Här utvecklas klubb-tv med stor framgång

Streamingtjänsten Solidsport, med Telia som delägare, blir allt större på en växande digitala marknaden. Idrottens Affärer har tidigare berättat om företagets rättighetsstrid med Svenska Fotbollförbund, SvFF, men i ”the heart of icehockey”, Örnsköldsvik, är tongångarna av helt annat slag.

”Modo Channel” är Peter Forsbergs moderklubbs satsning på egna TV-rättigheter, som efter en blygsam start utvecklats till ett succékoncept som allt fler elitklubbar sneglar på.

Alla anhängare till Modo kan följa vad som händer i klubben via tv-sändningar från matcher och träningar förutom sllt annart som sker i klubben.

Inför den allsvenska starten i början av oktober har över 1000 Modo-anhängare tecknat abonnemang. Kostnaden 79 kronor i månaden,  på årsbasis cirka en miljon kronor, en  intäkt som fördelas mellan Modo Hockey och Solidsport. Modo Channel erbjuder också sändningar vid enstaka matcher,  pay per wiev.

-Modo Channel är vårt nya sått att kommunicera med alla som stödjer Modo Hockey. Vi var starkt ifrågasatta när vi startade, men vi har varit ihärdiga och i höst har intresset formligen exploderat

"Nu kan de följa laget"

-Möjligen är covid 19, och våra fans svårigheter att följa laget en anledning, säger Frank Eriksson, kommunikationsansvarig i föreningen.

Det vinnande konceptet är att erbjuda 100 procentig information, presentation av nyförvärv, övrig föreningsinfo samt närvaro vid träningar och intervjuer i samband med matcher, före och efter. Däremot inte live-bilder från matcher i HA, rättigheten ägs av C More efter centralt avtal med Hockeyallsvenskan AB.

-Vi sänder allt, förutom matchbilder.  Jag brukar jämföra oss med Netflix, de erbjuder mot en kostnad filmer och serier dygnet runt. Vi erbjuder Modo Hockey, säger Frank Eriksson.

Ett konto hos Solidsport, en internetuppkoppling och samt en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning. Modo Channel är fortfarande under stark utveckling, i höst kommer guldkorn från Modo:s arkiv att delas på nätet, räkna med nostalgi – och jubelbilder från de två SM-gulden  1979 och 2007. 

Inte utan anledning är Ö-vik ”the heart of icehockey”, få föreningar, om ens någon har ett sådant stjärnspäckat arkiv mot Modo Channel förfogar över.

Johan Lundqvist, grundare och huvudägare till Solidsport, hyllar den nya kanalen.

- Digitala pionjärer

-De är digitala pionjärer, och har med tålamod och ihärdighet visat vad den nya tekniken erbjuder. Allt fler föreningar kontaktar oss och vill diskutera ett samarbete, med Modo Channel som förebild, säger Johan Lundqvist.

Inom fotbollen har Malmö FF, IFK Norrköping och Östersund lanserat liknande satsningar, flera innebandyklubbar är med på samma ”tåg”.  Flera hockeyallsvenska lag, som Almtuna, Vita Hästen och AIK Hockey är också i gång med egna sändningar. Bland SHL-lagen är intresset inte lika hett.

-Jag är övertygad om att det här är framtiden för alla elitklubbar. Det finns så många fördelar med att ha full kontroll över all kommunikation, inklusive TV-rättigheter, och samtidigt stärka banden till  supporters och sponsorer, betonar Frank Eriksson.

Solidsports affärsmodell  bygger på lika principen. Alla intäkter delas 50-50, och hittills har 40 miljoner passerat Solidsports plattform och slussats vidare till föreningsliivet.

-Det har hela tiden varit min drivkraft, att säkra intäkter till idrottsrörelsen. Extra viktigt nu i corona-tider, avslutar Johan Lundqvist.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Djurgårds-spelaren Peter Hollands besinningslösa attack på Luleå-backen Fredrik Styrman i torsdagens SHL omgång fortsätter att väcka heta känslor i hockey-Sverige. 

-Hade händelsen ägt rum på allmän plats hade åklagare kunnat väcka åtal för grov misshandel, säger Mikael Johansson som var på matchen med sin dotter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.