Sponsorjättens genombrott i Sverige

AIK blev första klubb att skriva avtal med sponsorjätten Sportfive. Nu följer Helsingborg efter och Norrköping står på tur. Lagardéres dotterbolag har avsikten att få marknadsavtal med samtliga svenska klubbar.
På nya Olympia ska sponsorjätten Sportfive bli en partner till Helsingborgs IF.

 

Modellen är den att Sportfive helst tar över marknadsarbetet eller jobbar vid sidan av säljavdelningen i respektive klubb. Med flera föreningar är affärsidén den att större bolag och större pengar ska bli möjliga.

Kommer inte längre regionalt

- Vi har resonerat så att utifrån vårt regionala perspektiv så kommer vi inte så mycket längre. Därför måste vi bli bättre på att servera ett mervärde till våra kunder men även hitta nya konsumenter, kanske till och med utanför regionen, säger Helsingborgs ordförande Claes Ohlsson till Fotbollskanalen.

Internationellt är Sportfive etablerat i flera länder. I Tyskland har företaget haft framgång och jobbar i dag tätt med 15 föreningar. I Sverige har det varit trögare. Företaget vill helt enkelt bli ansvarigt för marknadsarbetet och det sker via så långa avtal som tio år. 

Ytterst ansvarig för verksamheten i Sverige är Fredrik Hellqvist, tidigare journalist och senast vd vid Nordea Masters i golf. Vad han och Sportfive betonar är företagets erfarenhet och stora nätverk, både nationellt men även internationellt. 

En större marknad

Sportfive får via ett avtal med klubben tillgång till de kommersiella rättigheterna och kan därmed erbjuda dem på en större marknad. Ju flera klubbar ju mer intressant för stora företag, är affärsidén.  Men det gäller att Sportfive verkligen utvecklar säljverksamheten och når de nivåer som parterna har enats om. Sker inte det då blir det inga pengar varken till Sportfive eller klubben.

- Vi tror på potentialen som finns i Sverige och vi vill etablera oss på den svenska marknaden. På andra marknader har vi spelat en viktig roll i utvecklingen av de kommersiella intäkterna. I Tyskland har vi varit verksamma i 25 år och är heltäckande marknadsföringspartners för 15 olika klubbar, skrev företagets vice presidenten Nicolas Gaede till Fotbollskanalen.se i december.

I Sverige har klubbarna uppvaktats i ett år, men många har avvaktat. Att AIK blev först har sin förklaring i att klubben är hyresgäst på Friends där moderbolaget Lagardére sköter driften.

T.S (inte verifierad)

tors, 2015-04-02 11:46

1. Då vill det ju till att det lönar sig också - MINST SAGT!!!!!

Vill ju verkligen också till att detta ger det resultat som förväntas/ krävs i sammanhanget - annars är det ju i slutändan bortkastat/ värdelöst. Ja, hoppas innerligt att klubbarna som inleder detta samarbete VERKLIGEN vet vad de gör som sagt!

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.