Inte en enda blåvit tröja

”Allt är möjligt i en stad där Änglar bor”. Det är reklamfilmen som blev en kärleksförklaring till Göteborg. Gjord av IFK Göteborg.
Fotbollen har betydelse, det är ett av budskapen i IFK Göteborgs reklamfilm inför den allsvenska premiären.
Annons

 

I slutet på förra veckan var det tänkt att IFK Göteborgs reklamfilm inför hemmapremiären 5 april skulle haft premiär. Efter den tragiska händelsen i Biskopsgården bestämde sig föreningen för att göra om reklamfilmen något till en kärleksförklaring till Göteborg. Nu är den färdig. 

Inte en enda blåvit tröja

Den ursprungliga reklamfilmen handlade om en stad som trots sina utmaningar skapar framgång och manade stadens invånare att samlas på Gamla Ullevi den 5 april. Efter våldsdådet på Hisingen förändrades delar av filmen. 

Istället för ett kommersiellt budskap lyfter filmen istället fram kärleken till Göteborg som drivkraft för att anta de många olika utmaningar som staden står inför. 

På filmen finns inte en enda sekvens med blåvit randig tröja. 

IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad Hristov berättar: 

- Vi insåg att filmen med vissa modifieringar skulle kunna föra fram ett viktigare budskap än att sälja årskort och biljetter. Vi når ut till väldigt många människor och med det följer ett ansvar. Med den här filmen vill vi hylla Göteborg och lyfta fram kärleken till vår stad.

"Hjärtat kvar i Göteborg"

Rösten i filmen tillhör skådespelaren och göteborgaren Jakob Eklund. 

- Jag är uppvuxen i stan och en stor supporter till Blåvitt. Även om jag lever i exil på Sveriges baksida är mitt hjärta kvar i Göteborg. Det var en ära lika mycket som en självklarhet att hjälpa till med filmen, säger Jakob Eklund. 

Filmen som kan ses här har producerats av IFK Göteborg, Dear Friends Reklambyrå och Silverbullet Film. IFK Göteborg i samhället IFK Göteborg har socialt ansvar högt på agendan. 

I samband med cupsemifinalen mot BK Häcken i lördags manifesterade spelarna under parollen ”Tillsammans mot våldet” med anledning av händelsen tre dagar tidigare. Därtill har föreningen under flera år varit engagerade i olika projekt i bl.a. Biskopsgården. Varje vecka bedrivs fotbollsträning inom ramen för projektet ”Aktiv Göteborg”. 

Förra veckan, samma dag som den tragiska händelsen, ställdes träningen in och deltagare och ledare slöt upp i den gemenskap och samtalsgrupper som erbjöds med anledning av det inträffade. 

Mesta mästarna, Djurgården,  med 16-SM-guld, redovisar ett ekonomiskt minus på 4,5 miljoner kronor under pandemisäsongen 2020-2021.

 Samtidigt har föreningen erhållit bidrag på cirka 20 miljoner kronor. Ordföranden Kaarel Lahiste beräknar därför det operativa resultatet till minus 25 miljoner kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

I kväll lyser Scandinavium upp i regnbågens alla färger. Got Event visar sitt stöd till alla hbtqi-personer över hela världen. Cirka klockan 21:30 tänds regnbågens alla färger och kommer att lysa hela natten som en kraftfull symbol för tolerans och frihet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.