PR-succé via fotbollsstjärnor
- PR-värdet är i miljonklassen räknat i euro, säger Betclics och Expekts PR-chef Dan Vikman.
Stjärnor blir ambassadörer
Spelbolagen jobbar med kända ambassadörer i sina stora marknader och när de möttes upp för att prata om framför allt Champions League och fotbolls-EM på Hilton Metropole i London var intresset stort.
Marcel Desailly (Frankrike), Ruud Gullit (Holland), Arrigo Sacchi (Italien), Joao Pinto (Portugal), Thomas Berthold (Tyskland) samt Strömberg (Expekt) och Kåmark (Betclic) var på plats.
- Vi pitchade eventet till utvalda medier i våra stora marknader och det fungerade bättre än att öppna alla kranar i en enda stor presskonferens. Nu fick TV-bolagen och tidningarna som var där göra exklusiva intervjuer. Därmed fick de ett bättre material att jobba med och vi större PR-utrymme.
Största tidningarna kom
CNN:s sportankare Pedro Pinto gjorde rundabordssamtal med Desailly, Gullit och tyske världsmästaren Thomas Berthold.
- CNN kommer att sända inslagen i olika omgångar under november och december. Dessutom gjorde CNN kortare intervjuer med Sacchi och Joao Pinto.
TV från Portugal, Polen och Sverige (Viasat) och några av de största tidningarna i Europa, som Sunday Mirror, The Guardian, SportBild, A Bola, Tuttosport och Gazzetta dello Sport gjorde eventet globalt PR-mässigt.
- Pontus Kåmark fick bland annat en stor rubrik i A Bola, Portugals största sporttidning. Det var lite kul och överraskande, menar Vikman.
Mest lästa just nu
Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.