BP första och största jämställda klubben

Som första förening i Sverige lanserar Brommapojkarna jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Arbetet är en del av processen som föreningen driver tillsammans med sina sponsorer. Här har BP en imponerande samling framträdande företag, med mycket kända varumärken, som går samman för att BP ska uppnå det unika målet om idrottt på lika villkor för alla. 

Fotbollen förenar killar och tjejer i Brommapojkarna på ett imponerande sätt. Inte nog med en fantastisk talangproduktion och ideliga framgångar för ungdomslagen, Klubben har också lockat storsponsorer som går i bräschen för klubbens lansering som främst i landet inom jämställd sponsring.
Annons

 

Stadium, Bauhaus, Serneke, Svenska Spel, Catella, Sats och Office går i spetsen bland sponsorerna.

 Brommapojkarna (BP) har länge arbetat aktivt med jämställdhetsfrågan för att skapa de bästa förutsättningarna för alla spelare inom klubben. Verksamheten har granskats ur ett jämställdhetsperspektiv för att skapa en jämn fördelning av resurser. Möjligheterna att delta i en verksamhet på lika villkor styrs till stor del av tillgångar till resurser, likaså makt och inflytande. Därför är resurser och ekonomi ett viktigt styrmedel för att skapa en mer jämställd verksamhet.

Nu gör klubben gällande att föreningenn är först i Sverige att lansera jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv enligt AA1000AS Assurance Standard.

– Att vi erbjuder våra partners jämställd sponsring och därmed förbättrar förutsättningarna för våra spelare är ett stort delmål som vi är otroligt stolta över att nå., säger Stina Jansson Affärschef BP.

Under 2019 blev BP tillsammans med Stiftelsen FairPay beviljade statsbidrag för ett jämställdhetsprojekt. Målet med projektet var att ta fram en guide för jämställd resursfördelning vilket har hjälp BP att möjliggöra lanseringen av - jämställd sponsring. Resultatet blev ”Praktisk guide för jämställd resursfördelning”, en gratis vägledning för föreningar och näringsliv som vill fördela sina resurser jämställt. 

– Som huvudsponsor till Europas största fotbollsföreningen är vi stolta över BPs målinriktade arbetet i syfte att främja en jämställd idrott. Nu hoppas vi att hela föreningssverige och näringslivet inspireras så att vi tillsammans kan bidra till att vi tillsammans möjliggör idrott för alla på lika villkor, säger Daniel Johansson, Sponsorship Manager Stadium. 

Samarbetet mellan Stadium och BP sträcker sig över 15 år tillbaka i tiden med syfte att årligen inspirera tusentals aktiva inom föreningens verksamheter. Sedan 2019 är Stadium också sponsor av BPs Knatteskola. 2019 genomfördes dessutom det uppmärksammade initiativet ”BrommaGirls” som syftade till att belysa ojämställdheten inom fotbollen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De står mot varandra. Amerikanska impopulära ägarefamiljen Kroenke och svenske Spotifygrundaren Daniel Ek med stora sympatier hos många tusen fans.

Båda parter vill skapa intrycket att de inte kommer att ge sig.

Efter en tid med tillåtelse om enbart åtta åskådare på publika evenemang låter 500 som en utopi. Men det är fakta och ska vara trovärdigt, för det kommer från högsta vederbörande.

Idrottsminister Amanda Lind sa det i en TT-intervju med Sveriges Radio på fredagsförmiddagen. Regeringens förslag är formulerat: från 17 maj ska 500 åskådare tillåtas, under förutsättning att smittoläget medger..

Idag finns det enbart tio procent kvinnliga ledare i den svenska OS-truppen. Det har SOK beslutat att ändra på.Ett tränarprogram för att matcha fram fler kvinnor är skapat, 20 kvinnor är utvalda. Till sommar-OS i Los Angeles 2028 och vinter-OS 2030 ska andelen kvinnliga tränare vara 35 procent.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

– Vi är glada över att få visa upp nya Champions League för världen, säger Nadine Kessler, damansvarig hos Uefa.

Det kan hon säg nu.hon tar stöd av Uefas beslut att Världens största damturnering kommer att få ett rejält ekonomiskt lyft efter att Uefa presenterat en ny ekonomisk modell på 24 miljoner euro, cirka 243 miljoner kronor.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Säsongen 20/21 har skakat om SHL både sportsligt och inte minst ekonomiskt. Fast kanske inte riktigt så illa som många tror.

-  Pandemin har förstås varit ett hårt slag. Men gjort mindre ont penningmässigt än vad många faktiskt tror, säger Anders Mäki som har en 20-årig bakgrund som sportchef, vd och klubbdirektör i Linköping HC.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.