Svensk innebandy på export

Nu ska svensk innebandy gå på export - till Asien! Tack vare en världsmästare – och ett antal företag.
En vanlig syn, Jonathan Kronstrand, t v, i matchvinnarrollen, här tilsammans med Martin Olofsson edfter ett möte med Danmark Foto: Fredrik Solstad, TT
Annons

 

Det är inte Svenska Innebandyförbundet som ligger bakom, utan en trefaldig världsmästare som skapar resultat genom att bygga självkänsla och gruppkänsla.

Sovjets ishockeylandslag, The Big Red Machine, hade på 80-talet sin superkedja i form av The Green Line: Igor Larionov, Vladimir Krutov och Sergej Makarov. 

SM-guld och Europacup-guld

Haninge IBK hade sin motsvarighet i GÖK-kedjan, efter initialerna i trions efternamn: Johannes Gustafsson, Michael Östlund och Jonathan Kronstrand.

Trion tog klubben till tre SM-guld 1999, 2000 och 2001, samt Europacup-guld 2002 och 2003.

Den sistnämnde, Jonathan Kronstrand, startade Svenska Innebandyakademin med konceptet Key Floorball, i slutet av karriären, 2006. Tanken var att lära ut nycklarna till hur unga spelare når hela vägen till världstoppen, liksom Kronstrand som även hann med tre VM-guld tillsammans med kedjekamraterna 1998, 2000 och 2002. 

Jobbar med självkänslan

Från 30 deltagare första året har Svenska Innebandyakademin vuxit till 3 000 utbildade ungdomar per år. Utbildningen fokuserar på tre delar:

- Mental träning inklusive Drömtåget, att bygga bade självkänsla och gruppkänsla.

- Fysträning inklusive näringslära.

- Teknikträning.

Intresset för verksamheten växer även i utlandet. 

- Vi har spelare från Danmark, Norge och Finland – och Singapore! 

Skolorna nyckeln 

Det var i och med intresset från Singapore som tanken om att exportera svenskt innebandykunnande till Asien föddes. Målet är att etablera Key Floorball-konceptet i Asien med start i Singapore. 

Svenska Innebandyakademins mest meriterade tränare ska skickas iväg för att öppna dörren till en gigantisk marknad, både vad gäller utbildning och utrustning. 

- Skolorna är nyckeln för att vi ska lyckas etablera innebandyn i Asien. Strategin att komma in som en del i idrottsundervisningen, säger Jonathan Kronstrand som ser det hela som något mycket större än en kommersiell satsning:

Förhandlar med företag

- Vi ligger i förhandlingar med ett antal svenska företag för att finansiera satsningen. Jag är optimistisk, det är en enorm marknad som väntar.

- Det här är ett missionsprojekt. Vi sprider innebandyn i Asien och ger fler nationer chansen att vara med och konkurrera i framtida mästerskap. Då blir bland annat VM ännu roligare. Därmed är den här satsningen bra för innebandyn i hela världen.

Ett utförligare reportage om Jonathan Kronstrand och hans historia kommer inom kort här på Idrottens Affärer. 

Mitt i bedrövelsen kommer glädjebeskedet – RF och Fotbollförbundet  har lyckats skrapa ihop 35 miljoner kronor som delas ut som stöd  i stöd till de allsvenska lagen, Klubbarna i herrallsvenskan får dela på nästan 27 miljoner och de i damallsvenskan får  knappt 3 miljoner.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

I Jens Linds hyllade TV- dokumentär om Sven Tumba berättas om  en insamlingsstiftelse till förmån för barn och ungdomar i Sydafrika. Målbilden är att utföra en samhällsnyttig insats, bland annat genom att utbilda lärare och bygga skolor i Durban-regionen.

Det officiella namnet var Sven Tumba Sport for Education Insamlingsstiftelse.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.