35 000 biljetter sålda till "Supermatchen"
35 000 biljetter tog slut omgående. Många hade köat hela natten för att komma över dyrgriparna.
I år släpptes biljetterna till "Supermatchen" 16 veckor före match. I år skedde det fem veckor för avspark. Rusningen var lika stor i alla fall.
"Blir ett minne för livet"
Men de här locker mer än något annat. "Det ska bli ett minne för livet", tyckte många som hade köat i flera timmar för att försäkra sig om dyrgriparna. Priserna ligger på 540 - 940 kronor.
"Nu finns det endast ett fåtal biljetter kvar på sittplats och PSG Ståplats, i övrigt är slutsålt", meddelas från arrangörshåll.
Om cirka fyra veckor planeras ett nytt biljettsläpp. Antalet beror på hur många biljetter lagen och sponsorerna ska ha av sina förbokningar, men totalt rör det sig om max 5 000 biljetter.
Nu frågar sig många - kommer han, spelar han, är det säkert,och det gäller förstås Christian Ronaldo.
Jo, det står så i avtalet mellan parterna, å ena sidan Sport & Evenemang och Ullevi och å andra sidan eventavdelningarna hos PSG och Real.
Affärsöverenskommelse
Det handlar om ren business och affärsöverenskommelser.
Affe Akbari, vd vid Sport & Evenemang i Göteborg, är inte det minsta tveksam.
- Precis som när Messi och Wayne Ronney spelade i fjol så kommer de här storstjärnorna att medverka.
- I avtalet står att de bästa spelarna ska spela såvida de inte är sjuka, skadade eller har dödsfall i familjen.
TV-rättigheter sätter press
Det finns så mycket mer intressen i matchen. Försäljningen av TV-rättigheterna och där klubbarna är minst lika angelägna som alla supporters om att de bästa deltar.
- Real säljer TV-rättigheter till hela världen. De som köper är inte så intresserade av att se ett B-lag. Det betalar ingen för.
Det är omfattande avtal som ligger till grund för en match. Alla delar, flyg, boende, försäkringar och allmänt genomförande är detaljerat och inget får lämnas åt slumpen.
Det blir rusning
Storklubbarna vet sitt värde och pressen på arrangörerna är stor.
I fjol kände säkert de ansvariga på Ullevi och hos Sport&Event vissa fjärilar i magen. Men biljetterna sålde slut på en timme och 47 000 åskådare såg matchen på plats.
Nu finns alltså en större övertygelse. Det här är något av årets begivenhet för många, större än seriefotbollen och det blir rusning efter biljetter.
PSG i Sverige i en vecka
- Men vi måste fylla Ullevi. Det kan jag säga och det tror jag vi gör, säger Affe Akbari.
- Då hade vi två släpp, två gånger tjugo minuter, sedan var det slutsålt.
- Den här matchen är ännu mer spännande.
Noterbart – Paris SG och Zlatan Ibrahimovic tillbringar en sommarvecka i Paris. Först ska laget spela mot Hammarby på nya Tele2Arena i Stockholm den 23 juli och fyra dagar senare står Real Madrid för motståndet i Göteborg.
Just den kombination övertygade fransmännen.
Real på flera besök
- Det satt långt inne, men nu är avtalen påskrivna, säger Affe Akbari som inte döljer att ett mycket omfattande arbete ligger bakom klartecknen.
- För Real Madrid är detta en affärsidé som omsätter 200-300 miljoner kronor årligen. De får säkert 50 matchförfrågningar per år varav 20 är seriösa. Sedan väljer de ut sju, åtta. De har en avdelning med 15-20 anställda som enbart jobbat med de här matcherna.
I Göteborg finns inte samma resurser för att kunna betala de mångmiljonbelopp som klubbarna begär.
- Det har vi inte råd med. Vi spelar på vårt koncept, säkerheten, staden, logistiken, säger Akbari.
Han betonar att fjolårets match banade väg för årets arrangemang. Både Real och PSG såg hur lyckosam den matchen blev och United och Barcelona kunde intyga hur väl allt hade fungerat. Det underlättade förhandlingarna och det slutliga klartecknet.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Peter Dahlén (inte verifierad)
tis, 2013-04-02 18:19
1. Supermatch?
Thomas, vad skiljer en vanlig match från en "Super"-match? Vad är det som gör en match till "Super" och vad är kriterierna för detta?thomasejd
tis, 2013-04-02 22:14
2. Titeln
Supermatchen är den titel som arrangörerna har satt på matchen. /Thomas EjderhovPeter Dahlén (inte verifierad)
tis, 2013-04-02 22:46
3. Showbiz och hype
Att arrangörerna marknadsför matchen som Supermatchen är ett grepp som känns igen från showbusiness (inom vilken sporten idag givetvis är en dominerande gren). Det kallas för hype, vilket står för en oblygt överdriven säljkampanj, där man blåser upp varan och dess egenskaper för att öka försäljningspotentialen. Men av vilken anledning använder Idrottens Affärer okritiskt denna kommersiella märkning eller etikettering i rubriken till den egna artikeln om matchen? Ni borde enligt min mening åtminstone har satt det inom citationstecken, "Supermatchen", för att signalera dess språkliga konstruktion, dess karaktär av hype. Så här defineras hype på Wikipedia: "Hype eller försvenskat hajp (av engelska hyperbole, överdrift, extravagans [...]) är ett uttryck som används om överdrivet optimistiska beskrivningar av nya produkter [och] målgruppens (konsumenternas) orealistiskt uppdrivna förväntningar. Främst betecknar ordet den manipulativa marknadsföring som äger rum kring lanseringar inom musik-, film- och underhållningsbranscherna. Ett äldre lånord från franska är att något haussas upp, jämför hausse (kursrekord) på aktiebörsen." Idrottens Affärer borde alltså, i egenskap av oberoende, granskande organ, vara noga med att inte anamma och vidareföra branschens försäljningstekniker.thomasejd
ons, 2013-04-03 08:13
4. Intressant
Det här är ett problem som vi inte är ensamma om att brottas med. Alla tävlingar med titlar efter sponsorer exempelvis och som ofta byter namn. Inte lätt för folk att känna igen. Vet att resonemanget skiftar inom media. Vissa vägrar hårdnackat, andra följer arrangörens info. Ett citat runt namnet är en bra rekommendation. Tack. /Thomas Ejderhov, Idrottens Affäreramir (inte verifierad)
ons, 2013-07-24 13:11
5. Hej! Har köpt biljetter i
Hej! Har köpt biljetter i andra hand för att jag hann inte boka biljetterna pga. utlandsresa. Biljetterna är pdf fil och det står namn på biljetterna på personen som har köpt de. Kommer det bli några problem när jag ska in till Ullevi? MVH