"Största hälsoprojektet någonsin"

Bara dygnet efter att entreprenören Ola Serneke hade kritiserat bolaget för att vara återhållsamt kommer en kontring från ICA. Matkoncernen går in som sponsor till Klassikern och satsar 20 miljoner kronor.
ICA ska få fart på svenskarna och tar därför över Klassikern som ska få betydligt större resurser, allt för att övertyga människor. Foto: TT

 

- De skär ner på sponsringen och därför tycker jag att de är snåla, sa Serneke på mässan Träffpunkt Idrott i Göteborg.

Dagen efter kom avslöjandet – ICA lanserar ICA-klassikern och hävdar att det är en av Sveriges största hälsosatsningar någonsin.

Ska få ökad status

1971 genomfördes den första klassikern och hittills har cirka 80 000 diplom delats ut via En Svensk Klassiker, Tjejklassikern eller Halvklassikern. Runt 9 000 personer genomför någon av klassikerna varje år.

Men nu uppstår större resurser än någonsin. Inte bara i form av 20 miljoner under en tre-årssatsning utan också via de möjligheter som ICA har kommunikativt.

I  dagarna får ca 2,5 miljoner  hushåll med ICA-kortet en inbjudan till att delta i ICA-klassikern.

”Det är startskottet på ett mångårigt projekt och bygger i första hand på en digital plattform där deltagarna kan registrera sin fysiska aktivitet och få möjlighet att förbättra sin hälsa samt bli belönade med rabatter och erbjudanden på vägen”, heter det.

Väsentlig skillnad i strategi

ICA har svängt rejält i i sponsringsstrategi. Vad som tidigare massor av arena- och bollsporter, kryddat med ett mångårigt engagemang i Vasaloppet, har nu blivit en allemansfråga inom motion.

ICA-klassikern är en förlängning av koncernens övergripande hälsosatsning ”Var med och må bra” samt har en grund i En Svensk Klassikers egen mission om att göra Sverige och svenskarna friskare. Gemensamt har man ett tydligt mål om att sätta folk i rörelse och inspirera till en sundare livsstil.

- Vi får en fantastiskt möjlighet att påverka miljoner människors livsstilsval. Förhoppningen är att initiativet inte bara aktiverar folk som redan rör på sig mycket utan att vi på allvar även kan få nyfikna nybörjare att komma igång, få in mer motion i sin vardag samt äta en bättre kost, säger Micke Thorén, VD för En Svensk Klassiker

ICA-klassikern består av samma fyra moment som En Svensk Klassiker: 300 kilometer cykling, 3 kilometer simning, 30 kilometer löpning/gång och 90 kilometer längdskidor/stavgång. 

Skillnaden är att deltagarna har flera veckor på sig att klara av varje moment och varje moment registreras i en applikation som grundar sig på en teknik och metodik utvecklad av En Svensk Klassiker. Aktiviteten pågår löpande under året och först ut är cyklingsmomentet inför Vätternrundan, därefter följer Vansbrosimningen, Lidingöloppet och Vasaloppet.

Både Boden och Karlskrona uttrycker stort missnöje i delar av tävlingsnämndens besked i konflikten i Hockeyettan.

-Vi är brottsoffer, men vägras skadestånd, ännu ett led i att försöka krossa oss ekonomiskt, säger Thomas Regemalm, ordförande i Boden.

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Svenska Ridsportförbundet och Stiftelsen Friend Har gemensamt tagit initiativ till till panelsamtal med rubriken "Trygga Ledare" angående barn och ungas trygghet inom idrotten. Idrottsminister Amanda Lind var en av gästerna  och deklarerade:

- Det är inte farligt att ta i de här frågorna. Det är en ren nödvändighet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.