BP första och största jämställda klubben

Som första förening i Sverige lanserar Brommapojkarna jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Arbetet är en del av processen som föreningen driver tillsammans med sina sponsorer. Här har BP en imponerande samling framträdande företag, med mycket kända varumärken, som går samman för att BP ska uppnå det unika målet om idrottt på lika villkor för alla. 

Fotbollen förenar killar och tjejer i Brommapojkarna på ett imponerande sätt. Inte nog med en fantastisk talangproduktion och ideliga framgångar för ungdomslagen, Klubben har också lockat storsponsorer som går i bräschen för klubbens lansering som främst i landet inom jämställd sponsring.

 

Stadium, Bauhaus, Serneke, Svenska Spel, Catella, Sats och Office går i spetsen bland sponsorerna.

 Brommapojkarna (BP) har länge arbetat aktivt med jämställdhetsfrågan för att skapa de bästa förutsättningarna för alla spelare inom klubben. Verksamheten har granskats ur ett jämställdhetsperspektiv för att skapa en jämn fördelning av resurser. Möjligheterna att delta i en verksamhet på lika villkor styrs till stor del av tillgångar till resurser, likaså makt och inflytande. Därför är resurser och ekonomi ett viktigt styrmedel för att skapa en mer jämställd verksamhet.

Nu gör klubben gällande att föreningenn är först i Sverige att lansera jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv enligt AA1000AS Assurance Standard.

– Att vi erbjuder våra partners jämställd sponsring och därmed förbättrar förutsättningarna för våra spelare är ett stort delmål som vi är otroligt stolta över att nå., säger Stina Jansson Affärschef BP.

Under 2019 blev BP tillsammans med Stiftelsen FairPay beviljade statsbidrag för ett jämställdhetsprojekt. Målet med projektet var att ta fram en guide för jämställd resursfördelning vilket har hjälp BP att möjliggöra lanseringen av - jämställd sponsring. Resultatet blev ”Praktisk guide för jämställd resursfördelning”, en gratis vägledning för föreningar och näringsliv som vill fördela sina resurser jämställt. 

– Som huvudsponsor till Europas största fotbollsföreningen är vi stolta över BPs målinriktade arbetet i syfte att främja en jämställd idrott. Nu hoppas vi att hela föreningssverige och näringslivet inspireras så att vi tillsammans kan bidra till att vi tillsammans möjliggör idrott för alla på lika villkor, säger Daniel Johansson, Sponsorship Manager Stadium. 

Samarbetet mellan Stadium och BP sträcker sig över 15 år tillbaka i tiden med syfte att årligen inspirera tusentals aktiva inom föreningens verksamheter. Sedan 2019 är Stadium också sponsor av BPs Knatteskola. 2019 genomfördes dessutom det uppmärksammade initiativet ”BrommaGirls” som syftade till att belysa ojämställdheten inom fotbollen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Stopp på miljon-utbetalningar. Matvarujätten Ica har under flera år sponsrat fotbollförbundets projekt “Alla är olika – olika är bra” med stora summor pengar. Men efter SVT:s avslöjanden  har  företaget nu tagit beslutet att stoppa utbetalningarna till dess att den oberoende utredningen visar fakta.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.