"Största hälsoprojektet någonsin"
- De skär ner på sponsringen och därför tycker jag att de är snåla, sa Serneke på mässan Träffpunkt Idrott i Göteborg.
Dagen efter kom avslöjandet – ICA lanserar ICA-klassikern och hävdar att det är en av Sveriges största hälsosatsningar någonsin.
Ska få ökad status
1971 genomfördes den första klassikern och hittills har cirka 80 000 diplom delats ut via En Svensk Klassiker, Tjejklassikern eller Halvklassikern. Runt 9 000 personer genomför någon av klassikerna varje år.
Men nu uppstår större resurser än någonsin. Inte bara i form av 20 miljoner under en tre-årssatsning utan också via de möjligheter som ICA har kommunikativt.
I dagarna får ca 2,5 miljoner hushåll med ICA-kortet en inbjudan till att delta i ICA-klassikern.
”Det är startskottet på ett mångårigt projekt och bygger i första hand på en digital plattform där deltagarna kan registrera sin fysiska aktivitet och få möjlighet att förbättra sin hälsa samt bli belönade med rabatter och erbjudanden på vägen”, heter det.
Väsentlig skillnad i strategi
ICA har svängt rejält i i sponsringsstrategi. Vad som tidigare massor av arena- och bollsporter, kryddat med ett mångårigt engagemang i Vasaloppet, har nu blivit en allemansfråga inom motion.
ICA-klassikern är en förlängning av koncernens övergripande hälsosatsning ”Var med och må bra” samt har en grund i En Svensk Klassikers egen mission om att göra Sverige och svenskarna friskare. Gemensamt har man ett tydligt mål om att sätta folk i rörelse och inspirera till en sundare livsstil.
- Vi får en fantastiskt möjlighet att påverka miljoner människors livsstilsval. Förhoppningen är att initiativet inte bara aktiverar folk som redan rör på sig mycket utan att vi på allvar även kan få nyfikna nybörjare att komma igång, få in mer motion i sin vardag samt äta en bättre kost, säger Micke Thorén, VD för En Svensk Klassiker
ICA-klassikern består av samma fyra moment som En Svensk Klassiker: 300 kilometer cykling, 3 kilometer simning, 30 kilometer löpning/gång och 90 kilometer längdskidor/stavgång.
Skillnaden är att deltagarna har flera veckor på sig att klara av varje moment och varje moment registreras i en applikation som grundar sig på en teknik och metodik utvecklad av En Svensk Klassiker. Aktiviteten pågår löpande under året och först ut är cyklingsmomentet inför Vätternrundan, därefter följer Vansbrosimningen, Lidingöloppet och Vasaloppet.
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.