Svensken älskar idrott på TV
I C Mores sportbarometer baserad på en undersökning gjord av Novus framkommer att män i högre utsträckning än kvinnor vill se på sport live på arenan eller hemma själva.
En av fyra av sport-tittare brukar också titta på sport på plats på arenor minst en gång per kvartal, medan en tredjedel av männen gör det.
Populäraste sporterna
Fotboll, ishockey, skidsport och friidrott är de sporter som svenska folket både ser oftast på och är mest intresserade av att titta på i TV.
Undersökningen om våra TV-vanor visar inte på några exceptionella upptäckter.
Männen dominerar och ytterst handlar det om de i åldern 50-79 år.
Vill slippa reklam
TV:n vinner i jämförelse med annat och det är försvinnande få som föredrar surfplatta eller mobil.
Reklam är inte uppskattat. Nästan 60 procent tycker att reklamfria sändningar är en av de viktigaste faktorerna för en bra sportsändning.
Och vI vill helst se fotboll, ishockey, skidsport och friidrott .
Kommentatorn viktig
Den största andelen sport-tittare föredrar att se på sport hemma med familjen, följt av live på arenan och hemma själv.
Fler än hälften av sport-tittarna i Sverige, 54 procent, tittar på sport åtminstone varje vecka på TV eller annan digital enhet. Närmare nio av tio av sport-tittarna ser oftast sport på TV.
Bland kvinnorna är det 91 procent och bland åldersgruppen 50-64 år är det hela 94 procent. I åldersgruppen 18-29 år ser 16 procent oftast på sport via datorn medan 7 procent av Sveriges befolkning väljer dito. Endast 3 procent ser oftast via surfplattan och en procent via mobilen.
De viktigaste faktorerna för en bra sportsändning enligt svenska sporttittare är duktiga kommentatorer under matcherna/evenemanget (70 procent), reklamfritt (59 procent) och bra ljud- och bildkvalitet (53 procent). Män och unga, 18-29 år, som tittar på sport tycker i högre utsträckning att det är viktigt med bra ljud- och bildkvalitet och HD-kvalitet. Omkring en av tre sport-tittare tycker att det är mycket eller ganska viktigt att kunna streama sändningen. Föga överraskande är det särskilt viktigt för unga, 18-29 åringar.
Göteborg dubelt i topp
Av svenska sporttittare följer omkring två tredjedelar någon eller några ligor. SHL och Allsvenskan är de mest populära ligorna som följs av ca en tredjedel av de svenska sporttittarna. Äldre (65-79 år) följer i högre utsträckning svenska ligor medan yngre (18-29 år) är överrepresenterade bland de som följer utländska ligor som La Liga och Bundesliga.
Men hör och häpna, Frölunda HC är det mest populära laget i SHL. IFK Göteborg toppar i Allsvenskan. Och sportintresset är högre i Västsverige jämfört med Stockholm.
C Mores sportbarometer är genomförd av Novus som har tagit reda på vilken sport, vilka lag och ligor svenska folket tittar på och följer.
Mest lästa just nu
En internationell agenthärva, där huvudmännen har haft kopplingar till AIK, har avslöjats av ett internationellt grävsamarbete, som SVT-programmet Uppdrag Granskning påvisar.
I den så kallade Cypern-läckan hävdas att fotbollsagenturen Universal Twenty Two i hemlighet erhållit 7 miljoner pund, över 100 miljoner, av Chelseas tidigare ägare, ryssen Roman Abramovitj.
Med avund sneglade många andra kommuner mot Värmland och satsningen som de själva skulle vilja ha mod och pengar till att göra.
Kommunfullmäktige i Karlstad beslutade att investera 510 miljoner kronor på en inomhusarena, en utomhusarena, en konstgräsplan och att bygga om Tingvalla isstadion till en inomhusarena. Arebirna stod klara 2022.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk
Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela
överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett
led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Viaplays nya dramaserie Börje – The Journey of a Legend golvade recensenter och tittare i helgen. Premiäravsnittet på söndagen är den mest sedda originalserien på Viaplay i Sverige någonsin. Därutöver bänkade sig runt 400 000 tittare framför TV3 för premiären. Dramaserien i sex delar, med Valter Skarsgård i huvudrollen som Börje Salming, har dessutom hyllats av kritiker.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen