Skidskytte växer på längdåkningens bekostnad

Skidskytte lockar nu fler framför TV-apparaterna än vad längdåkarna gör. Det visar SportExpressen som tagit fram tittarsiffrorna tillsammans med Bobby Baksi, projektledare för SVT:s Vinterstudion. 

Förra lördagen, 5 december, såg 1 349 000 tittare dramatiken i damstafetten från finska Kontiolahti. Senast längdåkningen kunde matcha den siffran var under VM i Seefeld 2019 då 1,5 miljoner tittade vid något tillfälle.

Siffror från världscupen där längdskidorna kunde mäta sig med skidskyttarna?

- Då måste vi gå tillbaka ända till 2017, säger Baksi.

Fantastiska siffror

Dagen efter damstafetten den 5 december såg 1,3 miljoner damernas jaktstart; 1,2 miljoner herrarnas stafett. Siffror som Svenska skidskytteförbundet bara kunde drömma om för några år sedan.

- Det är fantastiska siffror, säger Bobby Baksi.

Han får gå tillbaka till skidskytte-VM 2019 för att hitta en jämförbar siffra. Då nådde man som högst 1 385 000 tittare under ett lopp.

Elviras kanonsträcka

Ideliga framgångar

Man behöver inte vara Einstein för att förstå att skidskyttarna övertrumfade längdåkarna på lördagen. I damernas stafett spurtade lillasyster Elvira Öberg Sverige till en tredjeplats efter en storstilad insats på sistasträckan sedan storasyster Hanna fått bendarr i sista skjutningen på tredje sträckan och skjutit tre bommar.  Sen följde herrarnas jaktstart där Sebastian Samuelsson låg trea inför sista skjutningen men där sköt han bort pallplatsen med två bommar – med ett trasigt gevär. Dessutom föll han under loppet. Undra på att Samuelsson ilsket slog staven i snön när han passerat mållinjen som 10:a.

Längdåkningen kunde på lördagen konkurrera med tävlingar i Davos – utan deltagare från Finland, Norge och Sverige. Inte så intressant om man säger så… Lika ”intressant” blir det nästa helg i Dresden – utan åkare från de nordiska länderna.

Till nästa säsong tappar SVT nästan all längdåkning till Nent Group medan kontraktet med skidskyttet är garanterat till 2026 plus en option på ytterligare fyra år. Det är skidskyttet som sitter i förarsätet nu. Skyttet snor marknadsandelar från längdåkningen i form av sponsorer och tittare.

- Vi är otroligt glada över framgångarna. Det skapar ett ökat intresse för oss och gör det enklarare för framtiden, säger Håkan Blidberg i telefon,  marknads och kommunikatioansvarig i skidskytteförbundet.

Har ni några nya sponsorer på gång?

- Det rör på sig hela tiden men under tävlingssäsongen skrivs inga nya kontrakt.

Tiotals miljoner?

13 november kunde Skidskytteförbundet presentera en ny huvudsponsor: Monitor ERP System med huvudkontor i Hudiksvall. Det är det största sponsorkontrakt Skidskytteförbundet signerat och SportExpressen erfar att det handlar om tiotals miljoner kronor. 

Idrottens Affärer var blygsammare i sin nyhetstext och tippade på tio miljoner. Företaget startade 1974 och har 310 anställda, varav 170 i Glada Hudik. Monitor expanderar snabbt på nya marknader i Europa med sitt banbrytande affärssystem för tillverkande företag. Monitor har 4 500 kunder.

Dessutom växlar Monitor upp avtalet med Skidskytteförbundet mellan år tre och sex. Mera lök på laxen: företaget betalar en bonus för varje pallplats, elva just nu.

- De två senaste helgerna har varit jävligt dyra för oss. Men det är vi glada för. Det är ju det här vi vill, säger Morgan Persson, vd med ett skratt till ExpressenSport.

Räkna med mer utgifter på söndagen, direktör Persson. Damerna kör jaktstart, 10 km, herrarna stafett 4x7,5 km. Och nästa helg blir det ytterligare tre tävlingar i Hochfilzen. Samtliga atleter och annan personal stannar i Hochfilzen. Under vistelsen i Kontiolahti utfördes 2 300 tester i IBU:s (det internationella förbundet) regi. Lika många tester utförs i Hochfilzen. IBU betalar.

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.