Årets chef läxade upp golfklubbarna

Golfklubbarna och golfanläggningarna måste erbjuda en bättre upplevelse, som börjar redan på parkeringen. Det var budskapet från Årets Chef i Sverige 2011, Mikael Ahlerup, vd på Astrid Lindgrens Värld, när han talade inför klubbledare och anläggningsägare på nätverksträffen Golfbåten.
Annons

- Det handlar om att ha en röd tråd i verksamheten. Upplevelsen börjar redan med papperskorgar på parkeringsplatsen, som jag kan slänga skräp från bilen i, till en bra restaurang och ett vänligt bemötande där du ser och bekräftar gästen. En bra bana är positivt, men verkligen inte allt.

Golfbåten årligen återkommande

Mikael Ahlerup, Årets Chef i Sverige 2011, fick de närvarande klubbcheferna och anläggningsägarna att tänka till på golfens nya nätverksträff, Golfbåten, som är ett initiativ av reseföretaget Graf Travel AB, PR-företaget Kraftfull Kommunikation AB och Viking Line.

Målet med Golfbåten är att skapa en årlig mötesplats för alla ledare, tränare och sponsorer inom golfen, och att lyfta fram golfens allt viktigare roll inom den växande upplevelseindustrin.

Mikael Ahlerup är vd på Astrid Lindgrens Värld sedan 2003. Han berättade om resan från 3 miljoner i förlust sitt första vd-år till drygt 460 000 årliga besökare (varav cirka 150 000 från utlandet) god lönsamhet och utmärkelsen Årets Nöjespark i Norden 2011, framröstad av barnfamiljerna.

Kunden, kunden och åter kunden viktigast

Det är en väg kantad av olika beslut och en utveckling helt i Astrid Lindgrens anda och hennes böcker, samt satsning på personal och närproducerad mat ”för så skulle Astrid velat ha det”.

- Min bästa upplevelse utanför Astrid Lindgrens Värld 2011 är när jag köpte en tidning, en dricka och ett grönt äpple i en Pressbyrå-butik, och expediten frågade: ”Vill du att jag ska skölja äpplet åt dig?”

Niklas Birgetz, f d sponsorchef på Skandia, golfens ungdomssponsor, och numera konsult inom sponsring och CSR, tog över där Mikael Ahlerup slutade. Niklas Birgetz anser också att upplevelsen på golfanläggningen börjar redan på parkeringen.

- Jag har varit på en hel del golfklubbar och golfanläggningar, och ärligt talat: Jag har inte alltid varit imponerad. Jag undrar alltid samma sak när jag svänger in på parkeringen på en golfklubb, varför är de bästa parkeringsplatserna vikta för klubbchefen, styrelsemedlemmarna och pron? Borde de inte vara till för de bästa kunderna och gästerna?

Dan Persson om de yngre som blir äldre

Idrottens Affärers bloggare Dan Persson talade också på Golfbåten, och beskrev att framtiden för upplevelseindustrin är ljus.

- De äldre blir ”allt yngre”, har gott om tid, god ekonomi och satsar allt mer på upplevelser som förverkligar dem som individer. Nu gäller det ”bara” att erbjuda bästa tänkbara upplevelse.

För golfklubbarna och golfanläggningarna innebär det, enligt Dan Persson bland annat att vakna upp och förstå att upplevelsen i ett golfpaket inte är resan med flygbolaget, eller hyrbilen, utan det som gästen upplever på golfanläggningen i form av spel, mat, dryck, boende och bemötande.

Övriga föreläsare på Golfbåten var Johan Kannerberg, verksamhetsutvecklare på Svenska Golfförbundet och Joakim Sabel, vd på ”golfkoncernen” Top Tee, som talade om hur golfklubbarna kan tjäna pengar på de flöden av människor som rör sig mellan klubbarna, samt hur marknaden för golfspel i Europa utvecklas 2011. Tillväxten ligger i genomsnitt på 1,5 procent.

Roger (inte verifierad)

tors, 2011-12-22 11:59

1. OJ! Vad rätt han har!

OJ! Vad rätt han har!

Lelle (inte verifierad)

tors, 2011-12-22 14:21

2. Här krävs en kulturrevolution

Den största utmaningen för golfanläggningarna är en historiskt betingad von oben- mentalitet, som står i total kontrast till ett gott värdskap. Det är alldeles för vanligt att dem man möts av på en golfanläggning anser sig vara förmer än sina gäster. För att vara en god värd är ödmjukhet en helt avgörande nyckel, något som allt för många golfklubbar saknar. Jag menar att det till att börja med handlar om att rannsaka sig själv och se över sin kultur, inställning och organisation och fråga sig om man klarar av att vara både en golfklubb och en golfupplevelseleverantör i en och samma förpackning och om man är beredd att vidta de kraftfulla åtgärder som kommer att krävas för att skapa en bra produkt. Alldeles för få aktörer har idag förutsättningar för att bygga ett gott värdskap. Här krävs i de flesta fall en lång och mödosam förändringsprocess som inte blir mindre utmanande av det faktum att man man har en kulturell kvarnsten runt sin hals.

Jens (inte verifierad)

tors, 2011-12-22 16:13

3. Städa vid egen dörr..

Mikael säkert duktig, men städa vid egen dörr, när man kommer för att gå på Astrid Lindgren Världs julmarknad och handla(med entre) så måste man betala för att parkera, inget som man höjer mungiporna åt!

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Regeringen ökar takten mot ett någorlunda öppet liv för svenskarna. Inriktningen är att idrotter på väg, vatten och i skog ska  kunna ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.