Här utvecklas klubb-tv med stor framgång

Streamingtjänsten Solidsport, med Telia som delägare, blir allt större på en växande digitala marknaden. Idrottens Affärer har tidigare berättat om företagets rättighetsstrid med Svenska Fotbollförbund, SvFF, men i ”the heart of icehockey”, Örnsköldsvik, är tongångarna av helt annat slag.

”Modo Channel” är Peter Forsbergs moderklubbs satsning på egna TV-rättigheter, som efter en blygsam start utvecklats till ett succékoncept som allt fler elitklubbar sneglar på.

Alla anhängare till Modo kan följa vad som händer i klubben via tv-sändningar från matcher och träningar förutom sllt annart som sker i klubben.

Inför den allsvenska starten i början av oktober har över 1000 Modo-anhängare tecknat abonnemang. Kostnaden 79 kronor i månaden,  på årsbasis cirka en miljon kronor, en  intäkt som fördelas mellan Modo Hockey och Solidsport. Modo Channel erbjuder också sändningar vid enstaka matcher,  pay per wiev.

-Modo Channel är vårt nya sått att kommunicera med alla som stödjer Modo Hockey. Vi var starkt ifrågasatta när vi startade, men vi har varit ihärdiga och i höst har intresset formligen exploderat

"Nu kan de följa laget"

-Möjligen är covid 19, och våra fans svårigheter att följa laget en anledning, säger Frank Eriksson, kommunikationsansvarig i föreningen.

Det vinnande konceptet är att erbjuda 100 procentig information, presentation av nyförvärv, övrig föreningsinfo samt närvaro vid träningar och intervjuer i samband med matcher, före och efter. Däremot inte live-bilder från matcher i HA, rättigheten ägs av C More efter centralt avtal med Hockeyallsvenskan AB.

-Vi sänder allt, förutom matchbilder.  Jag brukar jämföra oss med Netflix, de erbjuder mot en kostnad filmer och serier dygnet runt. Vi erbjuder Modo Hockey, säger Frank Eriksson.

Ett konto hos Solidsport, en internetuppkoppling och samt en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning. Modo Channel är fortfarande under stark utveckling, i höst kommer guldkorn från Modo:s arkiv att delas på nätet, räkna med nostalgi – och jubelbilder från de två SM-gulden  1979 och 2007. 

Inte utan anledning är Ö-vik ”the heart of icehockey”, få föreningar, om ens någon har ett sådant stjärnspäckat arkiv mot Modo Channel förfogar över.

Johan Lundqvist, grundare och huvudägare till Solidsport, hyllar den nya kanalen.

- Digitala pionjärer

-De är digitala pionjärer, och har med tålamod och ihärdighet visat vad den nya tekniken erbjuder. Allt fler föreningar kontaktar oss och vill diskutera ett samarbete, med Modo Channel som förebild, säger Johan Lundqvist.

Inom fotbollen har Malmö FF, IFK Norrköping och Östersund lanserat liknande satsningar, flera innebandyklubbar är med på samma ”tåg”.  Flera hockeyallsvenska lag, som Almtuna, Vita Hästen och AIK Hockey är också i gång med egna sändningar. Bland SHL-lagen är intresset inte lika hett.

-Jag är övertygad om att det här är framtiden för alla elitklubbar. Det finns så många fördelar med att ha full kontroll över all kommunikation, inklusive TV-rättigheter, och samtidigt stärka banden till  supporters och sponsorer, betonar Frank Eriksson.

Solidsports affärsmodell  bygger på lika principen. Alla intäkter delas 50-50, och hittills har 40 miljoner passerat Solidsports plattform och slussats vidare till föreningsliivet.

-Det har hela tiden varit min drivkraft, att säkra intäkter till idrottsrörelsen. Extra viktigt nu i corona-tider, avslutar Johan Lundqvist.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Intresset för en aktiv semester på hemmaplan har hållit i sig  på SkiStars destinationer. Säsongen fortsätter hos fjällturismbolaget under sensommaren och hösten med evenemang och a, men dessutom dessutom investeras i fler nyheter redan till nästa sommar. De som frontar för en total satsning på totalt 622 miljonerär en rad idrottskändisar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IKEA säljer möbler till svenskar i allmänhet. Ja, till några andra också, för den delen.Men som sponsor till Sveriges största folkrörelse har koncernen aldrig gjort sig ett namn. 

Men plötslgt händer det!

IKEA:s Varuhus i Uppsala  hade öppet som vanligt. Men det fanns en markant skillnad. 1 400 orienterare rusade omkring i jakten på skärmar i nya påhittet ”O-Ringen Indoor”.

Dörrarna öppnades och orienterarna släpptes in!

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

En dag innan fotboll-EM startar har SVT fått klartecken. Expert-team under de kommande matcherna blir förre fotbollsdomaren Jonas Eriksson och  Tony Gustavsson, tidigare tränare. Men inte nog med det. De backas upp av SVT Sports Daniel Nannskog och tidigare landslagsspelarna Nilla Fischer, och Lisa Dahlkvist. Det ska uppenbarligen aldrig få bli tyst…

ishockeyspelare och nu senast bandyspelaren Simon Jansson.

De fullföljer kontrakt med ryska klubbar och i samtliga fall blir de avstängda från landslagsspel. De kände till premisserna, men valde pengarna i stället.