Här utvecklas klubb-tv med stor framgång

Streamingtjänsten Solidsport, med Telia som delägare, blir allt större på en växande digitala marknaden. Idrottens Affärer har tidigare berättat om företagets rättighetsstrid med Svenska Fotbollförbund, SvFF, men i ”the heart of icehockey”, Örnsköldsvik, är tongångarna av helt annat slag.

”Modo Channel” är Peter Forsbergs moderklubbs satsning på egna TV-rättigheter, som efter en blygsam start utvecklats till ett succékoncept som allt fler elitklubbar sneglar på.

Alla anhängare till Modo kan följa vad som händer i klubben via tv-sändningar från matcher och träningar förutom sllt annart som sker i klubben.

Inför den allsvenska starten i början av oktober har över 1000 Modo-anhängare tecknat abonnemang. Kostnaden 79 kronor i månaden,  på årsbasis cirka en miljon kronor, en  intäkt som fördelas mellan Modo Hockey och Solidsport. Modo Channel erbjuder också sändningar vid enstaka matcher,  pay per wiev.

-Modo Channel är vårt nya sått att kommunicera med alla som stödjer Modo Hockey. Vi var starkt ifrågasatta när vi startade, men vi har varit ihärdiga och i höst har intresset formligen exploderat

"Nu kan de följa laget"

-Möjligen är covid 19, och våra fans svårigheter att följa laget en anledning, säger Frank Eriksson, kommunikationsansvarig i föreningen.

Det vinnande konceptet är att erbjuda 100 procentig information, presentation av nyförvärv, övrig föreningsinfo samt närvaro vid träningar och intervjuer i samband med matcher, före och efter. Däremot inte live-bilder från matcher i HA, rättigheten ägs av C More efter centralt avtal med Hockeyallsvenskan AB.

-Vi sänder allt, förutom matchbilder.  Jag brukar jämföra oss med Netflix, de erbjuder mot en kostnad filmer och serier dygnet runt. Vi erbjuder Modo Hockey, säger Frank Eriksson.

Ett konto hos Solidsport, en internetuppkoppling och samt en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning. Modo Channel är fortfarande under stark utveckling, i höst kommer guldkorn från Modo:s arkiv att delas på nätet, räkna med nostalgi – och jubelbilder från de två SM-gulden  1979 och 2007. 

Inte utan anledning är Ö-vik ”the heart of icehockey”, få föreningar, om ens någon har ett sådant stjärnspäckat arkiv mot Modo Channel förfogar över.

Johan Lundqvist, grundare och huvudägare till Solidsport, hyllar den nya kanalen.

- Digitala pionjärer

-De är digitala pionjärer, och har med tålamod och ihärdighet visat vad den nya tekniken erbjuder. Allt fler föreningar kontaktar oss och vill diskutera ett samarbete, med Modo Channel som förebild, säger Johan Lundqvist.

Inom fotbollen har Malmö FF, IFK Norrköping och Östersund lanserat liknande satsningar, flera innebandyklubbar är med på samma ”tåg”.  Flera hockeyallsvenska lag, som Almtuna, Vita Hästen och AIK Hockey är också i gång med egna sändningar. Bland SHL-lagen är intresset inte lika hett.

-Jag är övertygad om att det här är framtiden för alla elitklubbar. Det finns så många fördelar med att ha full kontroll över all kommunikation, inklusive TV-rättigheter, och samtidigt stärka banden till  supporters och sponsorer, betonar Frank Eriksson.

Solidsports affärsmodell  bygger på lika principen. Alla intäkter delas 50-50, och hittills har 40 miljoner passerat Solidsports plattform och slussats vidare till föreningsliivet.

-Det har hela tiden varit min drivkraft, att säkra intäkter till idrottsrörelsen. Extra viktigt nu i corona-tider, avslutar Johan Lundqvist.

Kjell Nilsson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Fotbollförbundets nyvalde ordförande, Urban Åström, fick vidkännas ett svårt nederlag vid helgens RF-stämma i Göteborg  Med röstsiffrorna 131-58 föll fotbollens, och Riksidrottsstyrelsens förslag för en höjning av det så kallade ”taket” från nuvarande 10,0  till 12,0 procent.

Striden handlar om hur det statliga anslaget, cirka 1.8 miljarder kronor ska fördelas inom idrottens medlemsförbund. 

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

En dags biljett kostade 300 kr, två dagars entré minst 500 kr.

Åskådarna trängdes i varenda backe, utförslöpa, ja överallt under tävlingsdagarna.

Ändå tvingas nu de ansvariga medge att skid-VM drabbas av minst 1 miljon kronor i förlust, men det finns farhågor om mera.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.