Fansen i annorlunda reklamsatsning

Idén kom från Spanien och nu blir IFK Norrköping först bland de svenska elitklubbarna. Supportrarna ska få plats på de allsvenska spelarnas tröjor. Ja, med små foton som tillsammans utgör numret på ryggen.
Först ut att få fansens ansikten på ryggen är Martin Smedberg Dalence, och när hans tröjnummer är fyllt får fansen rösta via Facebook på vilken spelare som står på tur.


IFK Norrköping arbetar vidare med att öka engagemanget hos fansen och låter nu alltså supportrarna få möjlighet att synas med bild i favoritlagets tröjnummer.

Ska vara folkets lag

Sedan två år arbetar klubben tillsammans med Jerhammar & Co Reklambyrå med visionen ”Folkets lag”. Nu tar man ytterligare ett steg i förverkligandet av den visionen.

- IFK Norrköping är folkets lag – på riktigt. Och nu fårfansen chansen att synas på idolen i favoritlaget. Folkligare än så blir det väl inte? Kampanjen Folkets lag är resultatet av IFKs målsättning att öka spelarnas popularitet ute hos folket, säger Krister Eriksson, klubbdirektör för IFK Norrköping.

- Vi vill förbättra upplevelsen på Nya Parken och öka engagemanget hos vår publik

249 kr för en bild

Först till kvarn gäller när kampanjen drar igång vecka 3 i såväl sociala som tryckta medier. Totalt kommer det att finnas cirka 700 bildplatser på tröjorna i startelvan.

Köper platsen gör fansen via en nyutvecklad Facebook-app med betalfunktion och det kostar 249 kronor att få en bild.

- Tanken är att sälja bildplatser på en tröja i taget. Vi börjar med Martin Smedberg Dalence vecka 3, och när Martins tröjnummer är fyllt så är det fansen som via Facebook avgör vilken spelare som står på tur.

- På så vis involverar vi fansen via sociala medier och får igång en nätsnackis bland supportrarna där IFK:s varumärke står i centrum. Dessutom gör vi det på en prisnivå där alla har råd att delta, förklarar Magnus Hollwin, vd på Jerhammar & Co Reklambyrå.

IFK kan redovisa nära 25 procent fler sålda säsongskort jämfört med i fjol och siktet är inställt på 4000 sålda innan premiären. 

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.