BP första och största jämställda klubben

Som första förening i Sverige lanserar Brommapojkarna jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Arbetet är en del av processen som föreningen driver tillsammans med sina sponsorer. Här har BP en imponerande samling framträdande företag, med mycket kända varumärken, som går samman för att BP ska uppnå det unika målet om idrottt på lika villkor för alla. 

Fotbollen förenar killar och tjejer i Brommapojkarna på ett imponerande sätt. Inte nog med en fantastisk talangproduktion och ideliga framgångar för ungdomslagen, Klubben har också lockat storsponsorer som går i bräschen för klubbens lansering som främst i landet inom jämställd sponsring.
Annons

 

Stadium, Bauhaus, Serneke, Svenska Spel, Catella, Sats och Office går i spetsen bland sponsorerna.

 Brommapojkarna (BP) har länge arbetat aktivt med jämställdhetsfrågan för att skapa de bästa förutsättningarna för alla spelare inom klubben. Verksamheten har granskats ur ett jämställdhetsperspektiv för att skapa en jämn fördelning av resurser. Möjligheterna att delta i en verksamhet på lika villkor styrs till stor del av tillgångar till resurser, likaså makt och inflytande. Därför är resurser och ekonomi ett viktigt styrmedel för att skapa en mer jämställd verksamhet.

Nu gör klubben gällande att föreningenn är först i Sverige att lansera jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv enligt AA1000AS Assurance Standard.

– Att vi erbjuder våra partners jämställd sponsring och därmed förbättrar förutsättningarna för våra spelare är ett stort delmål som vi är otroligt stolta över att nå., säger Stina Jansson Affärschef BP.

Under 2019 blev BP tillsammans med Stiftelsen FairPay beviljade statsbidrag för ett jämställdhetsprojekt. Målet med projektet var att ta fram en guide för jämställd resursfördelning vilket har hjälp BP att möjliggöra lanseringen av - jämställd sponsring. Resultatet blev ”Praktisk guide för jämställd resursfördelning”, en gratis vägledning för föreningar och näringsliv som vill fördela sina resurser jämställt. 

– Som huvudsponsor till Europas största fotbollsföreningen är vi stolta över BPs målinriktade arbetet i syfte att främja en jämställd idrott. Nu hoppas vi att hela föreningssverige och näringslivet inspireras så att vi tillsammans kan bidra till att vi tillsammans möjliggör idrott för alla på lika villkor, säger Daniel Johansson, Sponsorship Manager Stadium. 

Samarbetet mellan Stadium och BP sträcker sig över 15 år tillbaka i tiden med syfte att årligen inspirera tusentals aktiva inom föreningens verksamheter. Sedan 2019 är Stadium också sponsor av BPs Knatteskola. 2019 genomfördes dessutom det uppmärksammade initiativet ”BrommaGirls” som syftade till att belysa ojämställdheten inom fotbollen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nästan 130 miljoner kronor kommer nu i coronastöd till knappt 2000 föreningar och 31 specialidrottsförbund  

Det är gott nog och skänker tröst för januari och februari, men fortfarande saknas besked från regeringen om mars

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

Trots att Sveriges kvinnliga idrottare gång på gång visar framgångsrika resultat så är forskningen på området kvinnors träning starkt eftersatt i förhållande till hur mycket forskning som bedrivs på mäns idrottande. Och just i dag,på Kvinnodagen, vill SOK förstärka resurserna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Bekräftelsen från IFK Göteborg dröjer, men på onsdagseftermiddagen gick Sportbladet ut med att IFK Göteborg har klart med stjärnspelarna Marcus Berg och Oscar Wendt.

IFK Göteborg ska ha säkrat ytterligare två hemvändare som innebär att laget förstärks avsevärt.