Nya miljonkontrakt för ISP

ISP Sport & Marketing växer inom arenareklam och nu presenteras två stora kontrakt. Det handlar om miljonpaket och uppdrag för Svenska Fotbollsförbundet och Svenska Handbollsförbundet.
Andreas Ottermark leder ISP som nu har erövrat nya nya uppdrag. Närmast det avgörande VM-kvalet mot Portugal.


Andreas Ottermark är vd sedan två ett halvt år och har tagit över Sven Ivarssons livsverk.

Nu gläds han med sina fem medarbetare över två stora överenskommelser.

"Två verkliga pärlor"

Tillsammans med en internationell partner Sportfive, har ISP klart med arenareklamen till matchen Portugal-Sverige den 15 november.

Dessutom har Andreas Ottermark tagit i hand med handbollsförbundets generalmanager, Stefan Lövgren , om ett tre-årigt avtal. ISP får exklusiv rätt att sälja arenaexponering i samband med dam- och herrlandslagens samtliga matcher.

Det är attraktiva reklamrättigheter och ISP förstärker positionen som landets kanske främsta aktör på området.

- Två verkliga pärlor, helt enkelt, och vi är mycket stolta över förtroendet från förbunden, säger Andreas Ottermark.

6 miljoner årligen

ISP har haft ett nära förhållande med fotbollen i flera år. Handbollen har varit på tal, men nu blev det också ett kontrakt och det handlar om stora pengar.

- Sporten är stor och det visar inte minst tittarsiffrorna från TV. Här finns det stora möjligheter, säger Andreas Ottermark.

Stefan Lövgren uppskattar den potentiella försäljningsvolymen till 6 miljoner kronor årligen.

- Vi har tagit ytterligare kliv framåt. Bara under det senaste året har vi fått jobb vid skid-SM, bandy-VM och bandyns SM-final på Friends Arena samt friidrott.

- Vid Finnkampen hade vi ledskärmar på innerplan och det var första gången som det förekom inom friidrotten. Företag kunde köpa ett antal lopp i kombination med fast skylt. Det blev ett lyckat koncept.

Nya marknader

Han ser också nya marknader. En sådan möjlighet öppnade sig när ISP fick sälja reklamen vid fotbollslandskampen Sverige-Norge.

- Det fanns ett stort intresse både från Norge och Sverige. Företag ville marknadsföra sig i det andra landet så därför sneglar vi nu mot den norska marknaden.

Arenaexponering vid TV-sända evenemang växer och ISP har stor fördel av ett genuint förtroende bland många företag.

- Vi jobbar utan mellanhänder och det innebär att vi också blir ett bollplank, företagen vill testa olika förslag med oss och höra vad vi tycker om olika erbjudanden.

Sven med i bakgrunden

Ständigt pågår en jakt på nya idéer och koncept för att attrahera sponsorer.

- Vi kan ju inte sälja på samma sätt hela tiden, vi måste ju skapa nya paketeringar.

2013 blir ett framgångsrikt år för ISP, där företagets grundare Sven Ivarsson finns med i bakgrunden.

- Vi vill behålla det Sven har byggt och helst växa, förstås. Han har ju ett fantastiskt kontaktnät och gillar att ibland vara med ute på fältet.

Andreas Ottermark kom till ISP från Gamla Ullevi AB för två och ett halvt år sedan. Ottermarks och Mats Ryhedes bolag fick då möjlighet att köpa in sig till 50 procent och vid årsskiftet övertog  de återstående 50 procent.

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

christian (inte verifierad)

lör, 2013-11-02 00:37

1. Grattis ISP, till åter ett

Grattis ISP, till åter ett starkt jobb, känns kul att se hur sven livsverk fortsätter att utvecklas

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.