De tar över hockey-VM i TV
Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.
Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.
2018–2023 delar Nent Group och SVT på mästerskapet och sänder det i sina linjära kanaler vartannat år.
– Vi har nio raka VM framför oss, varav sju mästerskap helt exklusivt för Nent Group. Det är en unik satsning på världens bästa hockey, säger Per Nunstedt, sportchef Nent Group Sverige.
Under åren 1989-2011 sändes ishockey-VM på TV3.
2018 gjorde turneringen comeback hos Nordic Entertainment Group. Under nuvarande avtal delas rättigheten med SVT, vilket innebär att mästerskapet sänds i sin helhet på Viaplay och NENT Groups linjära tv-kanaler 2020 och 2022, samt på Viaplay 2021 och 2023.
- Det här är en turnering som sitter djupt rotad i den svenska idrottssjälen, och även i vårt hus. När TV3 förvärvade rättigheten 1989 så var det den tidens största TV-kupp som isolerat förändrade dåtidens tv-landskap.
- Då visade vi 23 raka mästerskap, och nu är alltså sammanlagt nio nya VM klara. Det känns fantastiskt!, säger Per Nunstedt.
Förutom ishockey-VM ingår även junior-VM, Euro Hockey Tour och världen bästa hockeyliga National Hockey League (NHL) i NentGroups hockeyutbud samt Kontinental Hockey League (KHL). Dessutom förlängs nuvarande rättigheter för Champions Hockey League (CHL) till att innefatta åren 2024-2028.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar