Sportgiganten växer i Sverige
För första gången släpper Lagardère fakta om sin egen verksamhet. En aktör som tar över allt mera inom svensk idrott och på flera plan.
Nytt varumärke
Skälet till en mera offentlig roll är att koncernen samlas under nya varumärket Lagardère Sports and Entertainment. Nytt namn och nytt varumärke ska spegla en integrerad affärsmodell
- Vi förenar våra krafter för att bli starkare och mer flexibla, och för att kunna ta tillvara på de växande möjligheterna i sport- och underhållningssektorn, säger företagets vd Arnaud Lagardère.
I Sverige får Lagardère Sports en allt mera framträdande roll. Företaget syns allt mera frekvent och inom allt flera sporter.
Allt större i Sverige
if Stockholm Open (ATP Stockholm), Skistar Swedish Open (ATP Båstad) och Swedish Open Women (WTA Båstad), Nordea Masters (European Tour Sweden), Helsingborg Open (Ladies European Tour), Vattenfall World Triathlon Stockholm och Velothon Stockholm – där ansvarar Lagardére för mediarättigheter och produktion.
Utöver det representerar Lagardère Sports fotbollsklubbarna AIK, Halmstad och Helsingborg samt Modo Hockey. Därtill är Lagardère Sports ansvarigt för driften vid Friends Arena.
Däremot har inte Lagardère Live Entertainment idag ingen verksamhet i Sverige.
Samlar alla dotterbolag
Nu samlar denna gigant inom sport- och underhållningsindustrin all verksamheten under ett gemensamt varumärke: Lagardère Sports and Entertainment och ersätter Lagardère Unlimited.
Sportfive, World Sport Group, IEC in Sports, Sports Marketing and Management och Lagardère Unlimited Inc., ingår i Lagardère Sports, medan alla underhållningsverksamheter hamnar under Lagardère Live Entertainment.
- Sport och underhållning finns i vårt DNA. Vi har en rik historia som inleddes för nästan 50 år sedan. För att befästa våra ambitioner har vi gjort en rad strategiska förvärv, påpekar Arnaud Lagardère.
I Sverige har företaget exempelvis köpt upp IEC in Sports och PR Media.
- Lanseringen av vårt gemensamma varumärke är en logisk och nödvändig följd av en pågående integrationen.
Offensiv 2006
Det var Arnaud Lagardères pappa, Jean-Luc Lagardère, som en gång startade resan. Allt började för 50 år sedan då grundaren och hästuppfödaren bildade Matra Sports, bilföretaget Matras motorsportavdelning.
2006 inleddes den verkliga offensiven för Lagardère-gruppens fjärde affärsområde, Lagardère Unlimited, då Sportfive förvärvades. Sedan dess har Lagardère stärkt sin position i sportbranschen med en rad strategiska förvärv, som köpen av IEC in Sports i Sverige, Upsolut i Tyskland, World Sport Group i Asien och Best och Gaylord i USA.
I dag finns företaget med över 60 kontor och 1 600 anställda i 25 länder.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
När pingislivet kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.
Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga en ny intenationell pingisarena i Småland.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Inte minst Ebba Andersson själv var förvånad och hade svårt att hitt a orden. Hon ville förklara hur det kunde gå till att hon vann igen i detta VM. På nytt besegrade hon Therese Johaug i en sekundstrid.
–Jag är själv lika överraskad, faktiskt, sa hon till Viaplay efter målgång. Indirekt medgav Ebba att inte ens hon själv hade trott att det skulle vara möjligt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.