Främste kritikern blir ansvarig

Idrottsgalan gör en annorlunda satsning och startar en podcast där lyssnarna ska få möta många av idrotts-Sveriges stora namn.
Visst känner ni igen er, Idrottsgalan i TV är en klassiker. Nu ska galan vara aktuell under en längre tid - via en egen podcast (se den infällda bilden) med Jan Boklöv som gäst och Marcus Leifby som intervjuare.

 

- I arbetet med Idrottsgalan kommer vi i kontakt med så många fantastiska personer och berättelser som vi tycker förtjänar en bredare publik, framhåller Stephan Rimér, vd på Leroy Media.

Ge djupare intervjuer

- Podden ska spegla den bredd som finns inom svensk idrott och också lyfta fram personerna bakom prestationerna.

Bredden i utbudet ska vara påtaglig. Gäster kan bl a blir OS-guldmedaljören Jenny Rissveds, Jan Boklöv, Sara Sjöström, Peter Forsberg och den gamle trotjänaren Arne Hegerfors. 

Människor som har gästat Idrottsgalan eller rent av blir gäster i framtiden. 

- Via en podcast ska lyssnarna få en förlängd och fördjupad bild av olika personer. 

Rimér betonar att gäster blir allt från dagens och gårdagens idrottshjältar till ledare, makthavare och journalister.

Största kritikern

Idrottsgalans podcast leds av sportjournalisten Marcus Leifby och första avsnittet lanseras 27:e september. Just han... Ingen annan har som Leifby kritiserat galan för dess innehåll och utformning.

- Att det blev just Marcus Leifby som valdes ut för att genomföra intervjuerna kändes självklart, trots att han i Sportbladet många gånger har gett teve-produktionen Idrottsgalan negativ kritik. Vi fastnade för Marcus framförallt på grund av hans nyfikenhet. Han är dessutom väldigt kunnig och har glimten i ögat. Den kombinationen tror vi är ett bra recept för att få till spännande samtal, säger Stephan Rimér. 

För produktionen står content- och digitalbyrån Oh My. 

Boklöv en av drömgästerna

 För oss är det ett drömprojekt. Att sitta i studion och lyssna på ett samtal mellan Marcus och exempelvis Stefan Schwarz är som att få en mysig ryggmassage, konstaterar Christian Albinsson på Oh My som fungerar som redaktör och producent för podcasten som har fått namnet ”Idrottsgalans podcast”. 

Drömgästen, då? Det kanske är självklart att svara Zlatan Ibrahimovic, men Marcus Leifby lyfter snarare fram namn som är lite mer oväntade – och som har en icke berättad berättelse.

– Jag tänker på Jan Boklöv som revolutionerade en hel sport, Ragnar Skanåker som deltog i sju OS eller pionjären Toini Gustafsson Rönnlund. En annan dröm vore att skildra svensk damfotbolls födelse i Öxabäck, konstaterar Marcus. 

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.