ATG förför med kärleksfilm
Den 17 januari är det premiär för de nya reklamfilmerna. ATG:s nya reklamkampanj bygger på frågan ”Har du känsla för hästar? Kärleken till djuret som ändå har huvudrollen i både sporten och filmen påvisas starkt.
Takiri i huvudrollen
Under fem dagar på en strand nära Sevilla i södra Spanien pågick inspelningen med de främsta filmhästarna i Europa och som har medverkat i flera Hollywoodproduktioner.
Hästen Takiri har huvudrollen och en man, vars namn saknas, visar hur han älskar sin häst.
Den tredje huvudrollen har Shirley Bassey som är sångerska i ATG:s samtliga filmer. Det är nämligen hon som sjunger "Where do I begin?" - temat ur filmen "Love Story" (med Ryan O'Neal och Ali MacGraw i huvudrollerna) som Francis Lai skrev 1970.
Miljonkostnader
Man törs inte ens gissa vad den här reklamfilmen kan kosta. Men det måste vara något i hästväg…
Under fyra år har ATG marknadsfört V75 under konceptet "För att hästar ger allt". Varje år med ett undertema som drivit reklamkampanjerna. I år är detta tema: "Har du känsla för hästar?". ATG:s reklam 2011 kretsar runt människors känslor för djuren och känsla för spelet.
ATG:s reklamchef Leif Öhlund utvecklar profileringen:
- Gemensamt för alla som ägnar sig åt hästar och hästsport i någon form och värnar om dess fortlevnad, är kärleken till hästen. Vi vill se en långsiktig och livskraftig utveckling av hästnäringen i Sverige.
Vill få spelare
Målgruppen bör helst känna något liknande.
- Genom att söka engagera och involvera denna grupp ännu mer, både känslomässigt och med ökad kunskap, syftar kampanjen till att bredda antalet spelare.
Den längsta filmen är på 80 sekunder och handlar om en vänskap som överlever allt. En man hittar en häst, de blir vänner, delar motgångar och så småningom även triumf.
Svensk byrå producerar
Ur den här filmen utvecklas sedan ett 15-tal olika små historier och nya filmer. Där allt bygger på känsla och kärlek.
- Filmerna i sig är vackra och känsloladdade. De lyfter ytterligare med Shirley Basseys magiska röst.
- Bara att gratulera vår samarbetspartner, reklambyrån Åkestam Holst, till en fulländad produkt, avslutar Leif Öhlund.
Här kan du själv följa produktionen och även se en av de klara filmerna.
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.