ATG förför med kärleksfilm

Du fyller i din V75-kupong, du kanske är gäst på en travbana ibland eller du tittar bara på hästar på TV. Nu visar ATG hur allt vore en omöjlighet utan kärleken till hästen. En mycket emotionell reklamfilm är skapad.

Den 17 januari är det premiär för de nya reklamfilmerna. ATG:s nya reklamkampanj bygger på frågan ”Har du känsla för hästar? Kärleken till djuret som ändå har huvudrollen i både sporten och filmen påvisas starkt.

Takiri i huvudrollen

Under fem dagar på en strand nära Sevilla i södra Spanien pågick inspelningen med de främsta filmhästarna i Europa och som har medverkat i flera Hollywoodproduktioner.

Hästen Takiri har huvudrollen och en man, vars namn saknas, visar hur han älskar sin häst.

Den tredje huvudrollen har Shirley Bassey som är sångerska i ATG:s samtliga filmer. Det är nämligen hon som sjunger "Where do I begin?" - temat ur filmen "Love Story" (med Ryan O'Neal och Ali MacGraw i huvudrollerna) som Francis Lai skrev 1970.

Miljonkostnader

Man törs inte ens gissa vad den här reklamfilmen kan kosta. Men det måste vara något i hästväg…

Under fyra år har ATG marknadsfört V75 under konceptet "För att hästar ger allt". Varje år med ett undertema som drivit reklamkampanjerna. I år är detta tema: "Har du känsla för hästar?". ATG:s reklam 2011 kretsar runt människors känslor för djuren och känsla för spelet.

ATG:s reklamchef Leif Öhlund utvecklar profileringen:

- Gemensamt för alla som ägnar sig åt hästar och hästsport i någon form och värnar om dess fortlevnad, är kärleken till hästen. Vi vill se en långsiktig och livskraftig utveckling av hästnäringen i Sverige.

Vill få spelare

Målgruppen bör helst känna något liknande.

- Genom att söka engagera och involvera denna grupp ännu mer, både känslomässigt och med ökad kunskap, syftar kampanjen till att bredda antalet spelare.

Den längsta filmen är på 80 sekunder och handlar om en vänskap som överlever allt. En man hittar en häst, de blir vänner, delar motgångar och så småningom även triumf.

Svensk byrå producerar

Ur den här filmen utvecklas sedan ett 15-tal olika små historier och nya filmer. Där allt bygger på känsla och kärlek.

- Filmerna i sig är vackra och känsloladdade. De lyfter ytterligare med Shirley Basseys magiska röst.

- Bara att gratulera vår samarbetspartner, reklambyrån Åkestam Holst, till en fulländad produkt, avslutar Leif Öhlund.

Här kan du själv följa produktionen och även se en av de klara filmerna.

Elithockey: Ishockeyns mästarlag, koncernen Färjestad,  med den ideella föreningen, fastighetsbolag och eventbolag närmar sig 200-miljoner strecket i omsättning, eller för att vara exakt 190 577 miljoner kronor.

 Samtidigt växer det egna kapitalet till 130 miljoner från 114 miljoner föregående säsong. Årets resultat var succékantat, 10:e SM-guldet och plus 12 miljoner.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.