TV3 tar tillbaka hockey-VM

När tittarsiffror sviktar tar TV3 beslutet att ta tillbaka ishockey-VM från TV6 till TV3. Den kommande turneringen i Slovakien, 29 april - 15 maj, innebär också ett avsked för TV3 som haft en tradition att vara VM-värd i TV.

- Det här sista gången på ett tag som vi visar hockey-VM, så det känns som ett fint sätt att avsluta en lång tradition, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG.

TV3 sände Hockey-VM fram till 2008 då matcherna övergick till lillasystern TV6.

Nu står TV4 berett efter köpet av rättigheterna till VM 2012-2017.

Bakgrunden till beslutet hos TV3 inför den här förändringen är att kanalen under vecka elva nådde en tittarandel på bara 8,6 procent i MTG:s främsta målgrupp 15-49 å. 11,5 var motsvarande siffror under samma vecka för ett år sedan.

Det innebär att TV3 och TV6 har nästan samma tittarsiffror.

Just de två kanaler som nu får dela på VM.

- Hockey-VM kommer att sändas på flera kanaler, inklusive TV3 , säger TV3:s presschef Max Lagerbäck.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.