Jättesatsning på damfotboll
Det är Göran Havik, organisationschef på Svenska Fotbollsförbundet som anslår offensiven.
- Det ena ger det andra och nu har vi suveräna förutsättningar för att lyckas. Det innebär också att förbundet är berett att upplåta resurser.
Vill göra affärer
De där tre veckorna i skiftet september-oktober utgör en slags avspark. Landslaget nådde VM 2011 och Sverige fick EM 2015, bättre kunde det inte bli.
- Det är en medvind som håller i sig. Och det beror också på att andra aktörer visar stort intresse och vill blåsa under intresset för damfotboll.
Han nämner rese- och biljettföretag som vill göra affär av sommarens världsmästerskap. Havik tänker också på Tyska Turistbyrån som anslår 170 000 euro för marknadsföring av VM i Sverige.
Turistintäkter för många miljoner
- De kontaktade oss och vill göra en gemensam satsning. De har goda erfarenheter från herrarnas EM 2006 då de tyska turistintäkterna ökade avsevärt när åskådarna strömmade in i landet. Inte minst bidrog många svenskar till resandet.
Nu fångar förbundet och Havik tillfället och ser hur ett större intresse för damfotbollen också banar väg för EM här i Sverige 2013.
- Damfotbollen kommer automatiskt i fokus under stora mästerskap och vi vill förstås stödja en offensiv. Det påverkar tjejerna själva, media och åskådare.
11 000 biljetter redan sålda
Havik berättar om planerna att bygga speciella funzones, alltså supporterplatser, i de tre städer där Sverige spelar (Leverkusen, Augsburg och Wolfsburg) och han vill förverkliga idén om ambassadörsföreningar som jobbar med olika aktiviteter runt om i Sverige fram till EM 2013.
Sveriges har fått 25 000 biljetter till turneringen i Tyskland. Redan nu är 11 000 biljetter sålda till matchen mot Nordkorea i Wolfsburg.
- Om vi hjälper tyskarna att locka svenskar i sommar gör de det omvända om två år. Och så gynnas också allsvenskan. Det här är ett gyllene tillfälle för damfotbollen, fastslår Göran Havik.
Mest lästa just nu
Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
En majoritet av idrottens specialförbund röstade mot riksidrottsstyrelsen vid Riksstämman i Göteborg på lördagsförmiddagen. Därmed kvarstår taket det ekonomiska stödet på tio procent. Förbunden gick emot Riksidrottsstyrelsens förslag till höjning.Riksidrottsförbundet fördelar varje år cirka 1,8 miljarder kronor, i statliga anslag, till specialidrottsförbund, idrottsföreningar och RF-SISU distrikt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.