Svensken älskar idrott på TV

TV, surfplattan eller mobilen – nej, framtiden är ännu inte här i den utsträckningen, närmare varannan svensk väljer TV när de ska titta på sport. Och vi älskar det.
TV-sport är en ett av de mest uppskattade inslagen bland svenskar, visar undersökningen. Foto: TT
Annons

 

I C Mores sportbarometer baserad på en undersökning gjord av Novus framkommer att män i högre utsträckning än kvinnor vill se på sport live på arenan eller hemma själva. 

En av fyra av sport-tittare brukar också titta på sport på plats på arenor minst en gång per kvartal, medan en tredjedel av männen gör det.

Populäraste sporterna

Fotboll, ishockey, skidsport och friidrott är de sporter som svenska folket både ser oftast på och är mest intresserade av att titta på i TV.

Undersökningen om våra TV-vanor visar inte på några exceptionella upptäckter.

Männen dominerar och ytterst handlar det om de i åldern 50-79 år. 

Vill slippa reklam

TV:n vinner i jämförelse med annat och det är försvinnande få som föredrar surfplatta eller mobil.

Reklam är inte uppskattat. Nästan 60 procent tycker att reklamfria sändningar är en av de viktigaste faktorerna för en bra sportsändning.

Och vI vill helst se fotboll, ishockey, skidsport och friidrott . 

Kommentatorn viktig

Den största andelen sport-tittare föredrar att se på sport hemma med familjen, följt av live på arenan och hemma själv.

Fler än hälften av sport-tittarna i Sverige, 54 procent, tittar på sport åtminstone varje vecka på TV eller annan digital enhet. Närmare nio av tio av sport-tittarna ser oftast sport på TV. 

Bland kvinnorna är det 91 procent och bland åldersgruppen 50-64 år är det hela 94 procent. I åldersgruppen 18-29 år ser 16 procent oftast på sport via datorn medan 7 procent av Sveriges befolkning väljer dito. Endast 3 procent ser oftast via surfplattan och en procent via mobilen.

De viktigaste faktorerna för en bra sportsändning enligt svenska sporttittare är duktiga kommentatorer under matcherna/evenemanget (70 procent), reklamfritt (59 procent) och bra ljud- och bildkvalitet (53 procent). Män och unga, 18-29 år, som tittar på sport tycker i högre utsträckning att det är viktigt med bra ljud- och bildkvalitet och HD-kvalitet. Omkring en av tre sport-tittare tycker att det är mycket eller ganska viktigt att kunna streama sändningen. Föga överraskande är det särskilt viktigt för unga, 18-29 åringar. 

Göteborg dubelt i topp

Av svenska sporttittare följer omkring två tredjedelar någon eller några ligor. SHL och Allsvenskan är de mest populära ligorna som följs av ca en tredjedel av de svenska sporttittarna. Äldre (65-79 år) följer i högre utsträckning svenska ligor medan yngre (18-29 år) är överrepresenterade bland de som följer utländska ligor som La Liga och Bundesliga.

Men hör och häpna, Frölunda HC är det mest populära laget i SHL. IFK Göteborg toppar i Allsvenskan. Och sportintresset är högre i Västsverige jämfört med Stockholm.

C Mores sportbarometer är genomförd av Novus som har tagit reda på vilken sport, vilka lag och ligor svenska folket tittar på och följer. 

Fakta

Från CMores sportbarometer:

• Intresset för sport är större bland män än kvinnor. Bland Sveriges befolkning uppger närmare 60 procent av männen att de är intresserade av sport medan hälften, det vill säga cirka 30 procent av kvinnorna uppger att de är intresserade av sport.

• Den största andel sport-tittare föredrar att se på sport hemma med familjen, följt av live på arenan och hemma själv. För de kvinnor som tittar på är sport, är sport i högre grad en familjesysselsättning jämfört med män. 

• Kvinnor svarar exempelvis i högre utsträckning att de ser på sport för att familjen gör det och en större andel kvinnor, hela 57 procent, uppger att de helst ser på sport hemma med familjen.

• Män uppger i högre utsträckning att de vill se på sport live på arenan eller hemma själva (40 procent respektive 39 procent).

• En av fyra av sport-tittare brukar titta på sport på plats på arenor minst en gång per kvartal, medan en tredjedel av männen gör det.

• Topp-5-sporter som kvinnor i Sverige är mest intresserad av att titta på är skidsport, ishockey, friidrott, fotboll och hästsport. Topp 5 bland sporter som män i Sverige är mest intresserade av att titta på är fotboll, ishockey, skidsport, friidrott och motorsport.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.