"Största hälsoprojektet någonsin"

Bara dygnet efter att entreprenören Ola Serneke hade kritiserat bolaget för att vara återhållsamt kommer en kontring från ICA. Matkoncernen går in som sponsor till Klassikern och satsar 20 miljoner kronor.
ICA ska få fart på svenskarna och tar därför över Klassikern som ska få betydligt större resurser, allt för att övertyga människor. Foto: TT

 

- De skär ner på sponsringen och därför tycker jag att de är snåla, sa Serneke på mässan Träffpunkt Idrott i Göteborg.

Dagen efter kom avslöjandet – ICA lanserar ICA-klassikern och hävdar att det är en av Sveriges största hälsosatsningar någonsin.

Ska få ökad status

1971 genomfördes den första klassikern och hittills har cirka 80 000 diplom delats ut via En Svensk Klassiker, Tjejklassikern eller Halvklassikern. Runt 9 000 personer genomför någon av klassikerna varje år.

Men nu uppstår större resurser än någonsin. Inte bara i form av 20 miljoner under en tre-årssatsning utan också via de möjligheter som ICA har kommunikativt.

I  dagarna får ca 2,5 miljoner  hushåll med ICA-kortet en inbjudan till att delta i ICA-klassikern.

”Det är startskottet på ett mångårigt projekt och bygger i första hand på en digital plattform där deltagarna kan registrera sin fysiska aktivitet och få möjlighet att förbättra sin hälsa samt bli belönade med rabatter och erbjudanden på vägen”, heter det.

Väsentlig skillnad i strategi

ICA har svängt rejält i i sponsringsstrategi. Vad som tidigare massor av arena- och bollsporter, kryddat med ett mångårigt engagemang i Vasaloppet, har nu blivit en allemansfråga inom motion.

ICA-klassikern är en förlängning av koncernens övergripande hälsosatsning ”Var med och må bra” samt har en grund i En Svensk Klassikers egen mission om att göra Sverige och svenskarna friskare. Gemensamt har man ett tydligt mål om att sätta folk i rörelse och inspirera till en sundare livsstil.

- Vi får en fantastiskt möjlighet att påverka miljoner människors livsstilsval. Förhoppningen är att initiativet inte bara aktiverar folk som redan rör på sig mycket utan att vi på allvar även kan få nyfikna nybörjare att komma igång, få in mer motion i sin vardag samt äta en bättre kost, säger Micke Thorén, VD för En Svensk Klassiker

ICA-klassikern består av samma fyra moment som En Svensk Klassiker: 300 kilometer cykling, 3 kilometer simning, 30 kilometer löpning/gång och 90 kilometer längdskidor/stavgång. 

Skillnaden är att deltagarna har flera veckor på sig att klara av varje moment och varje moment registreras i en applikation som grundar sig på en teknik och metodik utvecklad av En Svensk Klassiker. Aktiviteten pågår löpande under året och först ut är cyklingsmomentet inför Vätternrundan, därefter följer Vansbrosimningen, Lidingöloppet och Vasaloppet.

- Vi vill ha stabilitet, vi måste också vara lyhörda för verkligheten. Det är ansträngt i många av våra klubbar., säger Hockeybasen Anders Larsson.

Verkligheten i SHL är att lönenivån väcker uppseende, inte minst efter en analys av kreditupplysningsföretaget, CreditSafe. 

I en sammanställning av företag med högst snittlöner i landets kommuner är Örebro Elithockey AB i topp i Örebro kommun bland alla bolag. SHL-laget Örebro HC:s moderbolag har 65 anställda och en årslön på i snitt 774 000 kronor.  Då ingör ändå inte Lön till styrelse och vd. 

SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari,  då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.

Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.

Närmast kan vi se fram emot  hockeyns Nations Cup  i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.