Fansen i annorlunda reklamsatsning

Idén kom från Spanien och nu blir IFK Norrköping först bland de svenska elitklubbarna. Supportrarna ska få plats på de allsvenska spelarnas tröjor. Ja, med små foton som tillsammans utgör numret på ryggen.
Först ut att få fansens ansikten på ryggen är Martin Smedberg Dalence, och när hans tröjnummer är fyllt får fansen rösta via Facebook på vilken spelare som står på tur.


IFK Norrköping arbetar vidare med att öka engagemanget hos fansen och låter nu alltså supportrarna få möjlighet att synas med bild i favoritlagets tröjnummer.

Ska vara folkets lag

Sedan två år arbetar klubben tillsammans med Jerhammar & Co Reklambyrå med visionen ”Folkets lag”. Nu tar man ytterligare ett steg i förverkligandet av den visionen.

- IFK Norrköping är folkets lag – på riktigt. Och nu fårfansen chansen att synas på idolen i favoritlaget. Folkligare än så blir det väl inte? Kampanjen Folkets lag är resultatet av IFKs målsättning att öka spelarnas popularitet ute hos folket, säger Krister Eriksson, klubbdirektör för IFK Norrköping.

- Vi vill förbättra upplevelsen på Nya Parken och öka engagemanget hos vår publik

249 kr för en bild

Först till kvarn gäller när kampanjen drar igång vecka 3 i såväl sociala som tryckta medier. Totalt kommer det att finnas cirka 700 bildplatser på tröjorna i startelvan.

Köper platsen gör fansen via en nyutvecklad Facebook-app med betalfunktion och det kostar 249 kronor att få en bild.

- Tanken är att sälja bildplatser på en tröja i taget. Vi börjar med Martin Smedberg Dalence vecka 3, och när Martins tröjnummer är fyllt så är det fansen som via Facebook avgör vilken spelare som står på tur.

- På så vis involverar vi fansen via sociala medier och får igång en nätsnackis bland supportrarna där IFK:s varumärke står i centrum. Dessutom gör vi det på en prisnivå där alla har råd att delta, förklarar Magnus Hollwin, vd på Jerhammar & Co Reklambyrå.

IFK kan redovisa nära 25 procent fler sålda säsongskort jämfört med i fjol och siktet är inställt på 4000 sålda innan premiären. 

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Den nya ishallen på Mälarhöjdens idrottsplats invigs nästa vecka. Dert är ett efterlängtat tillskott för åtskilliga, konståkare, ishockeyfantaster och allmänhet. Den moderna anläggningen har 150 ståplatser för publik, solceller på taket, fri takhöjd på sex meter, yta för off ice-träning och ett föreningscafé. 

Vinnaren tar hem en check på cirka 255 miljoner kronor (25 miljoner dollar).

Spelarna på PGA-tourens finaltävling Atlanta i Georgia börjar bli lite trötta på allt snack runt pengarna, även om ingen kan förneka att en kvarts miljard vore välkommen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den tolfte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Malin Svensson från Bjärnum vann 100 000 kronor. Farstorps GoIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även dem med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

Nu är vi långt från Tipsextra...  Premier Legaue i TV serveras  vid tio supersöndagar med  välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.

– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.

Landslagsbacken Hanna Glas är lycklig – hon byter klubb från Kansas City till Seattle.

Samtidigt påvisar en rapport om transfermarknaden från  Fifa att det är på damsidan inom fotbollen som rekorden slås rejält när detgäller spelarköp, enligt TT.

Fast  mest noterbart är Kylian Mbappe övergång från Paris Saint-Germain till Real Madrid. han stod utan kontrakt och  därför fick han själv gigantiska 703 miljoner.