fler.
- I Skåne behöves 7 000 nya blodgivare per år för att täcka upp behovet, berättar Ingrid Johansson, Blodcentralen Skåne.
Claes Fagerström menar att det goda syftet i kombination med att loppen finns på så många orter gör att man har en bra förutsättning på sponsormarknaden.
- Ser man på vad företag efterfrågar från rättighetsinnehavare nu för tiden så ryms både motionstrenden och CSR inom ramarna för vad Blodomloppet erbjuder. Vi har märkt av ett intresse från flera stora företag, så visst finns det potential, menar Claes Fagerström.
Mest lästa just nu
Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen.
AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga.
20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Nu har det hänt igen. En bedragare har slagit till och lurat till sig pengar – den här gången mot en liten idrottsklubb. 226 000 kronor försvann från Häggenås Sportklubbs kassa.
– Det känns overkligt. Att en liten ideell förening ska drabbas så här. Det är pengar som vi har slitit för i åratal, säger Ida ordförande, Ida Lindman, till Östersunds-Posten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.