Nya miljonkontrakt för ISP

ISP Sport & Marketing växer inom arenareklam och nu presenteras två stora kontrakt. Det handlar om miljonpaket och uppdrag för Svenska Fotbollsförbundet och Svenska Handbollsförbundet.
Andreas Ottermark leder ISP som nu har erövrat nya nya uppdrag. Närmast det avgörande VM-kvalet mot Portugal.


Andreas Ottermark är vd sedan två ett halvt år och har tagit över Sven Ivarssons livsverk.

Nu gläds han med sina fem medarbetare över två stora överenskommelser.

"Två verkliga pärlor"

Tillsammans med en internationell partner Sportfive, har ISP klart med arenareklamen till matchen Portugal-Sverige den 15 november.

Dessutom har Andreas Ottermark tagit i hand med handbollsförbundets generalmanager, Stefan Lövgren , om ett tre-årigt avtal. ISP får exklusiv rätt att sälja arenaexponering i samband med dam- och herrlandslagens samtliga matcher.

Det är attraktiva reklamrättigheter och ISP förstärker positionen som landets kanske främsta aktör på området.

- Två verkliga pärlor, helt enkelt, och vi är mycket stolta över förtroendet från förbunden, säger Andreas Ottermark.

6 miljoner årligen

ISP har haft ett nära förhållande med fotbollen i flera år. Handbollen har varit på tal, men nu blev det också ett kontrakt och det handlar om stora pengar.

- Sporten är stor och det visar inte minst tittarsiffrorna från TV. Här finns det stora möjligheter, säger Andreas Ottermark.

Stefan Lövgren uppskattar den potentiella försäljningsvolymen till 6 miljoner kronor årligen.

- Vi har tagit ytterligare kliv framåt. Bara under det senaste året har vi fått jobb vid skid-SM, bandy-VM och bandyns SM-final på Friends Arena samt friidrott.

- Vid Finnkampen hade vi ledskärmar på innerplan och det var första gången som det förekom inom friidrotten. Företag kunde köpa ett antal lopp i kombination med fast skylt. Det blev ett lyckat koncept.

Nya marknader

Han ser också nya marknader. En sådan möjlighet öppnade sig när ISP fick sälja reklamen vid fotbollslandskampen Sverige-Norge.

- Det fanns ett stort intresse både från Norge och Sverige. Företag ville marknadsföra sig i det andra landet så därför sneglar vi nu mot den norska marknaden.

Arenaexponering vid TV-sända evenemang växer och ISP har stor fördel av ett genuint förtroende bland många företag.

- Vi jobbar utan mellanhänder och det innebär att vi också blir ett bollplank, företagen vill testa olika förslag med oss och höra vad vi tycker om olika erbjudanden.

Sven med i bakgrunden

Ständigt pågår en jakt på nya idéer och koncept för att attrahera sponsorer.

- Vi kan ju inte sälja på samma sätt hela tiden, vi måste ju skapa nya paketeringar.

2013 blir ett framgångsrikt år för ISP, där företagets grundare Sven Ivarsson finns med i bakgrunden.

- Vi vill behålla det Sven har byggt och helst växa, förstås. Han har ju ett fantastiskt kontaktnät och gillar att ibland vara med ute på fältet.

Andreas Ottermark kom till ISP från Gamla Ullevi AB för två och ett halvt år sedan. Ottermarks och Mats Ryhedes bolag fick då möjlighet att köpa in sig till 50 procent och vid årsskiftet övertog  de återstående 50 procent.

Thomas Ejderhov

christian (inte verifierad)

lör, 2013-11-02 00:37

1. Grattis ISP, till åter ett

Grattis ISP, till åter ett starkt jobb, känns kul att se hur sven livsverk fortsätter att utvecklas

Elithockey: Ishockeyns mästarlag, koncernen Färjestad,  med den ideella föreningen, fastighetsbolag och eventbolag närmar sig 200-miljoner strecket i omsättning, eller för att vara exakt 190 577 miljoner kronor.

 Samtidigt växer det egna kapitalet till 130 miljoner från 114 miljoner föregående säsong. Årets resultat var succékantat, 10:e SM-guldet och plus 12 miljoner.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.