BP första och största jämställda klubben
Som första förening i Sverige lanserar Brommapojkarna jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Arbetet är en del av processen som föreningen driver tillsammans med sina sponsorer. Här har BP en imponerande samling framträdande företag, med mycket kända varumärken, som går samman för att BP ska uppnå det unika målet om idrottt på lika villkor för alla.
Stadium, Bauhaus, Serneke, Svenska Spel, Catella, Sats och Office går i spetsen bland sponsorerna.
Brommapojkarna (BP) har länge arbetat aktivt med jämställdhetsfrågan för att skapa de bästa förutsättningarna för alla spelare inom klubben. Verksamheten har granskats ur ett jämställdhetsperspektiv för att skapa en jämn fördelning av resurser. Möjligheterna att delta i en verksamhet på lika villkor styrs till stor del av tillgångar till resurser, likaså makt och inflytande. Därför är resurser och ekonomi ett viktigt styrmedel för att skapa en mer jämställd verksamhet.
Nu gör klubben gällande att föreningenn är först i Sverige att lansera jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv enligt AA1000AS Assurance Standard.
– Att vi erbjuder våra partners jämställd sponsring och därmed förbättrar förutsättningarna för våra spelare är ett stort delmål som vi är otroligt stolta över att nå., säger Stina Jansson Affärschef BP.
Under 2019 blev BP tillsammans med Stiftelsen FairPay beviljade statsbidrag för ett jämställdhetsprojekt. Målet med projektet var att ta fram en guide för jämställd resursfördelning vilket har hjälp BP att möjliggöra lanseringen av - jämställd sponsring. Resultatet blev ”Praktisk guide för jämställd resursfördelning”, en gratis vägledning för föreningar och näringsliv som vill fördela sina resurser jämställt.
– Som huvudsponsor till Europas största fotbollsföreningen är vi stolta över BPs målinriktade arbetet i syfte att främja en jämställd idrott. Nu hoppas vi att hela föreningssverige och näringslivet inspireras så att vi tillsammans kan bidra till att vi tillsammans möjliggör idrott för alla på lika villkor, säger Daniel Johansson, Sponsorship Manager Stadium.
Samarbetet mellan Stadium och BP sträcker sig över 15 år tillbaka i tiden med syfte att årligen inspirera tusentals aktiva inom föreningens verksamheter. Sedan 2019 är Stadium också sponsor av BPs Knatteskola. 2019 genomfördes dessutom det uppmärksammade initiativet ”BrommaGirls” som syftade till att belysa ojämställdheten inom fotbollen.
Mest lästa just nu
Tillsammans med maken Patrik valde Carolina Klyft att bli en partner i satsningen på en träningscamp och konferensgård i Järvsö.
Det står henne och övriga delägare dyrt. M Camp Järvsö Holding AB är försatt i konkurs – med 33 miljoner i skulder.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
19:e upplagan av Tour de Ski var inte bara en sportslig, utan också en ekonomisk fullträff, för Norges Therese Johaug, 36 år.
Hon fick med sig hem över 1,2 miljoner i prispengar, totalseger i cupen, samt delseger i ytterligare en cup, klättring (jämför bergspriset i Tour de France), samt ersättning från fyra enskilda etapper.
En annan pålitlig idrottsstjärna är Ludvig Åberg som också redovisar plussiffror.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv. Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.
– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar