Svensken älskar idrott på TV
I C Mores sportbarometer baserad på en undersökning gjord av Novus framkommer att män i högre utsträckning än kvinnor vill se på sport live på arenan eller hemma själva.
En av fyra av sport-tittare brukar också titta på sport på plats på arenor minst en gång per kvartal, medan en tredjedel av männen gör det.
Populäraste sporterna
Fotboll, ishockey, skidsport och friidrott är de sporter som svenska folket både ser oftast på och är mest intresserade av att titta på i TV.
Undersökningen om våra TV-vanor visar inte på några exceptionella upptäckter.
Männen dominerar och ytterst handlar det om de i åldern 50-79 år.
Vill slippa reklam
TV:n vinner i jämförelse med annat och det är försvinnande få som föredrar surfplatta eller mobil.
Reklam är inte uppskattat. Nästan 60 procent tycker att reklamfria sändningar är en av de viktigaste faktorerna för en bra sportsändning.
Och vI vill helst se fotboll, ishockey, skidsport och friidrott .
Kommentatorn viktig
Den största andelen sport-tittare föredrar att se på sport hemma med familjen, följt av live på arenan och hemma själv.
Fler än hälften av sport-tittarna i Sverige, 54 procent, tittar på sport åtminstone varje vecka på TV eller annan digital enhet. Närmare nio av tio av sport-tittarna ser oftast sport på TV.
Bland kvinnorna är det 91 procent och bland åldersgruppen 50-64 år är det hela 94 procent. I åldersgruppen 18-29 år ser 16 procent oftast på sport via datorn medan 7 procent av Sveriges befolkning väljer dito. Endast 3 procent ser oftast via surfplattan och en procent via mobilen.
De viktigaste faktorerna för en bra sportsändning enligt svenska sporttittare är duktiga kommentatorer under matcherna/evenemanget (70 procent), reklamfritt (59 procent) och bra ljud- och bildkvalitet (53 procent). Män och unga, 18-29 år, som tittar på sport tycker i högre utsträckning att det är viktigt med bra ljud- och bildkvalitet och HD-kvalitet. Omkring en av tre sport-tittare tycker att det är mycket eller ganska viktigt att kunna streama sändningen. Föga överraskande är det särskilt viktigt för unga, 18-29 åringar.
Göteborg dubelt i topp
Av svenska sporttittare följer omkring två tredjedelar någon eller några ligor. SHL och Allsvenskan är de mest populära ligorna som följs av ca en tredjedel av de svenska sporttittarna. Äldre (65-79 år) följer i högre utsträckning svenska ligor medan yngre (18-29 år) är överrepresenterade bland de som följer utländska ligor som La Liga och Bundesliga.
Men hör och häpna, Frölunda HC är det mest populära laget i SHL. IFK Göteborg toppar i Allsvenskan. Och sportintresset är högre i Västsverige jämfört med Stockholm.
C Mores sportbarometer är genomförd av Novus som har tagit reda på vilken sport, vilka lag och ligor svenska folket tittar på och följer.
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.