Östersund satsar på streamingkanal

Flera bolag gör gällande att de står för den ledande Streamingtjänsten. Nu tar Solidsport täten inom idrott. Efter lanseringen av nyhetsportalen Solidsport News kommer nyheten att Östersunds FK blir första kund med avsikten att bygga en egen tv-kanal för ÖFK.

På Solidsport.com sänds det under en vanlig vecka omkring 1000 matcher från en mängd sporter på alla nivåer. 

coronavirusets utbrott innebar helt andra villkor, majoriteten av all idrott har upphört och antalet sändningar på Solidsport har gått ner till noll på kort tid.

Krisen kräver en snabb omställning för att verksamheten ska kunna fortgå.

Solidsport bygger om

Solidsport väljer därför att skifta fokus, från att distribuera sporten till att nu börja bevaka sporten.

Bevakningen kommer fokusera på information och inspiration. Dels kommer Solidsport  bevaka hur coronaviruset slår mot idrotten i Sverige i allmänhet men breddidrotten i synnerhet.

Tanken är samtidigt att visa hur Idrottssverige tar sig an denna svåra tid. Detta via reportage som visar goda exempel som uppstår ur krisen.

På det viset har nyhetsportalen Solidsport News tillkommit.

– Där kommer människor kunna följa hur idrotten drabbas, men vi kommer även lyfta fram alla goda initiativ som inspirerar till rörelse och hjälp i samhället, säger Tobias Thalbäck, VD på Solidsport.

Samtidigt ska enskilda klubbar och förbund uppvaktas. Här finns det egentligen inga begränsningar. Inom idrotten finns ett stort antal aktörer som skulle vilja ha tillgång till streamingtjänster.

Och, som ny första uppdragsgivare presenteras Östersunds Fotbollsklubb.Samarbetet innebär en lansering av en ny premiumkanal för ÖFK med exklusivt innehåll till sina anhängare.

Klubben lanserar ett samarbete med Solidsport med  ambitionen att både leverera nya upplevelser för ÖFK:s supportrar och samtidigt skapa nya intäkter till klubben.

– Den kritiska situationen  kräver ett nytänk för hela idrottsvärlden och så även för oss. Därför vill vi med hjälp av Solidsport satsa på ÖFK-TV och skapa en ännu större öppenhet mot våra supportrar och partners, säger Niclas Lidström, kommunikationsansvarig i ÖFK.

"Ger oss möjligheter"

ÖFK-TV blir en premiumtjänst med exklusivt innehåll för supportrar och partners som vill följa med bakom kulisserna, ta del av intressanta intervjuer med spelare och ledare, uppleva gamla höjdpunkter och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

– Det här ger oss möjligheten att erbjuda nya sätt att följa och konsumera Östersunds FK, samtidigt som vi förlänger vårt sponsorerbjudande. Det känns som ett steg in i framtiden och något vi tror kan ge bra resultat på alla sätt och vis, säger Lidström.

Under den gångna helgen och under veckan lanserar ÖFK-TV och Solidsport livesänd nostalgi från tv-soffan. Totalt sex klassiska ÖFK-matcher sänds under #nostalgiveckan och där cupfinalen mot IFK Norrköping från 2017 blir den stora avslutningen på valborgsmässoafton.

– Det är många som nu sitter hemma och längtar efter att få se sport och ÖFK igen. Det här kändes därför som en rolig idé att göra för våra supportrar, säger Lidström.

Supportrar kan köpa matcherna styckvis för 39 kronor eller bli Månadssupporter för 79 kr och få tillgång till allt innehåll och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningslivet i Sverige. Hittills har 40 miljoner kronor passerat Solidsports plattform och gått vidare ut till partners.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Leksands IF vädjar nu hos Leksands kommun om ekonomisk hjälp. Av ett pressmeddelande framgår att föreningen ansöker om att förlänga och utöka det befintliga borgensåtagandet samt att förlänga hyresavtalet kring arenan.

Resultatet för verksamhetsåret 2024-2025 pekar på ett minusresultat på omkring 20 miljoner kronor  för koncernen Leksands AB, med den ideella föreningen Leksands IF..

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

0-ringen,  eller tidigare 5-dagars, världens största orienterings-tävling med över 15 000 deltagare ska arrangeras i Stockholm 2027. Som alltid i O-ringen gäller vecka 30.

O-ringen staden kommer att byggs upp i Frescati universitetsområde.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.