Mer TV-reklam under matcherna

Kulturdepartementet vill att det ska bli reklam vid direktsänd TV-sport. Så kallade powerbreaks ska gälla i första hand vid matcher i hockey och fotboll om och när en spelare exempelvis ligger skadad.

Förslaget ska göra den svenska radio- och tv-lagen förenlig med ett EU-direktiv. Kulturdepartementet vill följa EU:s så kallade AV-direktiv som reglerar tv-sändningar.

Det bygger på en flexibilitet om att reklamavbrotten ska kunna ske vid exempelvis skador.

- Man får sända reklam under matcher, men då måste inslaget vara mer än en minut. Då vill man kanske inte lägga in reklaminslaget för man är rädd att matchen ska hinna gå igång igen och tittarna ska bli upprörda om de missar spel, säger Jon Dunås, sekreterare på kulturdepartementet, till Sydsvenska Dagbladet.

I dag gäller regeln om att ett reklaminslag ska vara minst en minut. Därför placeras reklamen av TV-bolagen inför matchstart, i pausen och efter slutsignalen så att inte själva speltiden påverkas. I sin tur får det till följd att kommentarerna i exempelvis pausen förkortas allt mera.

- När TV4 nu sänder fotbollsmatcher har det enligt dem kommit in klagomål på att det bara är reklam i pausen mellan halvlekarna. Det har enligt TV4 att göra med att de måste sända en viss mängd reklam för att finansiera inköpet av rättigheterna till matchen och då får de trycka in allting mellan halvlekarna, säger Jon Dunås.

Från januari 2013 är det tänkt att nyordningen ska gälla och bakgrunden är

Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar  Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.