Östersund satsar på streamingkanal

Flera bolag gör gällande att de står för den ledande Streamingtjänsten. Nu tar Solidsport täten inom idrott. Efter lanseringen av nyhetsportalen Solidsport News kommer nyheten att Östersunds FK blir första kund med avsikten att bygga en egen tv-kanal för ÖFK.

På Solidsport.com sänds det under en vanlig vecka omkring 1000 matcher från en mängd sporter på alla nivåer. 

coronavirusets utbrott innebar helt andra villkor, majoriteten av all idrott har upphört och antalet sändningar på Solidsport har gått ner till noll på kort tid.

Krisen kräver en snabb omställning för att verksamheten ska kunna fortgå.

Solidsport bygger om

Solidsport väljer därför att skifta fokus, från att distribuera sporten till att nu börja bevaka sporten.

Bevakningen kommer fokusera på information och inspiration. Dels kommer Solidsport  bevaka hur coronaviruset slår mot idrotten i Sverige i allmänhet men breddidrotten i synnerhet.

Tanken är samtidigt att visa hur Idrottssverige tar sig an denna svåra tid. Detta via reportage som visar goda exempel som uppstår ur krisen.

På det viset har nyhetsportalen Solidsport News tillkommit.

– Där kommer människor kunna följa hur idrotten drabbas, men vi kommer även lyfta fram alla goda initiativ som inspirerar till rörelse och hjälp i samhället, säger Tobias Thalbäck, VD på Solidsport.

Samtidigt ska enskilda klubbar och förbund uppvaktas. Här finns det egentligen inga begränsningar. Inom idrotten finns ett stort antal aktörer som skulle vilja ha tillgång till streamingtjänster.

Och, som ny första uppdragsgivare presenteras Östersunds Fotbollsklubb.Samarbetet innebär en lansering av en ny premiumkanal för ÖFK med exklusivt innehåll till sina anhängare.

Klubben lanserar ett samarbete med Solidsport med  ambitionen att både leverera nya upplevelser för ÖFK:s supportrar och samtidigt skapa nya intäkter till klubben.

– Den kritiska situationen  kräver ett nytänk för hela idrottsvärlden och så även för oss. Därför vill vi med hjälp av Solidsport satsa på ÖFK-TV och skapa en ännu större öppenhet mot våra supportrar och partners, säger Niclas Lidström, kommunikationsansvarig i ÖFK.

"Ger oss möjligheter"

ÖFK-TV blir en premiumtjänst med exklusivt innehåll för supportrar och partners som vill följa med bakom kulisserna, ta del av intressanta intervjuer med spelare och ledare, uppleva gamla höjdpunkter och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

– Det här ger oss möjligheten att erbjuda nya sätt att följa och konsumera Östersunds FK, samtidigt som vi förlänger vårt sponsorerbjudande. Det känns som ett steg in i framtiden och något vi tror kan ge bra resultat på alla sätt och vis, säger Lidström.

Under den gångna helgen och under veckan lanserar ÖFK-TV och Solidsport livesänd nostalgi från tv-soffan. Totalt sex klassiska ÖFK-matcher sänds under #nostalgiveckan och där cupfinalen mot IFK Norrköping från 2017 blir den stora avslutningen på valborgsmässoafton.

– Det är många som nu sitter hemma och längtar efter att få se sport och ÖFK igen. Det här kändes därför som en rolig idé att göra för våra supportrar, säger Lidström.

Supportrar kan köpa matcherna styckvis för 39 kronor eller bli Månadssupporter för 79 kr och få tillgång till allt innehåll och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningslivet i Sverige. Hittills har 40 miljoner kronor passerat Solidsports plattform och gått vidare ut till partners.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

På fredagen slår Henrik Stenson sitt första slag på kritiserade omsusade LIV-touren.

Vid torsdagens pressträff undkom han inte frågor runt sitt beslut som fick sådana konsekvenser. Han petades som kapten i Ryder Cup och han tappade en av sina största sponsorer och det senaste - att han förlorar förtroendeuppdraget på en stor svensk golfbana.

– Såklart jag är besviken, säger han själv.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IKEA säljer möbler till svenskar i allmänhet. Ja, till några andra också, för den delen.Men som sponsor till Sveriges största folkrörelse har koncernen aldrig gjort sig ett namn. 

Men plötslgt händer det!

IKEA:s Varuhus i Uppsala  hade öppet som vanligt. Men det fanns en markant skillnad. 1 400 orienterare rusade omkring i jakten på skärmar i nya påhittet ”O-Ringen Indoor”.

Dörrarna öppnades och orienterarna släpptes in!

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

En dag innan fotboll-EM startar har SVT fått klartecken. Expert-team under de kommande matcherna blir förre fotbollsdomaren Jonas Eriksson och  Tony Gustavsson, tidigare tränare. Men inte nog med det. De backas upp av SVT Sports Daniel Nannskog och tidigare landslagsspelarna Nilla Fischer, och Lisa Dahlkvist. Det ska uppenbarligen aldrig få bli tyst…

ishockeyspelare och nu senast bandyspelaren Simon Jansson.

De fullföljer kontrakt med ryska klubbar och i samtliga fall blir de avstängda från landslagsspel. De kände till premisserna, men valde pengarna i stället.